Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rappning  (läst 2053 gånger)

Intricate

Rappning
« skrivet: 07 jun-10 kl 11:28 »
Försöker googla rappning av ladugård men hittar ingen info.

Är det rappa man gör för att få ladan vit och fin inuti? Nuvarande rapp/puts eller vad det nu heter håller på att släppa så fort man tittar på det. Ska man avlägsna allt löst först kanske och sen  ta på nytt?

Hur gör man och var köper man "rapp"?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Rappning
« Svar #1 skrivet: 07 jun-10 kl 11:34 »
Man kalkar ladan på insidan för att den ska bli fin, men främst för att motverka skadedjur.

Man borstar ner allt löst med en kvast, ev sprejar man på lite vatten för att det inte ska damma så kopiöst, och stryker man på många lager med en tunn kalklösning. Bara kalk och vatten, recept finns på tex Skansens hemsida, tror jag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

fröken_trassel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jun-10 kl 14:52 »
rappning är något man har på utsidan huset... om jag inte har helt fel så va det höns skit man använde för att rappa och därför blir det aldrig riktigt bra när folk försöker laga rappningen med andra material...  :)

Intricate

« Svar #3 skrivet: 08 jun-10 kl 16:12 »
rappning är något man har på utsidan huset... om jag inte har helt fel så va det höns skit man använde för att rappa och därför blir det aldrig riktigt bra när folk försöker laga rappningen med andra material...  :)

Jaha ok  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser