Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tacka som känns vass över ryggen  (läst 2170 gånger)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
tacka som känns vass över ryggen
« skrivet: 18 jun-10 kl 12:02 »
Hej är lite fundersam på det här med avmaskning, jag har inte avmaskat mina 3 tackor och min bagge. Mina lamm har ingen diarré de e runda och goa och pigga. Men jag har en tacka som då har en lammunge som känns så vass över ryggen, ryggraden har framträtt mer och mer dock inget som syns. Men känns under pälsen tydligt. De har massor att äta jag har även tagit ner delar på en asp som de ätit friskt på med.  (ca 3 hk bete sly och natur bete)

Men tycker just denna tacka skriker mer och är helt tokig de gånger jag gett dem lite havre.  har diskerat hennes avföring inget synligt där.
         Är det "kolla masken" prov som gäller ??   

louise

• Gäst
SV: tacka som känns vass över ryggen
« Svar #1 skrivet: 18 jun-10 kl 12:08 »
Havre är inget vidare kraftfoder. I Danmark har forskning visat att man kan föda upp får på halm och havre, dvs näringsinnehållet i havre är rätt likt hö.

En vanliga blandning är 75 % korn och 25 % ärter. Kraftfodret får de för att höja proteinet, därför ärter.

Sen beror det på hur kort bete du har. Fårgräs ska bara vara några centimeter.

Träckprov ger svar på om de behöver avmaskas. Vidilab har hand om sånt.

Ja, och sedan givetvis, kan det vara något med tackan, med tanke på att hon avviker från de andra..

SecretQ

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 18 jun-10 kl 12:18 »
Havre är inget vidare kraftfoder. I Danmark har forskning visat att man kan föda upp får på halm och havre, dvs näringsinnehållet i havre är rätt likt hö.

En vanliga blandning är 75 % korn och 25 % ärter. Kraftfodret får de för att höja proteinet, därför ärter.

Träckprov ger svar på om de behöver avmaskas. Vidilab har hand om sånt.

Ja, och sedan givetvis, kan det vara något med tackan, med tanke på att hon avviker från de andra..

Ja jag har fyllt i pappret till vidilab, betet är både kort och långt natur och äldre odlad vall och  sly . Det märks på avföringen att det borde va gott om näring då det börjat och skita kluttar istället för kulor och det gäller alla får just nu .  Mineralbaljor finns.  Förövrigt e hon inte tunn

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 jun-10 kl 13:28 »
Jag hade inte skickat träckprov pga tackan. Tackor blir rätt immuna mot mask med åldern. Däremot kanske hon är ett större "födgeni" än de andra och skriker efter mer havre, eftersom hon gillar det....

En del raser, däribland Gotland, ger allt till sina lamm så här års. All mat som går in i ena ändan kommer ut som mjölk i andra ändan, oavsett hur mycket mat de får! En "bra" Gotlandstacka ska se ut som ett spjälstaket under våren/försommaren, säger en del. Så det spelar nog ingen roll om du varesig avmaskar eller ger mer mat. Dessutom är betet den bästa och mest näringsrika maten att tillgå just nu.

Titta på lammen istället - så länge de inte har diarré och fortsätter att öka i vikt, så är allt OK.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #4 skrivet: 18 jun-10 kl 15:12 »
Kan bara hålla med vallhunden. Det gäller gute också, de blir rätt tunna nu och inte ska man ge kraftfoder nu under bästa betessäsongen. De lägger på sig till hösten, när lammen är borta.

renee d

« Svar #5 skrivet: 18 jun-10 kl 15:19 »
Kolla tand stillingen på tacken.
 Check the teeth to see if they hit the gum correctly when she eats

SecretQ

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 18 jun-10 kl 20:40 »
Tack vallhunden  det är gotlandtackor jag har och det är förta gången jag har lamm  så åren innan har det bara mumsat!  Jag avvaktar med avmaskning då min vet sa att man oftast inte behöver avmaska för tackan skull utan för lammens, jag  har ju så få och rätt stort bete, dock som det delar med några hästar. Tidigare har jag slagit vallen för hö men det har jag inte gjort i år.

Men ska ta en titt på tackans tänder!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 19 jun-10 kl 09:33 »
Får är individer precis som vi, oavsett ras. Vi har finullsfår, och visst finns det vissa tackor som ovanstående, ger verkligen allt till sina lamm och ser ut därefter. De brukar återhämta sig mkt fort när lammen sedan skiljs av. Vi har även dess motsatser i hagen, tackor som är onödigt runda trots att de har tre lamm som diar...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

SecretQ

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 19 jun-10 kl 09:36 »
Jag får acceptera olikheterna helt enkelt.  e de glada o pigga och äter och det inte finns någon lösmagad så ligger jag lågt

Blekinge

• Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
« Svar #9 skrivet: 11 jul-10 kl 07:58 »
Hej
Kan lös i magen bero på mask?

Birgit

« Svar #10 skrivet: 11 jul-10 kl 14:50 »
Citera
Kan lös i magen bero på mask?

Japp, men behöver inte vara orsaken. för mycket protein t.ex kan ge samma effekt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 12 jul-10 kl 12:19 »

Jag håller inte mina får på så kort bete! Om gräset bara är några centimerer så har mina tackor hoppat ut och hittat bättre bete någon annan stans!!!

Idealet för mina får är att betet är 10 max 15cm när de kommer in i hagen för att beta. När de har betat av de så får de gå till nytt bete. De måste också få lämna ratorna och inte tvingas äta det - ur parasitsynpunkt.

När betet bara är några centimeter så finns det ingen mat kvar!! Dessutom så kan inte lammen beta så kort gräs...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #12 skrivet: 14 jul-10 kl 07:12 »
Citera
Idealet för mina får är att betet är 10 max 15cm när de kommer in i hagen för att beta.
Då trampar de ju bara ner gräset :o
Rekommendationerna för betessläpp är 4-5 cm. Jag släpper oftast tidigare. No problems!
Sedan förstår jag inte varför inte lammen skulle klara detta? Mina lamm har aldrig haft några problem med detta. De gör som sina mammor ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 14 jul-10 kl 08:32 »
Nej, de trampar inte ner gräset.. MAX 15 cm sa jag. Är det 15 eller över det så börjar de trampa ner det. 15 cm är lite förväxt, men det går :)

F ö så är det på det viset de kör på Nya Zeeland nu för tiden. Lite längre gräs när fåren kommer in i hagen och inte låta dom beta ner det helt. Det minskar parasittrycket rejält! De har mycket mindre avmaskning nuförtiden. Kanske skulle vara nåt för alla er alternativare att ta till sig! Den vetenskapliga förklaringen får ni vända er till Fårhälsovården för att få, eller söka på nätet!!!

Om ni har 4-5 cm när ni släpper in djuren så förstår jag varför alla har såna problem med hoppande djur :o :o Då hade jag också hoppat ;D ;D

Nej, mina får har 10cm eller lite till när de kommer in i hagen och jag flyttar dom när de är nere på 3-4 cm. På det viset behöver de aldrig vara frestade att beta i närheten av rator eller leta efter bättre gräs utanför hagen.
Grästillväxten sätts inte heller tillbaka, på 1,5-2 veckor så står det lika mycket gräs i hagen igen (om det inte är torka).

Att lammen, i allafall i början, har svårt att äta kort gräs trodde jag var en välkänd sak ??? ???

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 14 jul-10 kl 09:48 »
jag håller med "vallhunden"..
men sen tycker jag (min personliga åsikt) att längden på gräset inte är viktigast, utan hur tätt betet är, i alla fall när man släpper djuren på våren..
släpper man ut djuren för tidigt på "tunna" beten så får man lida för det resten av året, om man däremot väntar 1-2 veckor så det får täta till sig så producerar det mycket bättre under sommaren, dessutom så blir en tjock vall inte lika torkkänslig..

Birgit

« Svar #15 skrivet: 14 jul-10 kl 11:06 »
På många naturbeten, där mina får betar, är det ganska förväxt med 15 cm. (Det är ju sprödare växter där) Kanske är det vallbeten som hänsyftas?
Upplever också att det blir fler rator om man släpper dem på högre gräs.
Kan iof tänka mig att parasit förklaringen har sina poäng, men jag upplever inte något större bekymmer eftersom jag har ganska varierade marker med mycket sly också. Vid vissa tidpunkter käkar de mer sly än gräs.
Tätheten har klart betydelse, men också här , tycker jag, att det är vallarna som tar störst skada. Naturbetena verkar mer okänsliga, hos mig åtminstone!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 14 jul-10 kl 20:34 »
På många naturbeten, där mina får betar, är det ganska förväxt med 15 cm. (Det är ju sprödare växter där) Kanske är det vallbeten som hänsyftas?

Nej, jag har jädrigt magra naturbeten!
Min erfarenhet är också att det krävs fingertoppskänsla när det gäller betessläppet på våren! Släpper man förtidigt så återhämtar sig ett naturbete knappt från första avbetningen. Det har sin naturliga orsak: En växt måste ha en del av sig över jord för att transportera ner det som behövs för rötterna. Om det inte finns så mycket över jorden, så kan inte rötterna utvecklas ordentligt och växten blir förkrymt och kan till och med dö...

Enligt denna förklaringen så mår marker bättre av att få växa till sig ibland, över jord...
Att det blir fler rator beror nog på att de kan välja bort att äta det som inte är bra för dom... nära träck etc, för att det helt enkelt finns annat att äta!

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 1 användare
conny

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser