Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få tama höns?  (läst 3544 gånger)

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
Hur få tama höns?
« skrivet: 24 jun-10 kl 00:05 »
Hej!
Skall hämta våra första höns och kycklingar i nästa vecka. Vet inte om de redan är handtama, men skulle gärna ha dem till det. Några tips?
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Markim

• Gäst
SV: Hur få tama höns?
« Svar #1 skrivet: 24 jun-10 kl 00:17 »
Det beror väl på hur mycket du vill engarera dej i dom.
http://eggeby.blogspot.com/2010/06/alfred-och-jag.html
Här är jag och min Tupp..
mvh
Majsan

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 24 jun-10 kl 01:10 »
Godsaker o massa tid + tålamod är nog den enda vägen .
En del är mesa gosiga än andra oxå .
även höns är individer .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 24 jun-10 kl 08:43 »
Kokt, klippt spaghetti gör dig till hönsens bästa kompis  ;D ;D ;D
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 24 jun-10 kl 12:45 »
Vi skaffade höns förra våren. Vi bara fanns runt de, barnen klappade och kliade på de. De hade inget val.  :D Sen har vi skaffat fler efter hand och det har mest varit kycklingar. Det har inte varit några problem alls. Prata med de, mata de och klia de så blir de tama (iallafall de flesta - som tidigare sagts så är det ju itne så att alla är lika. Dels är de olika individer och sen är raserna lite olika också).
Alla våra hönor blev massakerade förra helgen så vi köpte nya vuxna djur. De har inte haft särskillt mycket kontakt med människor verkar det som. Tror knappt de varit ute i det fria så särskillt ofta heller. De första dagarna hoppade de för varenda litet ljud och var allmänt spattiga. Nu när de är här för fjärde dagen (?) så är de klart lugnare. Tittar lungt upp när jag kommer och pratar med de. Går inte längst bort i hönsgården nrä jag öppnar grinden och sätte rmig i dörröppningen, de tar några steg mot mig och tittar på mig och kluckar. De börjar lära känna mig helt enkelt. jag skulle tro att om några veckor så litar de på mig och vet att jag kommer med något gott allt som oftast och att det är skönt att bli kliad i nacken.
Så utrusta dig med tid, tålamod och så något som just dian höns tycker om kansek en falukorvsbit eller äppelskivor. :)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser