Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knekke egg  (läst 1482 gånger)

Anne fra Norge

• Blekinge
Knekke egg
« skrivet: 10 jun-10 kl 08:44 »
Når jeg skal knekke eggene pleier jeg å slå dem mot kanten av bakebollen sånn som jeg gjør med hønseegg. Det er jo så hardt eller seigt skall på vaktel eggene så det blir lett mye klin. Hvordan gjør dere dette? Kniv kanskje?

Er det noen som har noen tips på letteste måten å skrelle dem på når de er kokt også? Jeg pleier å slå dem mot bord flaten for så å rulle dem rundt på bordet før jeg plukker dem.

Anne fra Norge

• Blekinge
SV: Knekke egg
« Svar #1 skrivet: 10 jun-10 kl 10:35 »
Kom igjen, da!
Jeg ser jo at det er flere som har sett på tråden ;). Dere har jo sikkert vaktler og må da ha noen erfaringer om hvordan det lønner seg å knekke eggene?  ;D
Jeg lurer veldig :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 10 jun-10 kl 12:14 »
När man kokar äggen lägger man dem i en ättikslösning, så löses skalen upp, det finns beskrivet på flera hemsidor som de som har vaktlar här har.

När man knäcker dem så är det besvärligare, blir lätt kletigt. Brukar försöka med en kniv, som när man öppnar ett kokt hönsägg för att äta det med sked ur skalet. Kanske vet någon annan ett bättre sätt?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 10 jun-10 kl 12:22 »
Takk skal du ha!
Eggene skal altså ikke kokes i eddik oppløsningen, men legges i den etterpå? Vet du noe om hvordan du lager den eddiks oppløsningen?
Hvor lenge skal eggene ligge der og kan den brukes flere ganger?
Dette må prøves!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 10 jun-10 kl 12:26 »
Ska precis ut nu, sök på lite sidor, tror att Rytterling här på alternativ har en bra hemsida tex. Bara kolla de som skrivit bra svar i vakteltavlan, så ska du se att du hittar en beskrivning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 10 jun-10 kl 23:05 »
Kokta ägg rullar jag under tryck mot diskbänken och sedan börjar jag i den runda änden där luftfickan är,  trycker igenom skalet och skalar av hela ägget i att stycke. Det blir en spiral av skalet. Gör det under rinnande vatten. Det går på nolltid när man kommit på hur man gör.

Råa vaktelägg knäcker jag mot en mugg på mitten, sätter tumnaglarna i sprickan och delar ägget. När jag ska steka många ägg på en gång knäcker jag alla i en skål och flyttar dem till stekpannan med en sked så att alla blir färdiga på en gång.

Smörstekta bara på en sida med hel gula är mina favoriter. De är klara när vitan blivit vit i pannan.

Först av allt kollar jag att inga ägg flyter. Det är svårt att se om de har sprickor eller dylikt pga alla fläckar.
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 15 jun-10 kl 08:45 »
Takk for svar. Det skal bli spennende og prøve ut dette!

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 15 jun-10 kl 09:28 »
Da har jeg fått undersøkt littegrann. Den eddikken på 24% er ikke akkurat lett å få tak i. Hvor i all verden får man tak i den? I vanlig matvarebutikk ser det ut til av 7% er den sterkeste jeg får tak i. Det er kanskje annerledes i Sverige. Jeg reiser til Svinesund for å handle innimellom så dersom man kan kjøpe det i vanlig matbutikk kan jeg kanskje få tak i det der? Eller er det i en spesialbutikk?

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 15 jun-10 kl 09:38 »
Takk!
 Da skal jeg nok få tak i det neste gang jeg er i Sverige. Husker du hvor det står i butikken? Altså i nærheten av bakevarer , rengjøringsmidler ;) eller ketchupen  eller lignende? ;D

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 15 jun-10 kl 10:04 »
Selvfølgelig ;D

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 15 jun-10 kl 11:16 »
Kokta ägg rullar jag under tryck mot diskbänken och sedan börjar jag i den runda änden där luftfickan är,  trycker igenom skalet och skalar av hela ägget i att stycke. Det blir en spiral av skalet. Gör det under rinnande vatten. Det går på nolltid när man kommit på hur man gör.

Råa vaktelägg knäcker jag mot en mugg på mitten, sätter tumnaglarna i sprickan och delar ägget. När jag ska steka många ägg på en gång knäcker jag alla i en skål och flyttar dem till stekpannan med en sked så att alla blir färdiga på en gång.

Smörstekta bara på en sida med hel gula är mina favoriter. De är klara när vitan blivit
vit i pannan.

Först av allt kollar jag att inga ägg flyter. Det är svårt att se om de har sprickor eller dylikt pga alla fläckar.

Da har jeg skrellet 25 egg på den måten og det revolusjonerte eggskrellingen for meg ;D. Tusen takk!

Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 2 användare
peterm, Mirja Wahlberg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser