Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken färg säger ni  (läst 3614 gånger)

Nina K

• Skåne
Vilken färg säger ni
« skrivet: 01 jul-10 kl 23:00 »
Har en myskhona och hane i denna färg. Jag kallar dem bruna men är det det. Eller blå? Här är en bild på honan (hanen ville inte vara med).

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Vilken färg säger ni
« Svar #1 skrivet: 01 jul-10 kl 23:17 »
Spontant skulle jag säga "Silver" (Pearl-grey), aka "dubbelblå"

Silverfärgade myskankor kan vara fantastiskt vackra men de är också ett mysterium i sig. Din fina anka känns inte helt "svensk" så frågan är vart du hittat henne någonstans?

Sen så ser hon lite ut som extremt sällsynta "lavender" och det finns internationellt många som blandar ihop nämnda typ med silver. Men, det kanske finns någon variant som kallas Silver o Lavender, vad vet jag.

Jättefin är hon i vart fall, var rädd om henne ;D
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #2 skrivet: 01 jul-10 kl 23:26 »
tillägg: ej brun, ej blå, men något annat!

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 jul-10 kl 23:29 »
Hitta den hos en herre är i trakten. Min pappa är inte så värst förtjust i färgen men jag älskar den. Har fått fram små från min flock men vilka färger de får syns inte riktigt på alla. Har två mörkbruna och en ser ut att bli brun/vit och ett gråaktig. De andra har inte fått fjädrar än.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #4 skrivet: 01 jul-10 kl 23:31 »
Lita på mig om jag säger att de verkar vara väldigt speciella.  ;)

Kul om du kunde visa flera bilder på dem som du nämner!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 02 jul-10 kl 08:49 »
min första tanke var också silver (eller dubbelblå som jag brukar säga) Rufism blir väldigt tydligt på ljusa fåglar och jag har sett flera (och fött upp också) silver fåglar som har varit väldigt bruna i färgen.
Vet att vissa avlar för mer brunt då de tycker att det är snyggt  ;) Själv försöker jag komma bort ifrån det så att den blå och grå färgen blir renare. Rufismen syns även på svarta fåglar men inte lika mycket då den inte blir lika tydligt framträdande.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Weasel

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 02 jul-10 kl 16:04 »
Jag köpte en sån hane idag av gernsö! Sandfärgad kallade hon den... men vet inte om det heter så eller om den bara ser ut så. Fin och ovanlig är den i alla fall!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #7 skrivet: 02 jul-10 kl 17:24 »
Jag köpte en sån hane idag av gernsö! Sandfärgad kallade hon den... men vet inte om det heter så eller om den bara ser ut så. Fin och ovanlig är den i alla fall!
Har du bild???
Ska få hem brunaskfärgade.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Nina K

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 jul-10 kl 18:45 »
Fick inte fatt i vissa men här är ett par av dem jag har fått bild på. Små födda från min flock som betår av två tvart/vi, 4 vita, 3grå/vit,2 silver? de på första bilderna.
« Senast ändrad: 03 jul-10 kl 13:30 av Nina K »

Nina K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 02 jul-10 kl 18:46 »
två bilder till

Weasel

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 03 jul-10 kl 17:18 »
Nu när jag jämför så är min lite mörkare. Men på bilden är han nybadad och alltså fortfarande blöt. Blir lite ljusare när han torkat... Lite nya fjädrar och han kommer bli en riktigt stilig anka!

Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

gernsö

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 10 jul-10 kl 11:36 »
NIna K, jag har oxå ett par ankor i den nyansen, är så enormt snygga tycker jag.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Nina K

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 16 jul-10 kl 19:59 »
Här är två bilder till Oskar. Hoppas de är bättre än de första på myskan jag undra färgen på. Några av årets små kom med också.  ;D

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #13 skrivet: 17 jul-10 kl 00:39 »
Jättefina och spännande ankor du har :) Tror att det i huvudsak är silverfärgade(genetiskt) som du har och lite varianter av detta. Roligt att få se dina fina myskankor på bild :)

Nina K

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 23 sep-10 kl 19:16 »
Tänkte uppdatera lite. Vi fick ett bra kläckår på myskor ser det ut som. Jätteglad, det ser ut som om jag har tre honor och en hane i samma färg som myskhonan på första bild. De är inte lika mörka som hon dock. Hanen kommer jag troligen inte kunna spara. Sedan blev det helvita, vita med fläck på huve ( svart, sand/brun), en brun hane och en brun hona, tre fyra som jag inte kan beskriva riktigt (mörkbruna mot gränsen svart med grönglänsande fjäder/fjädrar på vingen) många gråblå färgade (Silver? blå?) endel mörkare hals och huvud. blir spännande och se hur de ser ut som ett åringar. blir endel hanar som ska bort till vintern. Här är några bilder. Aning dåliga, har inte hunnit köpa kamera, de tre första ser gråa på bilden men har brun/beig ton.

Nina K

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 23 sep-10 kl 19:20 »
Bruna hanen. Min favorit bland blågrå, han den till vänster (blue duck?) och så en av två frågetecken på färg.
« Senast ändrad: 24 sep-10 kl 21:55 av Nina K »

Weasel

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 23 sep-10 kl 21:29 »
Oj vad häftig färg på den blåa! Tyvärr så kan det vara så att den ändrar färg igen när den ruggar, men spännande att se vad det blir!

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #17 skrivet: 23 sep-10 kl 22:06 »
Tänkte uppdatera lite. Vi fick ett bra kläckår på myskor ser det ut som. Jätteglad, det ser ut som om jag har tre honor och en hane i samma färg som myskhonan på första bild. De är inte lika mörka som hon dock. Hanen kommer jag troligen inte kunna spara. Sedan blev det helvita, vita med fläck på huve ( svart, sand/brun), en brun hane och en brun hona, tre fyra som jag inte kan beskriva riktigt (mörkbruna mot gränsen svart med grönglänsande fjäder/fjädrar på vingen) många gråblå färgade (Silver? blå?) endel mörkare hals och huvud. blir spännande och se hur de ser ut som ett åringar. blir endel hanar som ska bort till vintern. Här är några bilder. Aning dåliga, har inte hunnit köpa kamera, de tre första ser gråa på bilden men har brun/beig ton.

Du har flera jättefina "silver" aka pearl-grey på bilderna.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #18 skrivet: 23 sep-10 kl 22:11 »
Bruna hanen. Min favorit bland blågrå, handen till vänster (blue duck?) och så en av två frågetecken på färg.

Bild 1 sepia vit (sepia brokig)
Bild 2 blå (blue)

Bild 3 ser misstänkt ut som "lavender"(brokig) men jag är väldigt osäker då genen inte borde finnas i vårt land... Hmm, kanske någon blå variant ändå. Det bruna du ser blir sannolikt vitt med tiden och kan möjligen vara en konsekvens av att samma anka troligtvis bär anlag för sepia brunt.

Men fina ankor har du i vart fall :)
« Senast ändrad: 23 sep-10 kl 22:25 av Schaman »

Nina K

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 24 sep-10 kl 15:25 »
Funderar på att spara dem till våren och se därefter vad det blir. Synd att de inte behåller första dräkten.  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 3 användare
EstelaHard, Nataks, Stellaniskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser