Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  misslyckad fil  (läst 1462 gånger)

gård t salu

• Uppland
misslyckad fil
« skrivet: 14 jun-10 kl 11:23 »
hjälp mig snälla alla kunniga människor...
försökte göra fil men den blev inte riktigt tjock.
Använde nymjölkad helmjölk ca 14 liter. hällde i ett glas (ca 2-2,5 dl) vanlig köpefil som stått framme ett par timmar. Lät blandningen stå i ca 1 dygn. temperaturen höll ca 20-21,5 grader. Den såg tjock och fin ut då så ställde in i kylen. Nu på morron var den mera vattnig med klumpar i (troligtvis grädde). prövade vispa och det blev lite bättre men mer som filsoppa liksom.
Men vad ska jag göra annorlunda för att få den riktigt bra även när den står i kylen? Den luktar fil, har dock inte smakat...
nu står den på värmning iaf tänkte se om det går att göra färskost på den ändå.     
Mvh

esten

• -
SV: misslyckad fil
« Svar #1 skrivet: 21 okt-10 kl 14:40 »
Mjölken ska stå varmt tills den har tjocknat , då ställer man den kallt , tills den ska ätas

Osttokig

• Jämtland
SV: misslyckad fil
« Svar #2 skrivet: 25 okt-10 kl 22:56 »
Mjölken ska ha en temp kring 30- 32 grader och sedan häller du i 2% fil. Sedan ska det stå i rumstempratur i 24 timmar, kan du lukta och smaka om filen har syrat. Sedan häller du upp det i hinkar tex och förvarar de i kyl som vanligt...
Lycka till...
Boendes i Jämtland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser