Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus ritning!  (läst 21963 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Hönshus ritning!
« skrivet: 22 jun-10 kl 16:33 »
Skulle behöva en rintning på hönshus för ca 6-8 höns + tupp! :) om någon har och vill dela med sig så är vi tacksamma :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
SV: Hönshus ritning!
« Svar #1 skrivet: 23 jun-10 kl 00:07 »
Hejsan! Har för tillfället pippi på att designa hönshus i 3D i Google SketchUp. Kanske kan komma med lite allt eftersom (går lite långsamt nu när man håller på att lära sig)  ::)

Men vad är det du funderar på? Ett "normalt" hus du kan gå raklång i, med förrum osv? Eller lite halvt, ungefär som lekstuga? Och sedan de där minisakerna (google bilder, sök "Chicken Coop") Kass på att förklara men om ja får ett humm kan jag iaf. testa!  ;D Sedan; skall du ha stora brahmor eller små dvärgar?  ;)

Kan ju hända att de blir pannkaka av alltihop, så jag lovar inget, men vill gärna försöka!  :D
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 23 jun-10 kl 00:38 »
Hejsan! Har för tillfället pippi på att designa hönshus i 3D i Google SketchUp. Kanske kan komma med lite allt eftersom (går lite långsamt nu när man håller på att lära sig)  ::)

Men vad är det du funderar på? Ett "normalt" hus du kan gå raklång i, med förrum osv? Eller lite halvt, ungefär som lekstuga? Och sedan de där minisakerna (google bilder, sök "Chicken Coop") Kass på att förklara men om ja får ett humm kan jag iaf. testa!  ;D Sedan; skall du ha stora brahmor eller små dvärgar?  ;)

Kan ju hända att de blir pannkaka av alltihop, så jag lovar inget, men vill gärna försöka!  :D

Skrev nyss ett rätt långt inlägg och när jag skulle posta det så gick det inte och allt försvann så skriver rätt så kortfattat nu :P ;)
 Ja precis som en lekstuga med ett litet förrum för ett litet bord och foderförvaring
Ska ha 10 höns + tupp
1 Höna av silkeshöns
 1 Höna av dv kochin FRISERAD
 1 Höna av Tyska dvärghöns eller Dv Fönix
 1 Höna av MES
 1 Höna av Pärlhöns
 1 Höna av Araucana eller Isbar
 1 Höna av Bantam
 1 Höna av Chabo
 1 Tupp av Antwerpen skägghöns
Alltså mest dvärghöns..
Något annat du vill veta så är det bara fråga :D
ungefär såhär vill jag helst ha det :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Andreeas

« Svar #3 skrivet: 24 jun-10 kl 21:45 »
hej, gjorde en 3D skiss så kopiera in: http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=67b7b7acc889616cabf58764b829607   
så finns den där, gjorde efter ritningen.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 24 jun-10 kl 21:59 »
hej, gjorde en 3D skiss så kopiera in: http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=67b7b7acc889616cabf58764b829607   
så finns den där, gjorde efter ritningen.

Ser jättebra ut!!! :D måste lära mig detdära programmet, blir mycket enklare att se hur det blir när det är klart då! Tack så jättemycket!!!!! :) ;D

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #5 skrivet: 25 jun-10 kl 16:45 »
Var en som var snabbare än mig.  ;) Ett litet tips kan nog vara att du förm. kommer vilja ha fler höns senare, eller kläcker fram kycklingar, så bygg hellre lite för stort än för litet, det tjänar du på i längden!
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 25 jun-10 kl 17:45 »
Var en som var snabbare än mig.  ;) Ett litet tips kan nog vara att du förm. kommer vilja ha fler höns senare, eller kläcker fram kycklingar, så bygg hellre lite för stort än för litet, det tjänar du på i längden!
Men vill ha så mycket tips som möjligt så om du börjat på ritningen så får du gärna fortsätta :) Haha ja jag vet suget, har haft ca 30 höns förut, maran,dvkochin,plymouth rock,silkeshöns och blandraser dock så fick dem en sjukdom som man inte kunde bota :(..

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 25 jun-10 kl 17:53 »
vad heter programmet man gör såntdär i? och vart laddar man ner det ifrån?

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #8 skrivet: 25 jun-10 kl 18:12 »
Jag googlade "Google SketchUp gratis" och tog första bästa; http://swedish.toggle.com/lv/group/view/kl33470/Google_SketchUp.htm

datan är fortfarande sig själv så de verkar vara ok källa. Lagligt och bra.. hrm?  :-[

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 25 jun-10 kl 18:32 »
Jag googlade "Google SketchUp gratis" och tog första bästa; http://swedish.toggle.com/lv/group/view/kl33470/Google_SketchUp.htm

datan är fortfarande sig själv så de verkar vara ok källa. Lagligt och bra.. hrm?  :-[

Hittade det via något 3D grej nu :P hehe, men går inte så bra, hittar inte hur man gör fönster m.m :P men jag lär mig :P

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #10 skrivet: 25 jun-10 kl 18:44 »
Men vill ha så mycket tips som möjligt så om du börjat på ritningen så får du gärna fortsätta :) Haha ja jag vet suget, har haft ca 30 höns förut, maran,dvkochin,plymouth rock,silkeshöns och blandraser dock så fick dem en sjukdom som man inte kunde bota :(..

Jag hade nätt o jämt börjat, var lite självisk och skyndade klart med mitt först som jag jobbat på ett par kvällar; http://www.alternativ.nu/index.php?topic=92206.0 Men hade börjat på grunden, så jag skall leka lite med "alternativ" åt dig.  :D Du lär dig sakta men säkert ;) Tråkigt med sjukdomen, vad var det för något?  :(

Anreeas; Hur laddar man upp sina modeller på internet så att andra kan kolla och ladda hem? (har vers. 7, engelska)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 26 jun-10 kl 09:53 »

Programmet är ett gratis program så du behöver inte vara rädd för polisen (:) Det finns en Pro version mot betalning som innehåller mer funktioner. SketchUp är kompatibelt med Google Earth så man ska kunna placera ut sitt ritade hus på tomten och se hur det blir. Fråga mig dock inte hur ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Andreeas

« Svar #12 skrivet: 26 jun-10 kl 10:19 »
Anreeas; Hur laddar man upp sina modeller på internet så att andra kan kolla och ladda hem? (har vers. 7, engelska)
[/quote]

uppe i högra hörnet står det Share model och då är det bara att klicka där :)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #13 skrivet: 26 jun-10 kl 10:45 »
tack båda två!  :D

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #14 skrivet: 26 jun-10 kl 12:19 »
Hur får man bort dendära nedrans gubben som står mitt i? >.< ???  :-[  :P

Andreeas

« Svar #15 skrivet: 26 jun-10 kl 21:56 »
man högerklickar och klickar på erase ;)

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #16 skrivet: 11 jul-10 kl 14:35 »
AnetteA gick det inge bra? ;) hoppas det inte hänt dig något och att det är derför du inte postat :o  ::)  :-[

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #17 skrivet: 13 jul-10 kl 18:50 »
Sorry, vart i New York en vecka, och hann inte jobba så mycket innan resan heller eftersom det vart en hel del förberedelser och packande! Men nu har jag saknat att få sitta vid GSU så jag hoppas jag får tid snart! De va inte lätt att hitta på många alternativ med tanke på att det är en mindre yta.  ;)

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #18 skrivet: 13 jul-10 kl 23:03 »
Sorry, vart i New York en vecka, och hann inte jobba så mycket innan resan heller eftersom det vart en hel del förberedelser och packande! Men nu har jag saknat att få sitta vid GSU så jag hoppas jag får tid snart! De va inte lätt att hitta på många alternativ med tanke på att det är en mindre yta.  ;)
Gör inget ;)  haha ja, det kan vara lite svårt.. men hittar du på någon annan sak med förrumet till höger tex så går det bra det med, kul med lite olika ritningar! :D ;) dock är förrum ett måste :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser