Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta från mamma  (läst 1918 gånger)

Nina K

• Skåne
Flytta från mamma
« skrivet: 26 jun-10 kl 15:55 »
När brukar ni flytta kaningungar från mamman till egen bur? Hört så många säga olika saker. Och hur gammla brukar ni sälja dem?.

lialan

• Västergötland
SV: Flytta från mamma
« Svar #1 skrivet: 26 jun-10 kl 18:06 »
De slutar dia vid ca 5 veckors ålder, men behöver stanna hos mamma till 8 veckor för att lära sig kaninvett.  Vid 14 veckor delar jag på honor och hanar, men honorna kan gå kvar med mamman.
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 26 jun-10 kl 18:35 »
Vi delade på dem vid 14 veckor då hanarna började bli "haniga". Honorna går fortfarande kvar och de är 16 veckor nu. Mamman och döttrarna går i en stor bur.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Gösta

« Svar #3 skrivet: 29 jun-10 kl 21:55 »
Generellt gäller att kullen går kvar hos modern till 8:e veckan. Då flyttas gruppen till eget boende. Vid 12.e veckan är det lämpligt att skilja av hanar och honor för undvikande av parningsförsök.
Försäljning av ungar bör inte ske före 8 veckors ålder. Vid produktionsdjur bör dessa vara minst 12 veckor.
Gösta

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 30 jun-10 kl 15:12 »
lagen säjer väl 6 veckor vid försäljning men 8 veckor är väl de som rekommenderas ?
Mina jättar brukar flytta mellan 8-12 veckor ålder.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #5 skrivet: 30 jun-10 kl 16:48 »
Har mina med mamman tills de är 8v. De som inte säljs får gå i egen bur tills de blir ca 14v. sen delar jag dem i hanar o honburar.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Nina K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 30 jun-10 kl 18:34 »
Jag har hela tiden sålt mina från 8v. Har haft ett par här som tyckt att det varit allt för tidigt. 12v ansåg många. När jag nu lade in anons så stod det ej yngre än 10veckor så jag började fundera lite.  ;D tack för svar

Gösta

« Svar #7 skrivet: 06 jul-10 kl 18:05 »
Lagen säger 6 veckor.
Personligen skulle jag aldrig köpa en avelskanin under 12 veckor!
Gösta

Meissner

« Svar #8 skrivet: 20 jul-10 kl 20:47 »
Lagen säger mkt riktigt 6 veckor, men åtminstone SKAF rekommenderar att de bor ihop med sin mamma tills de är minst 8 veckor, och det har enbart med ungarnas känsliga magar och tarmflora att göra. "Kaninvett" har de lärt sig betydligt tidigare än så!

Jag flyttar då oftast mamman till en ny bur och så får ungarna gå kvar i den gamla.
Om ungarna bor kvar så länge som till 14 veckor skulle jag nog räkna det som grupphållning och då krävs för en kanin under 3kg en yta på minst 0,25kvm per kanin. En vänuppfödare hade belgiska jättar och de kan ju få ganska stora kullar jämfört med mindre kaniner. Hon hade inspektion när hon hade en kull på 7 veckor som gick med sin mamma. Inspektören menade att det var grupphållning då ungarna var över 6 veckor gamla (och att de enligt lagen KAN säras redan då tog inspektören som att de räknas som kaniner i grupphållning från och med då, inte som hona med kull), och att kaninerna alltså skulle ha 0,9 kvadratmeter per kanin (eftersom jättar tillhör jätteraserna på en vikt över 5kg som vuxna). Vet faktiskt inte hur det gick med detta, men tror inte hon "åkte dit" för det. Men kan vara bra att veta...
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Elvan

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 30 jul-10 kl 03:51 »
Lagen säger 6 veckor.
Personligen skulle jag aldrig köpa en avelskanin under 12 veckor!
Gösta

Menar du att de behöver vara med sin mamma i 12 veckor eller att de behöver sina syskon i några veckor efter att de lämnat sin mamma vid 6?, 8?, 10? veckors ålder? Varför är det viktigt att de inte tas för 12 veckors ålder?

Om de behöver den tiden känns det rätt hemskt att lagen endast kräver halva (6 veckor) tiden.

/Kunskapssökande =)
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Elvan

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 30 jul-10 kl 05:56 »
Generellt gäller att kullen går kvar hos modern till 8:e veckan. Då flyttas gruppen till eget boende. Vid 12.e veckan är det lämpligt att skilja av hanar och honor för undvikande av parningsförsök.
Försäljning av ungar bör inte ske före 8 veckors ålder. Vid produktionsdjur bör dessa vara minst 12 veckor.
Gösta

Såg ditt tidigare svar där du skrev precis det jag frågade efter. Gäller detta även om man tar två ungar från samma kull så de kan ha varandra som sällskap?
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Meissner

« Svar #11 skrivet: 31 jul-10 kl 11:51 »
De slutar dia vid ca 5 veckors ålder

Det är väldigt olika!
De bröjar ofta smaka hö och pellets kring v 3-4 men fortsätter dia längre än så, oftast så länge man låter ungarna gå med mamman. Finns ungar som diat från sin mamma flera månader gamla då de fått gå kvar hos henne (honor då).

Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, JLAB

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser