Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dödar Flusa fästingar?  (läst 1091 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Dödar Flusa fästingar?
« skrivet: 23 jun-10 kl 11:23 »
Hej alla!
Hoppas att nån kan svara på detta.
Har en kompis som hämtat ett gäng får i södra Sverige och hon undrar om Flusa dödar fästingarna på fåren eller om dom bara släpper taget och fortsätter söka efter nån att suga blod från.
Tacksam för snabba svar. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Dödar Flusa fästingar?
« Svar #1 skrivet: 23 jun-10 kl 13:48 »
Nu jobbar jag inte på Pharmaxim men att fästingarna bara skulle "ramla av" djuren låter inte rimligt.
Då skulle dom ju djuren återangripas om o om igen...

Hon får göra ett test -ta en levande fästing -häll på FLUSA -kolla om den dör  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 23 jun-10 kl 18:21 »
Jag har sett att de sitter kvar ibland men, dör.  :P Om man "importerar" får med fästingar är det kanske bra att handplocka  och klämma ihjäl så många som möjligt innan man tar på Flusa. Mest för att vara på den säkra sidan. De är en rackare på att sprida sig.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 23 jun-10 kl 18:33 »
Jag har sett att de sitter kvar ibland men, dör.  :P Om man "importerar" får med fästingar är det kanske bra att handplocka  och klämma ihjäl så många som möjligt innan man tar på Flusa. Mest för att vara på den säkra sidan. De är en rackare på att sprida sig.

Oj... handplocka fästingar på 10 får... he he...  ;D

Fast även om dom får med sig fästingarna hem (och dom ramlar av oskadda) så har jag en känsla av att det inte spelar nån våldsam roll eftersom det är till Pajala dom ska flytta...  ::) Överlever en fästing i Pajala så gör dom det bra.  ;D

Vi får väl se hur hon gör. Hon får väl kolla igenom dom så mycket hon kan innan flusa-behandlingen.

Tack för svaren!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 23 jun-10 kl 21:51 »
Ja, Pajjala var ju en bit norrut..  ;D Jag brukar handplocka fästingar på lammen när de är små och det är då 50+ så det går men, tar lite tid.  ;) Oftast sitter de där de är som kalast, ljumskar, armhålor, runt hals och huvud.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 3 användare (1 dolda)
Countryroad, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser