Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Coccidios bland mina kycklingar  (läst 8104 gånger)

Nina K

• Skåne
Coccidios bland mina kycklingar
« skrivet: 29 maj-10 kl 15:36 »
Jag mistänker satarkt att jag har Coccidios i min älsta kyckling grupp som är 4-6 veckor gammla. Gjorde rent igår inne hos dem och märkte efter att strött med nytt spån blodlandad avföring. Läste lite iböcker och det peka mot coccidios. Slängde fodret och tvätta alla foder/vatten behållare och desificera dem. Nu på morgonen hittade jag 4 döda och två som var uppburrade i ett hörn. Typiskt att det ska vara helg. Läste att man ska behandlar med antingen Esbetre eller Baycox men att Esbetre inte säljs längre. Vad kan jag göra under helgen? Jag har ingen möjlighet att skilja av hur mycket som helst och gruppen består av nu 126 kycklingar. Har försökt få tag i min vetrinär för att få recept. Hur många vardagar brukar det ta att få medicin? tack för hjälp

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Coccidios bland mina kycklingar
« Svar #1 skrivet: 29 maj-10 kl 16:05 »
Det ska finnas vet som har jour vilken dag och tid som helst, men det kostar mer att kontakta dem. Kolla distriktveterinärer i ditt område. Problemet är att alla apotek inte har öppet på helgen, och att en de flesta djurmediciner är beställningsvaror, och tidigast finns på plats en dag senare.

Men ring distriktsvet, de kan kolla vad apoteken i närheten har hemma, och när de är öppna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lönnhult

• Halland
« Svar #2 skrivet: 29 maj-10 kl 21:13 »
Det borde väl finnas skåningar här på forumet som har esbetre hemma att avvara. Kycklingarna dör fort on dom inte får medicin. Jag råkade ut för det förra året och kollar maniskt årets kycklingar i baken dagligen :-[.
För säkerhets skull har jag gett homeopatisk medicin och mjölksyrabakterier förebyggande och alla mår bra i magen.
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Pernille2233

• Det blir så bra som man själv gör det!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 29 maj-10 kl 21:19 »
Esbetre finns i Danmark och det tar 4 veckor innan det kommer hit med hjälp från vet.
Prova att sätta kycklingarna på nät under tiden och det är inte fodret som är smittsamt utan det är spillningen från kycklingarna
Hedemorahöns- brittish spotted pony, genbank för gotlandskanin, katter,hundar,åsenfår, dammråttor, gerbler, tamråttor, undulater och två gojor,

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 29 maj-10 kl 22:00 »
Just nu har jag gett dem filmjölk (tydligen hjälper det i lindriga fall) men om någon nära sjöbo eller hörby har lite esbetre att avara så är jag tacksam. Har plockat bort den blodiga avföringen jag sett när jag varit ute och bytt vatten och foder. Låter inte vidare att det kan ta 4veckor att få från danmark.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 29 maj-10 kl 22:34 »
Det måste ju finnas andra sulfa-preparat, som är godkända i Sverige? Kanske inte till höns, och kanske i stor förpackning, men om du har så många kycklingar som är sjuka måste det ju vara värt att betala några hundralappar- en tusenlapp för vet plus medicin? När jag hade sjuka kaniner ringde jag distriktsvet, fick tag i en ung och hjälpsam vet som utan kostnad letade upp ett preparat som inte var godkänd i Sverige till kanin, men väl till får (tror jag det var), och som enligt läkemedelstillverkaren var effektivt mot den sjukdomen.

Vet är ofta hjälpsamma och hittar en lösning. Ring dem.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #6 skrivet: 30 maj-10 kl 12:29 »
Hej

Har också haft ett utbrott, försökte att få
tag på veterinär och fick reda på att det
är licens på Esbitre idag och det tar 2 veckor
för en veterinär att få licensen!!!!!!!!!!

Det du kan göra är att ge de filmjölk eller
yoggi försök att klippa ner purjolök.
Dessa knep fick jag av en gammal man
och det har hjälpt mig.

Nettan LYCKA TILL

Nina K

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 30 maj-10 kl 14:53 »
Har varit och hämtat esbetre av en vänlig själ. Ska gå och ge dem på en gång. Tack för hjälpen. Ska ge dem lite fil i fortsättningen senare.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #8 skrivet: 30 maj-10 kl 15:05 »
Esbetree säljs fortfarande men apoteket måste ta kontakt med kronans droghandel för att beställa hem det.... Hälsa apoteket det så löser det sig bara du har ett recept från distriktsveterinären.
Det är alltid bra att ha hemma utifall utbrott skulle komma.
Lycka till
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Nina K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 30 maj-10 kl 15:47 »
Esbetree säljs fortfarande men apoteket måste ta kontakt med kronans droghandel för att beställa hem det.... Hälsa apoteket det så löser det sig bara du har ett recept från distriktsveterinären.
Det är alltid bra att ha hemma utifall utbrott skulle komma.
Lycka till

Okej. Ska anteckna det där om kronana droghandel så jag mins det och se om får tag i vet med licens för utskrift. Jag har inte tidigare haft coccidiosis bland kycklingar. De gånger de dött för mig var under första dagarna efter kläckning och när de flyttats till stallet då de fått förkylning. Misstänker nu att kycklingar jag köpte in kan vara de som tagit in det. De var i karantän i tre veckor innan jag slog ihop grupperna. Under den tiden var det ingen som visade på sjukdom. När jag tänker efter så var det två av dem som dog för två veckor sen och två till av dem häromdan. Kanske mer värt att satsa på ägg än levande kycklingar.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #10 skrivet: 30 maj-10 kl 15:57 »
Jag har en del esbetre över 100 gram för 200 kr(räcker till 100 l brukslösning) pm:a om det är intressant
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Nina K

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 30 maj-10 kl 16:01 »
Jag har en del esbetre över 100 gram för 200 kr(räcker till 100 l brukslösning) pm:a om det är intressant

Tack Rooster ;D. Jag har redan fått tag i esbetre.

Nina K

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 30 maj-10 kl 22:39 »
När jag läste igenom produktresume över Esbetre vet så stod det under varningar "Vid hög temperatur stiger vattenförbrukningen och djuren kan bli överdoserade. Det är viktigt att justera dosen så att fjäderfäna får ca 50 mg aktivsubstans/kg kroppsvikt". De har fortfarande värmelampa där de är och uppskattar att det är runt 22 grader i rummet. Jag har ingen lust att överdosera dem. Hur har ni doserat? Går det att ge rent vatten varannan påfyllning i vattenbehållaren för att minska överdoserings risken?

Torry

« Svar #13 skrivet: 30 maj-10 kl 22:53 »
Upplever du det som de dricker onormalt mycket? Annars är det nog ingen fara för överdosering, 22 grader är ju inte så speciellt hög temperatur.
//Torry

Nina K

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 30 maj-10 kl 23:10 »
Nja.. jag tog bort två trågar och ställde dit en vattenautomat och bytte en liten till större. Nu står det tre stycken där. Tidigare var vi och fyllde på var 2-3 timme. Tror inte att de dricker mer än vanligt. Temperaturen brukar varíera men inte vara lägre än 22. Ska ställa intermometer imorgon för att se.

rackarns

• Närke
« Svar #15 skrivet: 31 maj-10 kl 15:02 »
tur att det löste sig! Baycox finns att tillgå betydligt snabbare om det är så att det tar (vad jag läst här) 2-4 veckor att få Esbetre. Baycox är mot cocc på gris.

Nina K

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 31 maj-10 kl 19:01 »
När jag var ute igår kväll för att fylla på vatten+esbetre så fann jag en av de älsta kycklingarna död. Blev förvånad att det var en stor 6v eftersom jag inte såg någon av dem se dålig ut, som två av mina sussex på 4v. I morse innan jag åkte till jobbet var jag rädd att hitta mer döda. Men det var ingen som strukit med under natten. Ingen har heller dött under dagen. Gjorde rent hos dem för en timme sen och stod och kollade om det fanns blodig avföring. Men såg någon (1-2st) som var brunrosa typ, men inte rent blod som förut.   

:(Det trista nu är att när jag städade mellan gruppen med 3veckor gammla kycklingar såg jag brunröd avföring. :'( Inte de oxå. De är avskärmade från de andra så hur det kom över dit vet jag inte. Nu har de oxå fått esbetre vatten. 2 dagar till att behandla dem med esbetre. En fråga viken är bäst att desinficera med viskos s eller Jodopax (foder och vatten behållare). Bör golvet desinficera ?

Nina K

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 05 jun-10 kl 17:31 »
Pga att alternativ varit segt har jag inte kunnat skriva hur det gått. Onsdag var sista dagen för medicin i vattnet. Endast en dog på andra dagen av behandlingen. I torsdags gödslade jag och desinficerar golv, vägg, foder och vatten skålar. Det verkar må väl allihop. En stor skillnad, tidigare var många i hörnet under lampa nu är de utspridda och alerta näre man kommer.  ;D 

Torry

« Svar #18 skrivet: 05 jun-10 kl 21:41 »
Vad skönt att höra  :)
//Torry

B.T.

• Öland
« Svar #19 skrivet: 01 sep-10 kl 14:36 »

jag är intresserad att köpa av dig Esbetre!
Har också ett gäng kycklingar som bara tuppar av, en-två varje dag
Det vore kanon!

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser