Några tankar:
Om det inte finns någon vägsamfällighet kan det vara så att lantmäteriet gjort en vägdelning, d v s att varje fastighet fått en bestämd sträcka av vägen ifråga att sköta. Eftersom detta inte låter sig göras så lätt, går ofta flera fastighetsägare ihop och sköter vägen gemensamt, och ni får oxå skötselbidrag för detta. Bidragen brukar vara snålt tilltagna, så egentligen är det inte konstigt att grannen vill ha extra betalt för snöröjningen. Det verkar dock underligt att vilja ha betalt för sådant som körts för 2 år sen, nu! 400 kronor vitt per timme för traktorkörning är dock helt rimligt...vill han ha det svart är det inte så bright att skicka en faktura

.
Har fått förklarat för mig av lantmätare att det inte går att skriva servitut för den typen av vägar, av någon anledning. Använder själv en väg som jag inte har en andel av på muntlig överenskommelse (av gammal hävd, om en så vill), men jag är med och betalar för skötseln.
Stänga av en väg är alltid svårt, men ni kanske kan få ner förbipasserandes hastighet med vissa åtgärder? En brandslang full med sand över vägen (märk ut med skylt)....några stora stenar precis vid vägkanten (de flesta tror att deras personbilar är c:a 3 meter breda)...strategiskt parkerade traktorer eller vagnar, eller kanske en docka på barncykel?