Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp ett nybörjarblåbär  (läst 754 gånger)

näshulta

• Uppland
Hjälp ett nybörjarblåbär
« skrivet: 28 jun-10 kl 14:19 »
Hej!
Ligger i sluttampen på mitt hönshus. Golvet är klart, taket är snart klart och sen är det "bara" hönsgården kvar..

Nu har grannen uppe på bondgården fått låna en kläckare och frågade om jag ville vara med.
det vore självklart jätteroligt, men nu vet jag inte hur jag ska göra.

Min "hönsdröm" består av att ha ett gäng hönor ( och en stilig tupp såklart ) som lägger ägg i olika färger. Dvs en som lägger gröna ägg, en som lägger chokladbruna, en rosa osv osv.

Så frågan är alltså... Ska man köpa in avelsägg och kläcka fram dom eller är det bättre att köpa några hönor som gärna ruvar och lägga in ägg under där istället? Kanske är lättare för mig som nybörjare att ha en mammahöna som tar hand om kycklingarna?

Eller det kanske inte är så svårt som jag tror att "föda upp" kycklingar?

vad tycker ni?

Ps ber om ursäkt att jag skriver rörigt, jag skyller på min gravidhjärna.... ( nu när jag kan )

Mvh Gabriella

Lövbacken

• Västmanland
SV: Hjälp ett nybörjarblåbär
« Svar #1 skrivet: 28 jun-10 kl 14:35 »
Jag föredrar att hålla hönsen så naturligt som möjligt, dvs att en höna själv får ruva fram ett gäng kycklingar, men det är många som kläcker genom maskin.

Det är ett ställningstagande du får göra själv=)
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 28 jun-10 kl 14:45 »
Kör på och passa på om du kan hänga på nån annan. Fixar du "riktiga" hönor sen så är det ju bara att byta. Hönor blir äldre.  :)

Även de finaste och trevligaste hönor kan bli rävmat när man minst anar det så tänk inte så mycket på höga ambitioner till att börja med.

Tycker jag!  :)

Lycka till förresten!

fredrikvidja

• Södermanland
    • Höns i Vidja
« Svar #3 skrivet: 28 jun-10 kl 23:11 »
Låter himla kul, kommer ihåg oss förra året när vi just skaffade höns. oj va kul det var. Är fortfarande kul men kanske inte lika spännande varje dag. Varför inte lite både och alltså avelsägg och några hönor. Plötsligt blir bara 4 hönor 20st och fler på gång.
Dom gör som dom vill och vi mé

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 jun-10 kl 23:17 »
Kör på vet jag :D ...... så himla svårt är det inte att få fram kycklingar ;) ..... lite svinn får man räkna med, så lägg i fler ägg än vad du kan tänkas vilja ha..... sedan kan du alltid ompletera upp med större höns/ kycklingar senare

..... du har ju dessutom god hjälp av bonnagrannen....

Lycka till :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 28 jun-10 kl 23:21 »
Kör på kläckaren! =)

Sen är det ju inte säkert att just dina hönor är så himla pigga på att ruva heller, så det lär vara svårt att bara "lägga in" ägg under dem.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

näshulta

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 29 jun-10 kl 09:58 »
Tack för alla svar!

Jag det blir nog att jag kör på kläckaren. Som sagt man vet ju inte om man hittar några ruvvilliga hönor..
Sen lär väl säkerligen hälften bli tuppar ( dvs middag i höst  ;) ) så då kan man ju alltid komplettera med några till.

Då är det "bara" att jaga rätt på ägg då..  ;D

Iih, nu pirrar det i magen.

Tack igen!

Mvh Gabriella

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 3 användare
doompunk, Smålandstokarna, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser