Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gurglande, snorande hönor.  (läst 5064 gånger)

Trollmonster

• Gäst
Gurglande, snorande hönor.
« skrivet: 15 jun-10 kl 22:05 »
Hjälp! Jag är helt förtvivlad och vet inte vad jag ska ta mig till  :'(

Det är väl lika bra att ta allt från början.

För ungefär 1,5 månad sedan köpte jag tre fina hönor och en tupp. De mådde finfint och värpte bra redan från första dagen :) Några dagar senare fick jag hem en svarthöna från ett annat ställe och allting verkade vara frid och fröjd även med henne, hon höll sig lite på sin kant men verkade inte det minsta sjuk och värpte några små ägg med ganska tunna skal på. Veckan därpå kom ytterligare fyra svarthönor från samma ställe och sen började allting gå snett.
Den första svarthönan anslöt sig genast till sina gamla kompisar och dessa verkar inte vara det minsta intresserade av att göra någonting överhuvud taget. Hönorna går fritt på gården och de första hönorna och tuppen njuter i fulla drag av att sprätta runt i både dyngstacken och grönsakslanden medan svarthönsen spenderar större delen av dygnet med att sitta och uggla inne i hönshuset. Min första tanke var att det berodde på miljöombytet med allt vad det innebär så jag lät dom hållas. Efter någon vecka så började de rugga och släpper nu en himla massa fjädrar och även det skyllde jag på miljö/foderbyte. Sedan de fyra sista svarthönsen kom har ingen av svarthönorna värpt något ägg  :-\

Jag hade tänkt låta tiden gå och se om de kom igång lite så småningom men så blev först min tupp och sedan två av de "gamla" hönorna sjuka för några dagar sen och jag tänker att det kanske har något med saken att göra  :-\  De är slemmiga i halsen, gurglar och fnyser ibland och det låter som att tuppen har lite svårt att andas. De äter och dricker som vanligt men jag har inte hört tuppen gala på länge och de verkar vara lite slöa och det verkar som att hönorna inte längre värper lika ofta.
Jag har även nio kycklingar som går i boxen bredvid i hönshuset men de verkar må hur bra som helst än så länge.

Någon som tror sig veta vad det är? Jag är så orolig  :'(

Lycka

• Ångermanland
SV: Gurglande, snorande hönor.
« Svar #1 skrivet: 15 jun-10 kl 22:13 »
Någonting är galet helt klart.
men vad??
Hedemorahöns

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 15 jun-10 kl 22:20 »
ILT kanske? :P

Sjukdomssymtom
Hela flocken eller ett fåtal djur i en flock kan drabbas. Mest allvarliga symptom ses hos vuxna fåglar. Inkubationstiden (tiden från smitta till utbruten sjukdom) är normalt fyra till tolv dygn, men kan vara betydligt längre.

Graden av sjukdom kan variera från inga symtom alls till grava sjukdomstecken och hög dödlighet. Symptomen förvärras om fåglarna samtidigt drabbas av en annan luftvägssjukdom, till exempel mykoplasmainfektion.

Symptomen vid ett akut ILT-utbrott består av näsflöde, tårflöde och hosta. Upphostat slem och blod kan ofta ses runt näsöppningarna, i fjädrarna och på inredning och väggar i hönshuset. Fåglarna har ofta svårt att andas (gapar, rosslar och kippar efter luft) och skakar på huvudet. Ibland piper det om fågeln när den andas.

Fåglarna sitter stilla med uppburrad fjäderdräkt och värpningen minskar. Ibland hinner fåglarna dö innan man ser några sjukdomssymptom.

Dödligheten kan i vissa fall bli hög (upp till 70 procent). Dödsorsaken är i regel kvävning genom att en propp med var, slem, blod och död slemhinna fastnar i luftstrupen och hindrar passage av andningsluften.

Naturligtvis kan det vara någon halssjukdom som går att bota snabbt och enkelt :)

Du kan ju kika in på http://sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/ och se om du hittar något annat :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #3 skrivet: 16 jun-10 kl 07:07 »
Ja det är ju något som är helt fel. De är inte vaccinerade några av dem? Som jag sagt så många gånger-----Ha ALLTID nya höns i karantän och släpp ALDRIG ihop nya höns med de gamla förräns man haft koll på dem minst ett par månader.

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 jun-10 kl 18:17 »
Tyvärr hjälper det inte om de är vaccinerade (el haft ILT och blivit friska från det). I karantän kommer de att vara friska om de är vaccinerade. Enda chansen att kolla är att skicka in ägg el avlivad  fågel till sva el släppa in ett par fåglar av dina egna för att se om de blir sjuka.

Men tyvärr låter det som ILT.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 16 jun-10 kl 19:45 »
Kanske kan det vara så att hönsen har en förkylning ??? ...... Om jag inte är felinformerad så är sjukdomsförloppet på ILT ganska snabbt och om jag förstår det hela rätt så har hönorna och tuppen snörvlat några dager redan ...... När höns ruggar så går mycket kraft åt till att sätta nya fjädrar och då blir de lite känsligare än vanligt .....

Lycka till med hönsen :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Trollmonster

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 jun-10 kl 08:18 »
Tack för alla svaren! Men jag tror att jag kan pusta ut lite nu  :) Det verkar som att det bara var en förkylning trotts allt för nu är de lika pigga som vanligt och kacklar och gal som aldrig förr  :-[
Svarthönsen sitter dock fortfarande och ugglar på sin pinne inne i hönshuset  :-\ Jag blir inte klok på dom. Vissa dagar så går dom ut några timmar och går sen in igen och andra dagar sitter dom inne hela dagen. Jag har knappt sett dom varken äta eller dricka men de måste dom ju göra eftersom dom fortfarande lever. Jag börjar nästan misstänka att jag har betalat dyra pengar för gamla hönor som gjort sitt här i livet  :( Eller har jag för bråttom med att döma ut dom? Någon som har erfarenhet av "deprimerade" hönor och hur lång tid kan det ta innan de börjar bete sig normalt igen?

Trollmonster

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 jun-10 kl 08:23 »
Jag kan tillägga att jag inte har sett något blod någonstans men det kanske inte måste komma blod för att man ska misstänka ILT?

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 17 jun-10 kl 18:03 »
Jag kan tillägga att jag inte har sett något blod någonstans men det kanske inte måste komma blod för att man ska misstänka ILT?
Jag har haft ILT hos mina höns och det var endast 10 höns av 20 som insjuknade och 1 av dessa 10 hostade och nös blod...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 17 jun-10 kl 18:05 »
Tyvärr hjälper det inte om de är vaccinerade (el haft ILT och blivit friska från det). I karantän kommer de att vara friska om de är vaccinerade. Enda chansen att kolla är att skicka in ägg el avlivad  fågel till sva el släppa in ett par fåglar av dina egna för att se om de blir sjuka.

Men tyvärr låter det som ILT.
Misstänker man ILT så måste fågeln ha självdött för att dem ska kunna ta reda på om det var ILT,  fick jag förklarat i tele när jag ringde sva om ILT... men vet ej om det stämmer..

Trollmonster

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 jun-10 kl 18:47 »
Misstänker man ILT så måste fågeln ha självdött för att dem ska kunna ta reda på om det var ILT,  fick jag förklarat i tele när jag ringde sva om ILT... men vet ej om det stämmer..

Men ingen av mina har ju dött och nu verkar dom vara pigga igen och väldigt långt ifrån döden. Hur gör man då om man vill få veta?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 17 jun-10 kl 19:24 »
Du kan skicka in ägg till SVA..... om du ringer dem så förklarar de bättre om hur du ska packa, vilka ägg du ska skica osv.

Jag har gjort det och det var skönt att få reda på att besättningen var ILT-fri :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 18 jun-10 kl 00:05 »
Precis ring dem! så får du mer info..

http://sva.se/sv/Toppmeny/Kontakt/

Trollmonster

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 jun-10 kl 09:11 »
Ringde till SVA och fick svaret att det med stor sannolikhet var ILT men att om alla djur nu var friska och mådde bra så finns det ingen anledning till att vidta några åtgärder.

Men här på forumet har jag fått intrycket att det är helt kört om man får ILT? Sanera hönshus osv. Gäller det bara om man vill sälja djur vidare eller ställa ut? 

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #14 skrivet: 21 jun-10 kl 09:51 »
Ja, jag tror att det var så att iochmed att dom haft ILT så är dom smittspridare. Men så länge du inte säljer, ställer ut eller köper höns så ska det väl inte spela nån roll.
Om du köper nya höns så kan de bli smittade och dåliga, (men kan också klara sig - tror jag.)
Du får säkert  bra svar av andra som kan en massa mer ;) än jag

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #15 skrivet: 21 jun-10 kl 11:02 »
Ja, jag tror att det var så att iochmed att dom haft ILT så är dom smittspridare. Men så länge du inte säljer, ställer ut eller köper höns så ska det väl inte spela nån roll.
Om du köper nya höns så kan de bli smittade och dåliga, (men kan också klara sig - tror jag.)
Du får säkert  bra svar av andra som kan en massa mer ;) än jag
Nja som jag har förstått det (har även haft ILT) så varje djur man tar in i flocken kommer alltid att bära på smittan. Även om dem går i en annan del i hönshuset så sprids smittan även via luft,skor,kläder m.m. är iallafall vad jag lärt mig? :P

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 21 jun-10 kl 11:37 »
Tror skogskälla mena att alla blir ju smittbärare, men att alla blir inte dåliga.. Även fast de bär på ILT viruset behöver de ju inte visa symptom eller insjukna...

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 21 jun-10 kl 11:40 »
Nja som jag har förstått det (har även haft ILT) så varje djur man tar in i flocken kommer alltid att bära på smittan. Även om dem går i en annan del i hönshuset så sprids smittan även via luft,skor,kläder m.m. är iallafall vad jag lärt mig? :P
Tack snälla Fredrikslund :D, att jag ska ha så svårt att skriva så folk begriper ;D ;D

Topsy

• Närke
« Svar #18 skrivet: 21 jun-10 kl 21:03 »

Svarthönsen sitter dock fortfarande och ugglar på sin pinne inne i hönshuset  :-\ Jag blir inte klok på dom. Vissa dagar så går dom ut några timmar och går sen in igen och andra dagar sitter dom inne hela dagen. Jag har knappt sett dom varken äta eller dricka men de måste dom ju göra eftersom dom fortfarande lever.

Hej!
Sådär var mina svarthöns också, även om de var ute och pickade i trädgården och åt lite mer än dina. Mina var väldigt osociala och skygga efter ett års fjäskande utan framgång eller ägg, gav jag upp och gav bort dem. Det verkar som vissa svarthöns är såhär.  Hade tupp och 4 hönor, som jag köpte ganska unga från samma ställe.
Däremot var de väldiga flygare...

Trollmonster

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 jun-10 kl 15:07 »
Oj då. Det verkar vara fler som haft samma problem med Svarthöns  :-\ Jag får helt enkelt vänta och se vad som händer..

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare
seb_sir, Daniel-S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser