Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankungar..  (läst 3505 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Ankungar..
« skrivet: 12 jun-10 kl 08:57 »
När kan dem bada för första gången?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

patrick.

• Gäst
SV: Ankungar..
« Svar #1 skrivet: 12 jun-10 kl 09:08 »
här badar de från att mamman ta dem ut ur redet :),,, se bara till att kanterna till vattenkällan är så så att de kan komma upp... absolut inte plastbaljor eller så!!! då drunknar de... men ett lagomstort lerkrukefat är perfekt :)

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 12 jun-10 kl 09:12 »
här badar de från att mamman ta dem ut ur redet :),,, se bara till att kanterna till vattenkällan är så så att de kan komma upp... absolut inte plastbaljor eller så!!! då drunknar de... men ett lagomstort lerkrukefat är perfekt :)
Det är jag som är deras mamma då jag fått två stycken från en kompis i närheten :P idag är dem 2 dagar, tro jag...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 12 jun-10 kl 16:35 »
vad kan jag ge dem för mat? för det är väl imorgon dem får börja äta? Lantmännen har inte öppet imorgon :P jag har gett dem kokat ägg, havregryn. vad mer kan jag ge?
« Senast ändrad: 12 jun-10 kl 16:55 av ⓥⓐⓡⓖⓖⓡⓐⓥ »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 jun-10 kl 16:45 »
Ge dom mat, GENAST  :o

Kokt ägg, havregyn, kokt potatis...precis som kycklingar!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 12 jun-10 kl 16:53 »
Ge dom mat, GENAST  :o

Kokt ägg, havregyn, kokt potatis...precis som kycklingar!
men dem lever väl på "gule säcken" i två dagar? gav dem ägg och havregryn i morse men ser inte dem äta så mycket..

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 jun-10 kl 17:00 »
*puuuuh*

Jag blev lite förskräckt när jag läste att dom "inte fick" äta än. Det är inte ovanligt att mina ankisungar plockar i sig lite redan som nyfödda, även om det inte handlar om några mängder.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 12 jun-10 kl 17:44 »
Det är bra om man kan hålla dem från att bada allt för mycket innan de har fått fjädrar på magen, särskilt om de är maskinkläckta och inte har nån mamma som kan fetta in dem. De blir lätt nerkylda och våta in på skinnet vilket inte är så bra.

flax

• Halland
« Svar #8 skrivet: 12 jun-10 kl 19:52 »
Våra ällingar ville och fick bada redan när de var två dagar gamla. Låga vattentråg så de kommer upp själva, och en mamma som kan värma om det blir kallt.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 12 jun-10 kl 19:58 »
Våra ällingar vi hade när jag var liten och vi hade en liten ankgrupp simmade ut i dammen med mammorna så fort de lämnade boet. Jag har nu en kvackare jag kläckte fram under en höna och den lät jag dock endast bada i början (från dag 2 ungefär) korta stunder i varmare vatten inne i duschrummet. När den började få "underdunet" (det där ulliga varma som stöter bort vatten med) på bröst och buk så fick den börja plaska runt ute med. Nu får den plaska så mycket den vill för nu har den fjädrar över nästan hela kroppen. ;D Dock så är den inte så förtjust i att plaska runt, tror den tycker badbaljan är lite läskig. =/ För i annat vatten den kommer åt ska den slabba och ligga i!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 13 jun-10 kl 07:10 »
För magen tycker jag att det verkar bäst att bara ge startfoder de första veckorna. Jag hade mina ällingar inne tills de var 2-3 veckor, och gav dem ibland lite grönt eller annat, men då blev de lätt lite sämre i magen. I slutet av andra veckan fick de mer grönt, och sedan fick de vara ute i betesbur för kanin på dagarna, inne på nätterna. Nu är de ute dygnet runt, är 4-5 veckor, men fortfarande bara i betesburen, har några som är en vecka yngre, och de är för små, jag är rädd för skatorna.

De äter gräs, letar mask, får en massa sniglar, plus att de fortfarande får startfoder. Ska snart gå över på allfoder, plus att jag ibland späder med lite blandsäd/havre.

Mina vuxna ankor får bara lite blandsäd/havre på kvällen, de går fritt, med bra inhägnad, på ca 3000 kvadratmeter nu, där det finns massor av sniglar. Jag behöver många fler ankor, och gäss, för att hålla ytan någorlunda betad, och bekämpa sniglarna. 30 pekingankor är i kläckaren, bör kläckas om en dryg vecka, har inte datumet här. 30 myskanksägg kom igår, ska i kläckaren idag.

Väldigt trevliga djur, ankorna, om än ganska slabbiga av sig. Ju fortare de kan vara ute och dricka/äta/bada desto bättre. När jag har dem inne på nätterna får de bara vatten i en liten kopp monterad på burväggen, med en pet-flaska på. De kan dricka om de är törstiga, men det är svårt för dem att spilla så mycket. Man vill ju ha torrt burspån, så att de inte blir kalla.

Fortfarande låter jag dem bara bada ibland, nu när de är 4-5 veckor, upplever att de blir kalla, och inte torkar snabbt. De får bada, sedan åker de in under värmelampan tills de torkat. Jag vet att det finns någon regel om att de ska ha så mycket vatten att de kan doppa halsen, redan från början (har inte hittat den uppgiften själv, men någon berättade för mig, länka gärna om ni vet var det står), men i valet mellan förfrusna och i förlängningen kanske tom döda ankor och att jag bryter mot lagen genom att bara ge dem vatten i vattenautomat, och bara badar dem varannan eller var tredje dag, men att de är varma och friska, så vet jag vad jag väljer...

När de blir lite större och går fritt med de vuxna så har de tillgång till diverse större och mindre baljor, plus en liten damm på ca 2,5 *3 m, ca 30-50 cm djup på det djupaste. Jag tycker att mina ankor lever ett bra ankliv, vissa begränsningar får man ju göra, för att göra det någorlunda lättskött, och för att inte förlora dem till rovdjur i onödan. Tidigt i våras tog räven mina 6 vuxna ankor som jag hade då, pga att jag inte lyckades jaga in dem i deras hus på natten. Det gör jag inte om, nu har jag satt upp sneda nätväggar fram till dörröppningen, så att jag kan tvinga in dem. Eftersom de bara får mat på kvällen så är de ganska frivilliga också... Till vintern, när jag måste ge dem mat på morgonen också, eftersom det inte finns så mycket att hitta ute, så hoppas jag att de fått in rutinerna, så att de snällt går in i alla fall.

Hoppas att detta gav några tips på hur man kan sköta ällingar, och om någon som kan mer om ankor har något att tillägga/invända emot, så tar jag gärna emot fler tips.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser