Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sand som substrat?????  (läst 1417 gånger)

Quailo!

• a "farmer" that lives in the middle of stockholm:P
    • Västmanland
sand som substrat?????
« skrivet: 10 jun-10 kl 17:58 »
Hej! ville bara fråga vad ni tycker om att ha sand som substrat i vaktelburen.(en tredjedel av buren är täckt mede hö!!//Adem.

Dem verkar uppskatta det ,men jag vet inte hur det blir i följd???

Lycka

• Ångermanland
SV: sand som substrat?????
« Svar #1 skrivet: 10 jun-10 kl 18:21 »
De brukar få klumpar på tårna som man får pilla bort.
vaktlar gillar sand skarpt.

Hedemorahöns

Quailo!

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 10 jun-10 kl 19:54 »
okej så du menart att det finns både för och nack delar med det???,men i längdendå ?är det bra lr dåligt??

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 15 jun-10 kl 08:53 »
Jeg bruker jord/torv, netting, sand og bark i uteburet mitt. Det blir omtrent 25% av hvert underlag.

De elsker å bade i sanda, men ellers så oppholder de seg like gjerne på de andre underlagene.

Noen av dem foretrekker nettingen (som ligger på bakken, men er blitt rimelig møkkete).
Ingen av mine 11 vaktler har fått noen klumper på beina, men de går jo ikke utelukkende på sand heller.

Det er veldig lettvint å rake vekk bæsjen i sanden i hvertfall, så det er bra.

Det som er litt dumt er at det tar ganske lang tid før sanden tørker etter skikkelig regnevær.

Quailo!

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 15 jun-10 kl 09:43 »
joo det e sant att sanden håller sig fuktig en lång tid efter regnet ,men buren består förmestadels av tak och väggar så regnet kommer int in,men dem har en ute´hage ochså som var fullt med gräs ,men som nu är en jord öken som de älskar att bada och skutte i .

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 15 jun-10 kl 10:05 »
Jeg har også tak over, men bare en vegg så regnet sniker seg inn like vel ;)

Quailo!

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 15 jun-10 kl 11:27 »
aha men mina bor såhär:

och så har dem en hage till

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 16 jun-10 kl 07:56 »
Det så koselig ut! ;D Hvordan kommer de seg ut og inn av hagen? Bruker du hønsestige? Går noen av dine inn om natta? Noen av mine gjør det, men de fleste blir ute :)

Quailo!

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 16 jun-10 kl 08:39 »
joo dem har en liten kyckling stege ,men använder den int utan dem flyger/studsar upp eller ner för buren

Jag shasar in dem i buren på natten och stänger buren för det är mycketvräv där jag bor och det är väldigt för räven att komma igenom hagen.

Ps tror ni buren klarar vintern?(1/3 av buren är hel isolerad och som ett litet rum, men resten har endast väggar som är gjorda av två tjocka lager trä.

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser