Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur klippa fårens hals inför MV-test?  (läst 3172 gånger)

JBF

• Småland
Hur klippa fårens hals inför MV-test?
« skrivet: 10 jun-10 kl 21:21 »
Ja, som frågan lyder. På måndag kommer veterinären hit och skall ta tester för MV. Hon förklarade att det tas på ådran på halsen, och att man skall klippa ca en dm runt. Ådran hittar man lätt om man utgår från luftröret sa hon. Men jag kom på i kväll att jag inte vet om det räcker att klippa en sida av halsen eller om man skall klippa på båda sidorna? Klipper ju med handsax så jag har förvarnat om att resultatet förmodligen inte blir perfekt..

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

SV: Hur klippa fårens hals inför MV-test?
« Svar #1 skrivet: 10 jun-10 kl 21:46 »
Vår vet. klarar även oklippta utan problem ;)

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 10 jun-10 kl 21:50 »
Ja, jag informerade veterinären om att mina tre urpsrungliga tackor är handklippta och därför  har lite längre ull än de som maskinklipptes (det nya gänget). De nya tackorna har ju inte mycket till fäll att tala om... Men hon såg gärna att de skulle klippas ändå.. Jag får testa lite i helgen, bara jag får in alla i min fålla  ;D

//
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 jun-10 kl 10:04 »
Vår veterinär är också jättenoga med att det ska vara nyklippt! Därför har vi flyttat MV-testet till i höst när de ändå ska klippas, eftersom vi inte klipper själva utan har fårklippare. Han kunde visserligen tänka sig att komma hit och klippa på halsen, men det är ju en onödig kostnad.

Ulla Krull

« Svar #4 skrivet: 12 jun-10 kl 23:10 »
Duktiga veterinärer kan klara av några cm ull utan problem så länge det inte är filtat.
Om man annars inte kan ta det i samband med klippningen så är det bara att klippa rent ett område mellan käken och bogen, där ådern går   :)

JBF

• Småland
« Svar #5 skrivet: 13 jun-10 kl 14:44 »
Jag gjorde slag i saken och har nu inhandlat en elektrisk klippmaskin. Samlade in sällskapet i stallet igår och klippte ett par drag på bägge sidor av halsen så nu skall det nog gå fin fint. Måste bara se till att lura in dem i stallet i morgon bitti igen. De verkar inte ha förlåtit mig för gårdagens upplevelse än... Ibland undrar man varför man inte har en häst i stället. Ut i hagen, på med grimma och leda hem. Fåren gäller det att vara listigare med, åtminstone om man som jag har 8 nya tackor med lamm som inte riktigt bestämt sig för vad de skall tycka om mig än.

siken

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 15 jun-10 kl 20:59 »
Jag har både hästar och får. Vill jag ha in fåren ställer jag mig i dörren och skakar en spann, den behöver inte ens vara fylld med foder. Om jag går ut i hästhagen tror hästen att den skall bli riden, jag kommer nära svansen, men inte längre fram så jag kan ta den. Efter en stund sticker den och man kan se på den att den skrattar och tänker "ha ha du kan inte ta mig".
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

JBF

• Småland
« Svar #7 skrivet: 15 jun-10 kl 21:14 »
Jag har både hästar och får. Vill jag ha in fåren ställer jag mig i dörren och skakar en spann, den behöver inte ens vara fylld med foder. Om jag går ut i hästhagen tror hästen att den skall bli riden, jag kommer nära svansen, men inte längre fram så jag kan ta den. Efter en stund sticker den och man kan se på den att den skrattar och tänker "ha ha du kan inte ta mig".

Ja mitt problem är att 75% av flocken är ny för mig, jag har bara ägt dem i 1,5 månader, denna tid har de gått ute på bete. Gamla gänget kommer bara jag klappar händerna- Dessutom hör fåren till en ras som är lite mer försiktig av sig, och skeptisk till nymodigheter såsom grindar och uppsamlingsfållor. Jag lyckades dock få in hela gänget för provtagning igår så det gick bra... Nästa tisdag är det blåtungevaccinering.. Då blir det ny ihopsamling  ;D.

Gällande häst så använde jag mig av hinkmetoden med min häst när jag var yngre.. Skakade en tom hink och hästen kom galopperande mot mig. Men det var ju en fjordhäst  ;D ;D ;D

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 16 jun-10 kl 09:07 »
hink-tricket har alltid funkat på de får som jag blivit drabbad av..
både på gamla jobbet och på mina egna hemma..

det gäller att man ser till att dom vet vad hinken innebär, alltså mat..

vi hade grymma problem med rymningar för ett par år sedan, men det räckte att man hade lite smågrus i hinken och gick mot dom, när man hade ca 200 m till fåren så såg man att ett par stycken sträckte på huvudena för att lyssna lite extra, sen kom hela flocken med en hiskelig fart..

men man får inte fuska med grus för många gånger, då skiter dom i att komma..

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 16 jun-10 kl 11:07 »
Jag ger ju inte mina får kraftfoder så egentligen vet de inte vad hinken innebär.. Men jag har ju fått träna lite med havre för att, åtminstone nu i början, lura med mig de nya fåren. (Tyvärr innebär även detta att fåren vrålar så fort de ser mig, detta efter 2 träningstillfällen.... Usch.

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 16 jun-10 kl 11:15 »
Jag ger ju inte mina får kraftfoder så egentligen vet de inte vad hinken innebär.. Men jag har ju fått träna lite med havre för att, åtminstone nu i början, lura med mig de nya fåren. (Tyvärr innebär även detta att fåren vrålar så fort de ser mig, detta efter 2 träningstillfällen.... Usch.
mm, det är nackdelen..
men jag tar nog hellre att fåren gapar när dom ser mig och kommer när jag vill än att jag har djur som är reserverade inför husse/matte..

du ska se att om du tar dig tid att gå ut i hagen och sätta dig på en sten och "pratar med dom lite då och då utan att ha någon hink med dig så lär dom sig förr eller senare att det är hinken som innebär mat och inte människan..

JBF

• Småland
« Svar #11 skrivet: 16 jun-10 kl 14:47 »
mm, det är nackdelen..
men jag tar nog hellre att fåren gapar när dom ser mig och kommer när jag vill än att jag har djur som är reserverade inför husse/matte..

du ska se att om du tar dig tid att gå ut i hagen och sätta dig på en sten och "pratar med dom lite då och då utan att ha någon hink med dig så lär dom sig förr eller senare att det är hinken som innebär mat och inte människan..
Nej, det är det värsta som finns, gapiga får. Skall de Texelvråla så slutar jag hellre med fåren. Visst får de bräka och kommunicera med mig, men 27 gaphalsar, No thanks...
Jag brukar faktiskt sitta i hagen och vänta på att fåren skall komma fram till mig, men jag antar från ditt inlägg att du inte träffat så många roslagsfår...  ;).
Det är lättare att bli vän med fåren inne i stallet på vintern än ute i stora hagar på sommaren, så det blir hårdträning i vinter.
Som sagt, det gamla gänget kommer springande så fort jag klappar händerna, och de vet ("visste" är väl egentligen bättre sagt) knappt vad kraftfoder är  ;D. Men iom att de gamla fåren är i minoritet nu så följer de ju givetvis med den större delen av flocken som består av de nya djuren när något hemskt händer..

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 16 jun-10 kl 16:27 »
Och jag använder min Border Collie. Det går snabbt och stressfritt till väga. Alla nöjda och belåtna, utan gap från någon part ! ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #13 skrivet: 16 jun-10 kl 18:35 »
Och jag försöker genom kommunikation med fåren, komma förbi problemen, som jag också uppfattar att JBF gör?

hustran

« Svar #14 skrivet: 16 jun-10 kl 19:00 »
Vallhunden.Vi försöker också att använda hunden...problem med kusrser och dyl. innebär att vår hund blir lite skrämd av våra Gutefår men än så länge funkar det. Tydligen funkar det med rop o visslingar för tackorna än så länge men att hunden gör jobbet är ju det ultimata. HJÄLP!.

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 16 jun-10 kl 20:33 »
Och jag försöker genom kommunikation med fåren, komma förbi problemen, som jag också uppfattar att JBF gör?
Att jobba med vallhund upplever jag som den yttersta kommunikationen med fåren men man har en medhjälpare istället för att jobba ensam :)
                                                                Mvh
                                                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

JBF

• Småland
« Svar #16 skrivet: 16 jun-10 kl 21:27 »
Jag hyser det allra största hopp om att mina handklappningar kommer att räcka i framtiden. Problemet har jag ju upprepat några gånger nu.
Men oavsett kommuniceringsmetod är det väldigt intressant att se hur fåren läser av ens kroppsspråk... Märker de minsta stress så är det kört. Vidare klarar jag hellre av fåren själv, utan hjälp av folk som inte kan läsa får. Det räcker med att vara felplacerad 0,5 meter, eller flytta på sig 1 sekund för tidigt, eller för sent för den delen också, för att flocken skall skingras i panik... det finns gott om folk som tror att det räcker att gå bakom och fösa litegrann...

Birgit

« Svar #17 skrivet: 17 jun-10 kl 11:20 »
Kan bara hålla med JBF ;D Roslagsfår är Roslagsfår. Gutar är inga problem. att flytta ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 17 jun-10 kl 11:30 »
Men oavsett kommuniceringsmetod är det väldigt intressant att se hur fåren läser av ens kroppsspråk... Märker de minsta stress så är det kört. Vidare klarar jag hellre av fåren själv, utan hjälp av folk som inte kan läsa får. Det räcker med att vara felplacerad 0,5 meter, eller flytta på sig 1 sekund för tidigt, eller för sent för den delen också, för att flocken skall skingras i panik... det finns gott om folk som tror att det räcker att gå bakom och fösa litegrann...

Jag vet! Det gör att man som fårägare verkligen förstår och uppskattar en bra vallhund, som vet precis var den ska befinna sig i alla situationer. En bra hund läser av fåren på en 10-dels sekund ibland, reagerar och återställer Status Quo, innan föraren ens har märkt att ett problem är under uppseglande.

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #19 skrivet: 17 jun-10 kl 13:15 »
Vallhund i all ära, som jag är den första att hylla och använda, så får det vara en j-ligt bra vallhund till att vara behjälplig med Roslagsfår (aka "popcorn" i vallhundskretsar  ;D) . Det funkar liksom inte med any BC liksom (eller WK).
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 1 användare
Countryroad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser