Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knott o mygg  (läst 3333 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Knott o mygg
« skrivet: 16 jun-10 kl 20:08 »
Hur är det med knotten o myggarna? Vad gör ni för att skydda era kaniner?
« Senast ändrad: 18 jun-10 kl 09:01 av Snarrbon »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Meritaton

SV: Knott o mygg
« Svar #1 skrivet: 19 jun-10 kl 22:15 »
flusa

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 jun-10 kl 22:18 »
Hur är det med knotten o myggarna? Vad gör ni för att skydda era kaniner?
gott om knott o mygg... inte gjort nåt för att skydda dem... behöver man det?
Fjäderfän och kaniner

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #3 skrivet: 20 jun-10 kl 10:11 »
Ja det är det jag undrar. Det ser inte omedelbart ut som att dom lider av knotten men ändå! Det ser voldsamt ut ibland.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 20 jun-10 kl 12:59 »
Frontline här .
Jag upptäckte att mina kaninisar började tappa vikt o det beror säkerligen på insekterna .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Meritaton

« Svar #5 skrivet: 20 jun-10 kl 14:28 »
Frontline här .
Jag upptäckte att mina kaninisar började tappa vikt o det beror säkerligen på insekterna .

Använd inte frontline på kaniner!!!

En uppfödare gjorde det och 29 av hennes 30 kaniner dog i plågsamma kramper under en natt!!!

Det står uttryckligen att det inte ska ges till gnagare elelr liknande på nätet om man söker. Det är direkt livsfarligt.

Jo, kaniner kan lida av knotten. Några av mina har öronkanterna helt kala på hår och fulla av sårskorpor.
Öronen är värst utsatta så ser ni att de börjar bli kala öronkanter, speciellt öronspetsen, så behöver de skyddas.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 20 jun-10 kl 14:31 »
Mysko att ingen av mina 4 blev sjuk då ? Har använt samma produkt på alla djuren  , häst , hund , kanin , höns , illrar o katter ...
Men man måste faktiskt skydda alla sina djur från insekter oavsett vilken produkt man väljer .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Meritaton

« Svar #7 skrivet: 20 jun-10 kl 14:36 »
Mysko att ingen av mina 4 blev sjuk då ? Har använt samma produkt på alla djuren  , häst , hund , kanin , höns , illrar o katter ...
Men man måste faktiskt skydda alla sina djur från insekter oavsett vilken produkt man väljer .

Du hade nog kanske tur då. Men veterinärer avråder bestämt och jag vet flera fall där kaniner dött av frontline, även colliehundar är känslig för ämnet och kan bli riktigt sjuka.

Eftersom så många kaniner dött av frontline är det knappast bra för varken lever eller njurar så jag skulle nog se om efetr annat medel om jag va du.

Flusa kan du använda utan problem på kanin, det är välbeprövat och det är väldigt sällan kaniner får biverkningar av det. de biverkningar som kan uppstå är hudirritationer eller i värsta fall brännliknande sår. Men det är inte ofta det sker.
Själv har några av mina viltröda kaniner som är besläktade med varandra reagerat våldsmt med klåda men inga andra av mina 90 kaniner.

Mysgrisen

« Svar #8 skrivet: 20 jun-10 kl 20:40 »
Våran lille kille fick också sår på öronen pga mygg och knott. Det löste vi genom att sätta myggnät (i vårat fall en tunn spetsgardin) på buren.

Snownobs

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 21 jul-10 kl 21:32 »
Jag lägger över buren med myggnät på nätterna

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 2 användare (1 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser