Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Detta med nässlor till kycklingar..  (läst 3341 gånger)

Hönz

• Skåne
Detta med nässlor till kycklingar..
« skrivet: 30 maj-10 kl 15:55 »
Måste de vara torkade?

Har skördat lite i trädgården och klippt sönder, kan jag ge det nu eller måste de torka först?
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Krågedal

• Östergötland
SV: Detta med nässlor till kycklingar..
« Svar #1 skrivet: 31 maj-10 kl 07:32 »
Låt de ligga några dagar i solen.... sen kan de äta dem... Men du kan ge kvikrot och maskrosblad färska så länge.... men torka mycket nässlor till vintern också, jag lägger nyklippta nässlor i nätkassar (som har varit ved i) sen får de torka på "loftet". Lycka till med kycklingarna!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 31 maj-10 kl 08:22 »
Det räcker att nässlorna legat i solen en varm eftermiddag, eller ett dygn under tak vid dåligt väder. Då slutar nässlorna att brännas, och blir lite slaka och lättare att äta. Även kaniner och andra djur kan äta nässlor så.

Passa på att torka inför vintern också, jag tycker att det lättaste är att torka i buntar, max 4-5 cm i diameter, som man hänger uppochner som när man torkar kryddväxter. Om de är väldigt saftspända kan man sätta en pinne i mitten, så att det blir mer luft i bunten. Den ska torka snabbt, annars kan den börja mögla. När den torkat kan man hacka/krossa nässlorna och lägga i lufttät o ljustät burk. Om man skördar regelbundet växer det upp fina nässlor under hela säsongen, som man kan använda både till sig själv och djuren, och nässlorna går inte i blom, utan håller sig fint ungefär där de står. Har man dem på/nära tomten vill man inte att de blommar, då sprider de sig överallt. Detsamma kan man göra med kirskål och älggräs bl a. Kvickrot är också bra att ge, såväl färsk som torkad. När ogräset passerat en djurmage kan det inte växa igen, om det inte är frön med.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hönz

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 31 maj-10 kl 09:03 »
Tack för toppentips!

Har dock ingen aning om hur kirskål, älggräs och kvickrot ser ut...  ???

Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 31 maj-10 kl 09:48 »
Kolla på wikipedia eller i någon flora, jag har inga bilder som jag har rätt att lägga ut.

Kirskål är det ogräset som har vita hundkäxliknande blommor, men som har grövre blad, med ett toppblad och sedan parbladigt. Bladen oftast 20-35 cm höga och ett vanligt ogräs i trädgårdar. Ta inte fel på kirskål och odört eller andra giftiga flockblommiga växter! När någon visat dig kirskål är de dock lätta att känna igen.

Kvickrot ser ut som gräs, men när man drar upp det har det långa vita/ljusgula rötter, som kan fortsätta i all oändlighet.

Alggräs växer där det är fuktigt, ofta i diken eller på blöt ängsmark/betesmark. Har smala parbladiga blad och en blomspira som påminner om astilbe.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 07 jun-10 kl 13:10 »
Måste de vara torkade?
Har skördat lite i trädgården och klippt sönder, kan jag ge det nu eller måste de torka först?
Varför ska du ge kycklingar nässlor?

Nässlor innehåller pyttelite protein.. och växande djur behöver protein.
Nässlor innehåller A K och C-vitamin men röd Paprika innehåller mycket mera A och C-vitamin än vad Nässlor gör.
Om man nu vill ge de vuxna hönsen nått med Vitaminer i  ;)
« Senast ändrad: 08 jun-10 kl 08:41 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Hönz

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 07 jun-10 kl 14:39 »
Det är mest för att jag läst att andra gör det.

Spelar dock ingen roll, för de äter det inte :-S jag har ansträngt mig i onödan.. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 2 användare (1 dolda)
Kycklingen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser