Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur klippa fårens hals inför MV-test?  (läst 3178 gånger)

JBF

• Småland
SV: Hur klippa fårens hals inför MV-test?
« Svar #20 skrivet: 17 jun-10 kl 13:20 »
Vallhund i all ära, som jag är den första att hylla och använda, så får det vara en j-ligt bra vallhund till att vara behjälplig med Roslagsfår (aka "popcorn" i vallhundskretsar  ;D) . Det funkar liksom inte med any BC liksom (eller WK).

Det är precis vad jag har hört också, och uttrycket förvånar mig inte. Normala får håller ju ihop om det händer grejer. Roslagsfår håller ihop någorlunda tills det helt plötsligt smäller till som om locket flög av popcornkastrullen.... Så det är ju inte bara att låna in en bc och valla in dem i stallet. Då biter jag mig i svansen, för då får jag leta får i en halv vecka sen. Kanske går det att vänja dem med en hund utan alltför mycket tryck, eller alternativt med en mer skällande nordisk vallhundssort som fåren känner av mer än en smygande bc. Men som Birgit säger, roslagsfår är roslagsfår. De har kvar sin integritet.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 17 jun-10 kl 14:43 »
Det behövs "don efter person" även för får. Det finns alltid en hund som klarar av fåren!

Ofta i Wales ser fåren en människa, eller hund, endast en eller två gånger om året. Fåren är så skygga så det går inte att komma när dom, när de kommer ner från bergen. Border Collien är ovärderlig i dessa trakter. Men det är med hundar som med människor: En del är som elefanter i en porslinsaffär. oavsett vad man gör åt dom :)!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #22 skrivet: 17 jun-10 kl 15:07 »
Det behövs "don efter person" även för får. Det finns alltid en hund som klarar av fåren!

Ofta i Wales ser fåren en människa, eller hund, endast en eller två gånger om året. Fåren är så skygga så det går inte att komma när dom, när de kommer ner från bergen. Border Collien är ovärderlig i dessa trakter. Men det är med hundar som med människor: En del är som elefanter i en porslinsaffär. oavsett vad man gör åt dom :)!

Det är ju sant. Och man behöver ju inte åka till Wales för att se skygga får, det finns i Norge och sparsamt hanterade besättningar i Sverige också. Men även om fåren är skygga, rädda eller springiga så vallas de snart in av en bra BC.

Jag vill nog ändå hävda att Roslagsfårens sätt och mentalitet kräver mer än en "bra BC"......
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Birgit

« Svar #23 skrivet: 17 jun-10 kl 15:41 »
Citera
ag vill nog ändå hävda att Roslagsfårens sätt och mentalitet kräver mer än en "bra BC"......

Precis och flera av mina bekanta i Norge med Villsau hävdar att bc inte fungerar särskilt bra. De får inte hem hela flocken, då de om de blir trängda splittrar upp sig i många små flockar och flyr. Bc:n kommer då hem med några får! Roslagsfår ha lite samma strategi. Sedan finns ju mer eller mindre hanterade får och med träning går ju det mesta att hantera, men det är inget som "vilken duktig bc som helst" klarar. För vissa raser beter sig inte som de "vanliga" raserna.
Dessutom när jag för ett par veckor sedan var hos mina vänner på Island, så berättade flera att framförallt på norra Island användes inte gärna BC vid insamling av fåren, utan just Isländsk fårhund, då den var effektivare på att hitta får som gömde sig. Bc:n samlade in de får den "såg".

vallhunden

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 17 jun-10 kl 16:06 »
Det är fantastiskt vad många "förståsigpåare" det finns som kan citera andra som har åsikter. Ursäkta, men jag blir lite trött när min 20-åriga kunskap och får/vallhundar/vallning går att vifta bort med att någon annan har sagt något!!!!

Mina vänner som åker till Norge varje år med sina hundar (BC) för att de är ovärderliga när fåren ska "sankas" (samlas) är helt plötsligt inte tillräckligt bra och hundarna är skit...!
De islänningar (fårägare) som berättar att islänningarna mer och mer går över till BC, för att islänsk fårhund är mer en drivande och vaktande gårdshund och inte en samlande (hämtande) hund - de har inga kunskaper längre, när någon annan uttalar sig i ett inlägg??

Trött på alla "omöjliga" får som inte går att valla (har hittills faktiskt aldrig träffat ett får som inte går att valla, bara man sätter dom i en grupp på minst 3 individer!!!) Trött på att höra hur BC inte klarar ditten eller datten!!! Det är som att säga att tyskar inte är bra på får! Variationen på individnivå är enorm!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #25 skrivet: 17 jun-10 kl 16:44 »
Det är fantastiskt vad många "förståsigpåare" det finns som kan citera andra som har åsikter. Ursäkta, men jag blir lite trött när min 20-åriga kunskap och får/vallhundar/vallning går att vifta bort med att någon annan har sagt något!!!!

Mina vänner som åker till Norge varje år med sina hundar (BC) för att de är ovärderliga när fåren ska "sankas" (samlas) är helt plötsligt inte tillräckligt bra och hundarna är skit...!
De islänningar (fårägare) som berättar att islänningarna mer och mer går över till BC, för att islänsk fårhund är mer en drivande och vaktande gårdshund och inte en samlande (hämtande) hund - de har inga kunskaper längre, när någon annan uttalar sig i ett inlägg??

Trött på alla "omöjliga" får som inte går att valla (har hittills faktiskt aldrig träffat ett får som inte går att valla, bara man sätter dom i en grupp på minst 3 individer!!!) Trött på att höra hur BC inte klarar ditten eller datten!!! Det är som att säga att tyskar inte är bra på får! Variationen på individnivå är enorm!!!
Men det vet väl alla att BCn bara är en Krypande,  Lismande hund som inte duger mycket till ;D ;D ;D Så det är märkligt att den lyckats konkurrera ut andra vallhundsraser....
                                                 Mvh
                                           Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

JBF

• Småland
« Svar #26 skrivet: 17 jun-10 kl 17:21 »
Jag tycker att BC:n är en fantastisk hund! Ingen har väl här sagt något annat heller för den delen? Eller är det bara Charlotte som måste kommentera Birgits inlägg  :-X. Vallhunden får väl tåla att folk har olika åsikter, och citerar andra gör du ju själv också  ;)Hundmänniskor accepterar att det är skillnad på hund och hund, men de accepterar inte att det är skillnad på får och får.. Det stör mig litegrann. Jag vet inte om Vallhunden har vallat på så många roslagsfår, men jag är säker på att mina får skulle skingras runt hela socknen om jag försökte valla dem med hund (avsett hundras).

Det faktum att många av de engelska/skotska fårraserna utvecklades sida vid sida med BC:n och dess föregångare verkar gå många förbi. Det är klart att de lärt sig leva med varann nära inpå genom generationerna. Hur har fåren vallats i vår del av världen då? Inte med hund i alla fall... I våra fårs ögon är en hund oftast ett rovdjur som vill skada/döda (=varg) Inte så konstigt att våra svenska/nordiska får kanske reagerar annorlunda mot hur de engelska/skotska raserna reagerar. Självklart går det att i mer eller mindre mån träna bort denna rädsla och få någorlunda lättvallade får ändå, men inte så pass att jag skulle satsa på att köpa en BC till min egen gård.
Stället jag köpte mina får ifrån använde sig av 2 välutbildade BC:s. Ägarna/säljarna sa att roslagsfåren var stört omöjliga att valla. De har även en annan fårras, där var det inga problem med vallningen, men roslagsfåren flög åt alla håll, under stängslet, över stängslet, genom stängslet, sen hade de fullt sjå med att för "hand" samla ihop fåren. (De samlade inte heller ihop sig efter att ha skingrats utan höll sig i små grupperingar en lång stund efteråt.)
« Senast ändrad: 17 jun-10 kl 17:46 av JBF »
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Charlotte

• -
« Svar #27 skrivet: 17 jun-10 kl 17:44 »
Det faktum att många av de engelska/skotska fårraserna utvecklades sida vid sida med BC:n och dess föregångare verkar gå många förbi. Det är klart att de lärt sig leva med varann nära inpå genom generationerna. Hur har fåren vallats i vår del av världen då? Inte med hund i alla fall... I våra fårs ögon är en hund oftast ett rovdjur som vill skada/döda (=varg) Inte så konstigt att våra svenska/nordiska får kanske reagerar annorlunda mot hur de engelska/skotska raserna reagerar.
Fast jag har också fått höra att Åsenfår är omöjliga att valla och Gutar...
Men ändå funkar det ;)
 Även om vissa fårägare tycks vilja lägga någon sorts prestige i att det inte ska gå med BC, varför vet jag inte riktigt ???
Med rätt BC tror jag man kan valla det mesta...
                                                          Mvh
                                                     Charlotte
« Senast ändrad: 17 jun-10 kl 17:48 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

JBF

• Småland
« Svar #28 skrivet: 17 jun-10 kl 17:53 »
Ja, jag har aldrig påstått att det är omöjligt eftersom jag personligen aldrig provat, men däremot har ALLA (=precis varenda en!) vallhundsägare jag träffat (BC´-ägare allihop, eftersom det ändå är den erkänt bästa vallhunden i världen) sagt att det inte skall vara nån match att valla mina får. Jag har aldrig tillåtit det.
Det ligger ingen prestige i detta alls. Hade fåren gått att valla med BC hade jag anlitat en vallare när jag behövde, istället för att ligga vaken halva natten och undra hur f*n jag skall lura in kräken i stallet mot deras vilja... Nu har jag ju svart på vitt att fåren var "omöjliga" att valla från förra ägaren och då väljer jag att undvika detta stressmoment. De använde hundarna dagligen men ändå förblev fåren opålitliga vid vallning. (Givetvis kan det vara hundarna det är fel på, men de har ändå haft både hundar och får i flera år).
Kan det inte vara så att hundar som använder sig av en annan teknik, tex islänningar som gärna studsar runt och föser under skällande är mer lätta för vissa får att "se" och förstå? Jag vet inte, därför slänger jag ut frågan!

Birgit

« Svar #29 skrivet: 17 jun-10 kl 18:36 »
Jag tror inte att det enbart ska klassas som att det är en prestigefråga. Jag reagerar bara på att det alltid kommer in någon som tipsar om att skaffa bc.
I övrigt håller jag helt med JBF. Får är olika och anpassade efter olika företeelser. I norden har vi använt spetshundar vid vallning. Så de är kanske mer lättlästa än bc för de gamla raserna.
Skingrar man en roslagsflock är den misstänksam i dagar. Åsen har jag aldrig hört att de ska vara svårvallade. Däremot Dalapäls, som ju är minst lika misstänksamma som roslag. Gutar är tvärtom, väldigt stöddiga och självsäkra. De accepterar inte alltid att någon hund tar sig "ton". Så det är ett omvänt problem.
Diskussionen om vilken vallhundsras som är "bäst" har ju florerat här tidigare och det är väl som så att smaken är olika.
Däremot om man ser till JBF:s ursprungsproblem, så är det kanske inte läge att ordinera en vallhund, när det är frågan om att försöka vinna fårens förtroende och komma underfund med vilken hantering som är lämplig. Vill man träna med vallhund gör man det utan krav på direkta resultat.
Dessutom tror jag inte heller att det är fel på alla bc som inte kan hantera exempelvis roslagsfår.
Citera
Ja, vad säger man? Jag har också lång erfarenhet av både hundar (olika raser), får, vallhundar, fårägare med och utan vallhundar osv. Att vissa då anser att andra är "förståsigpåare" medan den egna åsikten är vetenskap känns lite märkligt.
Dessutom finns det fårägare som har olika infallsvinklar till vad som är en bra vallhund och hur får (djur) ska vallas.
Alltså: tillbaka till hur roslagsfår hanteras - utan hund!

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #30 skrivet: 17 jun-10 kl 22:14 »
Men är det inte fantastiskt hur irriterat det kan bli av en så i grunden harmlös diskussion? För mig är BC den ultimata vallhunden (och det tycker jag trots att jag har WK och inte vill ha någon BC själv). Jag vill bara hävda att även den ultimata vallhunden får problem med just Roslagsfår eftersom de har ett så annorlunda beteende, ett beteende som ingen vallhund är avlad för att hantera. Och jag tycker att JBF resonerar helt rätt som inte släpper någon att valla sina Roslagsfår hur duktiga de än är. Det handlar ju om djurhantering med minsta stress, och har inte ett dugg med prestige eller bagatelliserande av duktiga vallhundar eller duktiga vallhundsfolk varesig i Sverige, Norge, Skottland eller Island.

Bara sunt förnuft, som jag tycker är så skönt att läsa!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 2 användare (1 dolda)
Countryroad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser