Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förstorad galla på död unge  (läst 1749 gånger)

lialan

• Västergötland
förstorad galla på död unge
« skrivet: 02 jul-10 kl 18:16 »
En av mina 6 veckors ungar låg död i em.
den verkar inte ha krampat, hade ingen diaree. Alla inälvor såg fina ut, utom gallan som var nästan 3 cm lång och fylld av gallvätska.
Någon som har en ide om vad det kan vara symptom på?
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Attes matte

• Jämtland
SV: förstorad galla på död unge
« Svar #1 skrivet: 02 jul-10 kl 23:26 »
En av mina 6 veckors ungar låg död i em.
den verkar inte ha krampat, hade ingen diaree. Alla inälvor såg fina ut, utom gallan som var nästan 3 cm lång och fylld av gallvätska.
Någon som har en ide om vad det kan vara symptom på?

Jag vet inte vad det beror på, men jag har sett samma sak hos ett par av mina i fjol som jag tog bort pga förlamning... Fattar inte hur gallan ska kunna kopplas ihop med förlamning...  :-\

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 03 jul-10 kl 12:48 »
Gallblåsan blir större när man inte äter för då töms den ju inte som den ska med maten. Kan inte det vara en orsak? Att kaninungarna inte åt nåt på slutet?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 03 jul-10 kl 12:56 »
Gallblåsan blir större när man inte äter för då töms den ju inte som den ska med maten. Kan inte det vara en orsak? Att kaninungarna inte åt nåt på slutet?

Det kan det ju absolut vara! Tänkte inte på det...  :-[

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

lialan

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 03 jul-10 kl 14:03 »
men hur lång tid tar det för den att fyllas? Ungen hade mat i magsäcken och avföring i tarmarna.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 03 jul-10 kl 15:20 »
Vet inte hur lång tid det tar för en kanin men för en höna tar det bara typ nån timme. Borde ju vara nåt sånt för en kanin också.

lialan

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 jul-10 kl 19:12 »
Då får jag väl ställa amatördiagnosen kaninförlamning då, och hoppas på att inte fler stryker med.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #7 skrivet: 06 jul-10 kl 14:34 »
men hur lång tid tar det för den att fyllas? Ungen hade mat i magsäcken och avföring i tarmarna.

Nej jag vet inte vad det kan vara, men det med fylld mage och tarmarna: när jag hade RVHD förra året, då blev några hängiga dagen innan (dom flesta dog ju jätteplötsligt utan förvarning) och dom hade en nästan helt tom tarm, men dom ätit inte på så ungefär en dag. Men gallblåsan var inte speciellt stor.

-det hjälpte dig nog inte precis...  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 4 användare (1 dolda)
Be, JLAB, Skägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser