Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa värphöns i Skåne?  (läst 8635 gånger)

Eva-Marie

• Skåne
Köpa värphöns i Skåne?
« skrivet: 20 jun-10 kl 19:10 »
Jag har 18 st Dercohöns som jag har köpt på Krutmöllans hönseri utanför Lund. Min äggförsäljning har gått så himla bra att jag skulle behöva fler värphöns. Min fråga är nu om det finns fler stora uppfödare typ dem i Krutmöllan i Skåne. Pga risken för ILT-smitta vågar jag inte köpa höns av privatpersoner. Hönsen i Krutmöllan är 8 v gamla när man köper dem och jag skulle gärna vilja köpa höns som är i princip värpklara. Har för mig att jag har sett någon uppfödare från Blekinge annonsera på Blocket. Någon som vet nåt?
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
SV: Köpa värphöns i Skåne?
« Svar #1 skrivet: 20 jun-10 kl 19:34 »
Jag har köpt Lohman värpfärdiga i Blekinge kan det vara något?
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 20 jun-10 kl 19:39 »
Det kan det säkert vara. Var har du köpt dem? Har du någon adress eller telefonnr kvar?
« Senast ändrad: 20 jun-10 kl 19:52 av Eva-Marie »
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #3 skrivet: 20 jun-10 kl 19:55 »
Det kan det säkert vara. Var har du köpt dem? Har du någon adress eller telefonnr kvar?

Jag har mailat dig.
Säg till om det inte kom fram

mvh
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #4 skrivet: 20 jun-10 kl 19:56 »
Jag köpte 19 hönor och är supernöjd med varenda en.
De värper 1 ägg om dagen redan
Det största har vägt 93 gram.
De är sociala och vänliga allihop.
Pratar och är så goa.
De var 20 veckor den 13 maj när jag köpte de första 10 sen köpte jag 9 till 2 veckor senare.
De har värpt från första dagen jag köpte dom.
Kan varmt rekommendera säljaren

hursomhelst

• Småland
« Svar #5 skrivet: 21 jun-10 kl 23:52 »
Är såååååååååååååå avis... ;D

Har du ""bara dessa höns??

Vill med ha riktga värpisar då äggförsäljningen går lite för bra, mina hönor kan inte leverera efter efterfrågan, så ja... ::)

MEN alla värpisar verkar vara vaccinerade, dina med??? :'(

Letar efter ovaccinerade med ljus å lykta...

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #6 skrivet: 22 jun-10 kl 07:35 »
Hursomhelst:

Nej jag har en kull med Dvärgkochinkycklingar också.
Är ca 10 veckor nu.

Sen skulle jag ha en kull med Amrock Dvärg. Där det tyvärr inte gick så bra och fick med mig sjukdom och stor dödlighet.

Jag får i Juli även hem Ölandshöns som jag ska bli genbank till.

Jag tycker detta ä så underbart kul med höns och kan sitta i timmar och bara titta på dom  i sina stora uteburar.

Det är nog svårt att  få tag i ovaccinerade värphöns dessvärre.

Men jag har inte mina tillsammans så jag är inte rädd för smitta från Lohmanhönsen.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #7 skrivet: 22 jun-10 kl 08:14 »
Man kan säkerligen köpa Lohmanägg hos alla som har.
Och kläcka själv om man vill.

Har man bråttom och vill ha värpfärdiga så kanske det är värre att få fatt i ovaccinerat.
Vad vet jag?

Men det är väl inte många rasrena som värper lika bra som lohman etc.
och lika stora och många ägg.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 22 jun-10 kl 10:45 »
Man kan säkerligen köpa Lohmanägg hos alla som har.
Och kläcka själv om man vill.

Har man bråttom och vill ha värpfärdiga så kanske det är värre att få fatt i ovaccinerat.
Vad vet jag?

Men det är väl inte många rasrena som värper lika bra som lohman etc.
och lika stora och många ägg.

Eftersom lohmann inte är någon ras så får du om du köper lohmannägg av någon som har lohmann och kläcker dessa inte fram några egna lohmann. Bara avkommor av lohmann. De kan bara vara "lohmann" i ett led. Detta gäller även om båda föräldradjuren (höna och tupp) är lohmann.

För att kunna kläcka egna "riktiga" lohmann måste man ha fatt i ägg från avelsdjuren som "producerar" lohmannhönsen. Lohmann är för övrigt ett företag. :)

Föräldradjur till "slutprodukten" lohmann brun (lohmann brown classic). De själva är inte lohmann. Lär kosta en hel del tusenlappar för ett par sådana.

« Senast ändrad: 22 jun-10 kl 10:48 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 22 jun-10 kl 20:00 »
Jaha, nu är 20 st bruna lohman beställda. Jag ska få dem v 28 och då är de 16 v gamla. De är vaccinerade, men inte mot ILT. Jag antar att det är Marek mm som man vaccinerar mot.

hursomhelst

• Småland
« Svar #10 skrivet: 22 jun-10 kl 21:27 »
Ohhh...

INTE vacc mot ILT???Vart har du hitta dessa om man får fråga?? Nyyyyfiken...

Å100% säkert att de inte är ILT vacc?? Finns det fler? Å vart finns dom.. nyyyyfiken i en strut  ;D

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 22 jun-10 kl 22:56 »
om jag har förstått det rätt så vaccinerar nästan inga hönserier mot ILT i sverige.. men de kan vaccinera mot annat som Eva-Marie nämnde...

hursomhelst

• Småland
« Svar #12 skrivet: 22 jun-10 kl 23:46 »
Hej

Pratade med en på ett ekologiskt hönseri så sent som igår som sa att så gott som alla vaccinerar mot ALLT som går och gärna lite till.. Hmm..

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 23 jun-10 kl 00:14 »
jaha, konstigt.. fick det bland annat från någon tråd som låg här inne görut.. de var någon som sa att det bara var nått hönseri som vaccinerade mot ILT.. men jag kanske har fått det om bakfoten!

Var själv och hämtade hybrider från ett hönseri idag.. De vaccinerade endast mot IB och Marek...

hursomhelst

• Småland
« Svar #14 skrivet: 23 jun-10 kl 00:41 »
Undra om man vågar chansa  ???

Måste ha mer äggläggare här hemma. Men vill inte släpa en massa konstiga smittor ju  ::)

Hmm...

Pratade med en som sålde på blocket, lohman utanför hässleholm.. Å dessa visste han ine om de va vaccinerade, men bad att få återkomma, och dessa visade sig vara vaccinerade mot allt fattade han det som...

Vart är dina hämade??

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Tele
« Svar #15 skrivet: 23 jun-10 kl 00:48 »
Coccidios var det suzan. Inte marek. :p. Fyfasen vad de ser ut förresten... :x. Inte fullt lika illa som de brukar, men ändå illa. En ser ut som en nakenhalsad * nakenryggad ::)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Tele
« Svar #16 skrivet: 23 jun-10 kl 00:51 »
Utanför sthlm är de hämtade. Ekologiska "utvärpta". Restrerande på hönseriet avlivas idag (onsdag 23/6)

petra 08

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 23 jun-10 kl 20:48 »
Kanske  från samma ställe som jag hämtade för 2 veckor sen..Riktigt hysteriska saker, nu efter 2 veckor har dom äntligen lugnat ner sig så det blir hanterbart..
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #18 skrivet: 23 jun-10 kl 21:33 »
Mina är inte ett dugg hysteriska... Eller de skrek som att de skulle dö när de hämtade de. Men hemma hos mig slutade de vara hysteriska på en gång. Satt bredvid och tittade på när två värpte idag i ett rede ca en halv meter ifrån. När ena hönan lagt ägget klappade jag henne på ryggen samtidigt som jag sa "vilket fint ägg gumman!"... Sträckte fram handen och skulle ta ägget... AJ... Hon bet mig. ::) Skitarg över att jag skulle sno det. ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 23 jun-10 kl 21:36 »
Här är några bilder på "snygginarna"  :-X förresten. ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser