Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ansvar när bagge stångar folk  (läst 5749 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Ansvar när bagge stångar folk
« Svar #20 skrivet: 12 jun-10 kl 19:34 »
Men jag är också skadeståndsskyldig om mina djur bryter sig ut och förstör någons trädgård.  Och det finns regler för hur tjurar ska hållas, nosring etc.
Om min bagge skadar någon, så skulle inte jag bli förvånad om det kom en räkning för sveda och värk, kläder, förlorad arbetsinkomst etc. Sen är det bara att se vem som vinner i Tingsrätten (och hur mycket det kostade att betala advokaten) ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Ansvar när bagge stångar folk
« Svar #21 skrivet: 12 jun-10 kl 19:54 »
Jag tror att Vallhunden har rätt. Troligen är man alltid skadeståndsskyldig när ens djur skadar någon/något. Jag har ju hört om folk, som fått betala skadestånd när deras hund atackerat en inbrottstjuv som brutit sig in t ex.
Åsenfår, hundar och katter

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ansvar när bagge stångar folk
« Svar #22 skrivet: 12 jun-10 kl 20:25 »
Jag tror att Vallhunden har rätt. Troligen är man alltid skadeståndsskyldig när ens djur skadar någon/något. Jag har ju hört om folk, som fått betala skadestånd när deras hund atackerat en inbrottstjuv som brutit sig in t ex.

Ja, det är för att du som hundägare har strikt ansvar dvs att du som ägare till hunden ansvarar för personskada som hunden ställer till med oavsett om uppsåt eller oaktsamhet förelegat. Du har -inte- strikt ansvar som fårägare dvs du är -inte- ansvarig för allt som dina får gör. Strikt ansvar gäller endast hund och katt när det gäller djur sen finns det ett fåtal andra lagar där strikt ansvar regleras, ellagen, trafikskadelagen mfl.  Huvudregeln är att uppsåt eller vårdslöshet krävs för att skadeståndsansvar ska kunna utdömas.

I fallet ovan kan man ju säga att vårdslöshet eller uppsåt finns eftersom att man vet om att baggen kan vara buffllig.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Ansvar när bagge stångar folk
« Svar #23 skrivet: 12 jun-10 kl 22:18 »
Ja, det gäller att skilja på
1. Lagen om djurhållning - staten väcker åtal-
och
2 vårdslöshet, eller bristande aktsamhet, eller underlåtelse att se till att ens djur inte orsakar skada. Både staten kan väcka åtal, och privatperson kan stämma mig som djurägare som därmed ansvarig för mina djur.
Farliga djur ska hållas på ett sådant sätt att de inte kan orsaka skada... det är uppenbart i mina ögon!

De enda djur som är undantagna detta är förhållandet mellan häst och motorfordon. Där är det alltid motorfordonets fel! :o
En kvarleva från motortraffikens barndom, då kuskar var upprörda över automobilers framfart som skrämde hästarna. Så, om en häst sparkar på din bil så är det ditt eget fel - därtill kan du få ersätta skador på hästen :o  ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ansvar när bagge stångar folk
« Svar #24 skrivet: 12 jun-10 kl 22:23 »
Det gäller även om du t ex har stutar som blivit skrämda och springer igenom stängslet och en eller flera då blir påkörda av en bil. Om stängslet var i gott skick (ej vårdlöshet) så är det bilägarens fel och han eller hon borde ha stannat och får själv stå för skadorna på bilen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skogsola

  • Gäst
SV: Ansvar när bagge stångar folk
« Svar #25 skrivet: 12 jun-10 kl 22:35 »
Ursäkta om detblir en liten utvikning av tråden! Jag vill också veta vilket ansvar man har.

När jag skaffade getter ringde jag försäkringsbolaget för att höra vad som gällde. Jag var rädd för vad som skulle hända om de smet upp på vägen och orsakade en olycka. Efteråt undrar jag om jag egentligen blev klokare av samtalet. Han sa att min lantbruksförsäkring räckte. Men sen sa han att den givetvis inte gällde om tex en häst blev skrämd och sprang rakt genom stängslet och in i grannens bil, för sånt kan man aldrig förutse? Efteråt funderar jag varför jag inte ställde frågan om den hade gällt om jag haft för lite bete i hagen, och alltså kunnat förutse att de skulle rymma?

Sä här är det: Om du har klantat dig och på något vis kan anses vållande så går försäkringsbolaget in i ditt ställe och ersätter skadan. Har du inte varit vållande, dvs det är en ren olycka som inte du kan klandras för så ersätter inte din försäkring heller skadan. I det sista fallet skulle man kunna tänka sig att försäkringen gäller.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Ansvar när bagge stångar folk
« Svar #26 skrivet: 13 jun-10 kl 21:34 »
Måste spontant få säga att jag tycker det sunda förnuftet bör få gälla i fall som det här. Vet inte hur långt juridiken tar oss eller hjälper oss. Folk som stormar in i en vanlig hage med t. ex tjurar gör det kanske med hjälp av allemansrätten, men får faktiskt finna sig i att göra det på egen risk. Likadant med baggar. Samtidigt säger sunda förnuftet att man kanske skall ta viss hänsyn på en badö och inte ha en bagge gåendes där - även om man har all formell rätt till det och t.o.m satt upp varningsskyltar. Inget kul med ett stångat barn som inte kunde läsa och bara skulle klappa lammen. Man får tänka själv och leva med att det som är rätt i ena hagen kan vara helt fel i den andra.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Ansvar när bagge stångar folk
« Svar #27 skrivet: 14 jun-10 kl 07:00 »
Igen är ju frågan: När stångar baggen? Springer den och jagar folk, eller stångas den bara vid försök till klappande? Det är väl helt avgörande, som jag ser det.
Det är massor av mina gutetackor som inte tycker om när främmande ska klappa dem och då slår de med huvudet. Men farliga? Nej!

Om boskap rusar ut på vägen är det bilistens fel om den kör på djuren, förutsatt att stängslet är normalt för djurslaget. Man ska hålla en sådan hastighet att man kan stanna om något oförutsett inträffar. (Barn som rusar ut, älgar - de hoppar ju lät över de flesta stängsel).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser