Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  extra liten,svag,lugn m.m!!!!!  (läst 1975 gånger)

Quailo!

• a "farmer" that lives in the middle of stockholm:P
    • Västmanland
extra liten,svag,lugn m.m!!!!!
« skrivet: 28 jun-10 kl 21:38 »
 har två japanska vaktelkycklingar här hemma som jag hämtat av e här på forumet och dem verkar må prima.....,förutom en sak......den ena vakteln är dubbelt så stor som den andra och har nästan hel fjäderdräckt medans den andra är liten,endast dun(enstaka fjäder pennor),ovanligt k´lugn(somnar direkt när man tar upp den och det hörs ett knaprande ljud när den andas.

dem är två veckor gammla och vad kan vara felet på den lille????
många har sagt att den första levnads veckan växer alla olika fort ,men mina är som sagt        2 veckor!
tack i förhand/Adem :-[
« Senast ändrad: 29 jun-10 kl 10:39 av Quailo! »

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: extra liten,svag,lugn m.m!!!!!
« Svar #1 skrivet: 28 jun-10 kl 23:23 »
har två japanska vaktelkycklingar här hemma som jag hämtat av e här på forumet och dem verkar må prima.....,förutom en sak......den ena vakteln är dubbelt så stor som den andra och har nästan hel fjäderdräckt medans den andra är liten,endast dun(enstaka fjäder pennor),ovanligt k´lugn(somnar direkt när man tar upp den och det hörs ett knaprande ljud när den andas.

dem är två veckor gammla och vad kan vara felet på den lille????
kan säga att jag köpt dem av suzan(inget illa sagt!,endast stolt över att den ene åtminstone mår SUPERO!!!) och att hon sagt i början av deras levnads vecka att det inte är något problem eftersom all växer olika fort,men detta är icke normalt!!!

tack i förhand/Adem :-[
Inget att vara rädd för så vitt jagg ve.....alla kullar jag har fått har det varit himla varitet på storlek och utväckling.............................i kullen som jag har just nu som är ca 1 vecka gammla är helften heltäckta på rygg o vingar medans resten är så små och duniga......men det är inget att bekymmra sig över för de kommer att komma ifatt :D Dock så behövde du ju inte nämna suzan........ :-X
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Quailo!

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 29 jun-10 kl 10:17 »
Så då var det gjort!!!

iallafall.... så du tror att det int är någe fel????

Njura: jag kan skicka bilder på skilnad till din mail om jag får den  för jag kan int sätta in bilder här då det står att filen är förstor och som sagt det är en !!!huge!!! skillnad!!

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 29 jun-10 kl 14:04 »
haha det är lugnt! nämn mig du ;) jag och adem har redan pratat om det så jag är medveten. Och med tanke på hur fort vaktlar växer så gör nog några timmars mellanrum i ålder rätt mycket. Mina är också i olika storlekar och har själv fått bilderna från adem och har så stor skillnad på mina också..

Vaktlar är rätt känsliga mot smuts/skit vad jag har förstått.. har själv aldrig haft några problem med att mina är dåliga och dör.. bara att dom flyger ut och försvinner :P

Quailo!

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 29 jun-10 kl 14:41 »
Joo storleken är det minsta jag oroar mig över utom det är det knaprande ljudet som kommer från den lilles hjärta!! :-\

Vad kan det vara???

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 29 jun-10 kl 15:31 »
det har jag ingen aning om tyvärr... Men vad hände men den tredje du kläckte?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 29 jun-10 kl 16:09 »
Mina vaktelkycklingar skiljer aldrig så mycket i storlek el i fjädersättning. Jag tror att den lilla har fått lunginflammation eller nåt eftersom den låter konstigt. Skulle man få in nån vakltelkyckling som inte växer som de andra är det oftast nåt fel på den.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 29 jun-10 kl 16:27 »
dom som är mycket mindre i storlek, en 2 stycken kanske, mår i alla fall väldigt bra hos mig och ser det då inte som att de är något fel på dom eftersom de växer ikapp sedan.. men så är ju inte fallet för quailboy. och de var för övrigt ca 1 dygn gamla när han fick dom och då är ju alla super pigga.. vill bara säga att jag inte säljer något jag tycker är dåligt och hade ingen aning om att den lät konstigt heller för den delen, bara att den var mindre i storlek..

aja, blev lite upprörd för att det känns som att du anklagar mig.. men hoppas det reds ut.
« Senast ändrad: 29 jun-10 kl 16:35 av Fredrikslund »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 29 jun-10 kl 16:48 »
Hos mig så upplever jag att vissa tuppkycklingar kan vara lite senare än hönskycklingarna (tupparna blir ju oftast mindre än hönorna som vuxna också). Dock så brukar de flesta hålla befjädringen ungefär lika i utvecklingen.

Skulle du kunna posta bilderna i tråden på de små?

För övrigt så när jag läser Suzans inlägg lär ju inte hon kunnat veta något.  :-\ Alla vaktlar brukar vanligtvis födas jättepigga. Omöjligt att se om det är något fel på dem då de lever rövare såpass. Sedan några dagar senare så brukar de ev. svagare individerna visa sig och tas då bort (om de inte hinner gå och lägga sig och kola vippen själva, för det går snabbt som tusan med vaktelkycklingar).

Tycker som Nettis skriver att det låter som den fått någon luftvägsinfektion. Har de haft ordentligt med värme? Den har inte blött ned sig eller något? De är ena hejare på att gå och kyla ned sig om de får chansen, därav viktigt med hur man har vattnet åt dem så de inte ska kunna dränka eller blöta ned sig.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 29 jun-10 kl 16:58 »
Visst brukar hönkycklingarna dra iväg i storlek men det är först när de är nästan fullväxta. Det är svårt att se på nykläckta om de är ok eller inte men om de inte växer som sina syskon är det helt klart nåt fel på. Vissa föds ju med nedsattheter som inte syns utanpå men som ändå påverkar dem negativt sen. I det vilda skulle ju inte alla klara sig på samma sätt som de gör i vår skyddade miljö. Jag skulle inte avla på de som växer långsammare än de andra för det är många gånger ärftligt och de brukar vara svagare än de som växer som de ska. Man har ett stort ansvar som uppfödare och det kan många gånger vara tunga beslut man måste fatta.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 29 jun-10 kl 17:10 »
Då har man alltså gjort rätt som sparat "fettona" för vidare avel...? ::)
När vi ändå pratar avel så gäller väll det här med elakhet densamma? ??? Att det är ärftligt? Hade nämligen en höna i våras jag avlivade till slut då hon mördade alla nykomlingar.  :-X Hon var jättecharmig emot oss människor, så var svårt beslut. =/ Men ville inte ha det där beteendet bland djuren. Efter hon försvann så blev övriga i gruppen jättelugna också, hon måste stressat dem.  :-\ Satkärring.   
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Quailo!

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 29 jun-10 kl 18:54 »
dom som är mycket mindre i storlek, en 2 stycken kanske, mår i alla fall väldigt bra hos mig och ser det då inte som att de är något fel på dom eftersom de växer ikapp sedan.. men så är ju inte fallet för quailboy. och de var för övrigt ca 1 dygn gamla när han fick dom och då är ju alla super pigga.. vill bara säga att jag inte säljer något jag tycker är dåligt och hade ingen aning om att den lät konstigt heller för den delen, bara att den var mindre i storlek..

aja, blev lite upprörd för att det känns som att du anklagar mig.. men hoppas det reds ut.

Nej Nej jag anklagar dig verkligen inte :-[

vill bara säga att dem mår bra nu båda hoppar eftermat och vatten och den lille har fått fin fjäderdräckt(iallafall början på en fin fjäder dräckt)
men hon låter fortf så dära konstigt och om det är något lungproblem...vad kan man göra åt det????

dem har haft lampa med sänkt temp då dem inte vill vara under lampan.

det ni frågade om jag kunde visa bilder,kan jag endast svara såhär:MIN DATOR ÄR CP !!! och säger att filen e för stor!!!(och nej! jag vet int hur man förminskar filen)

Svar till suzan: Den äldsta kycklingen som jag själv kläckt fram lever och är stor och fin och lever med mina vuxna djur.

till sandra: Kycklingen jag skrev om nyss var den som kom ur äggen jag fått av dig och du sa ju att du int visste om den kom från honung (det var honung jag ville ha) lr från någon annan färg och gissa vad den fick för färg..........Joo den blev en mörk aktig variant av MB,men! den var nästan svart! så brun var den....(jag kan skicka en bild till dig via pm)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #12 skrivet: 29 jun-10 kl 20:12 »
hej,

jag har ibland fått en som är betydligt mindre än de andra... nästan pygmi i storleken. De har aldrig hunnit ikapp sina syskon och har i regel nackats vid 4-5 veckors ålder, då är deras syskon 4 gånger större och mycket snabbare... som har sagts tidigare naturen är grym.... bara de starkaste bör överleva.

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Quailo!

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 29 jun-10 kl 20:38 »
Men nu är dem ju bara två och dem kommer få leva livet ut me varann då dem inte klarar en minut utan varandra!!!

på natten så burar den stora burra upp fjäderdräkten så att pluttisen kan krypa in bland fjädrarna och så sover dem så jag tror int att han kommer hacka på honom...

Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser