Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra att ALTERNATIV finns, men...  (läst 5171 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bra att ALTERNATIV finns, men...
« Svar #20 skrivet: 30 maj-10 kl 17:30 »
Det som är självklart för er hönsägare, behöver defenitivt inte vara det för andra. Lite mer ödmjukhet, kanske...  ;)
Men jag har lärt mig oerhört mycket här genom att läsa i trådarna. Jag vet att jag kommer att vara redo när den dan kommer att jag skaffar höns.  :D
Just det, alla frågor är välkomna och ingen är för dum, det tycker jag också.

Problemet är när flera personer samma vecka startar en ny tråd med samma frågeställning. Om man använde sökfunktionen och läste i andra trådar, och frågade vidare i gamla trådar om man inte förstått av de svar som kommit fram där, så blir forumet mer överskådligt. Så ställ gärna frågor, men inte förrän ni sökt svaret i tidigare trådar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 30 maj-10 kl 17:44 »
Men jag har lärt mig oerhört mycket här genom att läsa i trådarna. Jag vet att jag kommer att vara redo när den dan kommer att jag skaffar höns.  :D

Jamen kanon !! Du har ju börjat i rätt ände  ;)
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #22 skrivet: 30 maj-10 kl 17:50 »
hej,

på vintern sitter jag och läsa i princip alla inlägg i de trådar som handlar om djur jag vill skaffa till våren..... först var det bin för tre år sen, två år sen var det höns och vaktlar, i vintern har det varit kaniner och får... nästa vinter blir det nog gris eller något.... Det jag har läst på forumet är överlägset allt som fanns i böckerna mest för att de var personliga och man kunde be om ett förtydligande om det behövdes.

Ni som är ny.... ta er tid att läsa gamla inlägg och fråga gärna om du funderar över något... MEN läs gamla inlägg... alternativ är ett otroligt kunskapsrik forum fyllde med väldigt kunniga folk som gärna ge råd när det behövs.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #23 skrivet: 30 maj-10 kl 19:28 »
Man får ju dock tänka på att alla nykomlingar på Alternativ kanske inte VET att man använda sökfunktionen, alla är ju liksom inte så inne på det här med forum och trådar hit och dit.
En nykomling i hönsforumet kanske är nykomling på hela Alternativ och i internetvärlden överhuvudtaget. Så var inte så hårda. Hellre att man frågar en gång för mycket än en gång för lite.
Och jag tycker man får välja själv om man ser det som ett störande moment eller inte, när folk frågar en fråga som ställts förut.

Sen håller jag absolut med om att man bör söka så mycket info som möjligt, INNAN man skaffar djur.
Men stör man sej på trådarna så är det väl bara att låta bli att läsa dom och överlåta det till dom med tålamod.

Av egen erfarenhet kan jag säga att man LÄTT blir avskräckt att fråga saker här på Alternativ, efter diverse påhopp, dumförklaringar och himlande ögon.
Numer bryr jag mej inte om det så mycket, då jag vet att det finns lika många svar som användare, och att alla har olika kunskap, åsikter och erfarenheter men en del är onödigt hårda i sina svar. (Inget personligt till nån här)

Dessutom, om nån tex skriver: "Jag har nyss köpt höns, hur högt ska sovpinnarna sitta?" så behöver ju inte det betyda att man inte läst på, utan kanske att man läst olika böcker och det står olika i alla, så att man vill höra med hönsägare med egna erfarenheter. En del är kanske lite "klumpiga" i sitt sätt att uttrycka sej och jag ser alltför ofta här hur det hackas och märks ord. Just detta tror jag får många, speciellt nya, att inte våga fråga saker.

Men det vore absolut, som nån skrev här tidigare, kanon med en nybörjartavla! Så slipper man känna sej "i vägen" när man kommer hit.

Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #24 skrivet: 30 maj-10 kl 20:20 »
Bra skrivet lillaY, jag håller med.
Det är ofta så att man får olika svar beroende på vem man frågar, alla har ju olika erfarenheter av saker och ting. Men visst är sökfunktionen bra bara man har "rätt" sökord, då kan man få massor av information.
Jag kan ju bara tala för mig men jag uppskattar verkligen den oerhörda kunskapskälla som finns på detta forum och inte bara på "höns"-delen. Det är lärorikt och inspirerande att "surfa runt" här, eller vad det nu kallas ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 30 maj-10 kl 20:44 »
Jag tycker nog att man ska få fråga. Vet man inte hur länge en höna ruvar, får man ju ta reda på det, och varför inte genom att fråga här?

Visst kommer samma fråga upp många gånger, men det är inte alltid exakt precis lika var gång, och man får kanske inte heller ett begripligt svar i en gammal tråd.

Nybörjare ska få fråga!
Bla hönstrådarna förmedlar förutom kunskap även sociala värden.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #26 skrivet: 30 maj-10 kl 21:07 »
Nee, känns lite onödigt att sitta och störa sig på massa hela tiden.. vad gör det igentligen att nån frågar på en ny tråd?
Jag tycker att man kan kolla hur många inlägg personen skrivit innan man börjar med sina påhopp (om man nu måste göra det)..så ser man ju om personen är ny eller inte

Neiklot

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 30 maj-10 kl 21:09 »
"Gnälla bör man annars dör man"...

Alternativ är BRA för att
1: Här finns kunskap som är väldigt nära att dö ut.
2: Man kan ställa "en dum nybörjarfråga" utan att bli påhoppad pga okunskap.

Enda nackdelen är några gnälltanter.. ;)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #28 skrivet: 30 maj-10 kl 21:16 »
Ännu en gång skriver jag: om det blir alltför många trådar hittar man inte den information man söker, den döljs i bruset. Om man inte förstår allt i en gammal tråd, fortsätt att skriva i den, så att informationen om varje sak i görligaste mån hamnar i EN tråd, då blir det lättare för såväl nybörjare som veteraner att hitta informationen, och olika erfarenheter samlas på samma ställe.

Som det är nu får man leta igenom 50 trådar för att hitta det där bra tipset om hur man gör en egen foderautomat, eftersom det finns så många trådar om det. Och ofta står tipset som man söker efter i en tråd som i huvudsak handlar om något helt annat.

När handboken kommer igång ordentligt hoppas jag att det finns tillräckligt många frivilliga redaktörer för att plocka ut godbitarna i den röra som finns bland trådarna.

Själv svarar jag gärna flera gånger på samma fråga, men jag försöker att på ett trevligt sätt tipsa om att man kan söka informationen, och ge länkar till tidigare svar. Delvis för att jag ofta gör långa inlägg, och då är det ju bra att slippa skriva dem en gång i veckan, utan bara länka till dem. Om jag nu kan hitta mina bra inlägg bland alla dem jag skrivit... :-[
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #29 skrivet: 30 maj-10 kl 21:46 »
Ännu en gång skriver jag: om det blir alltför många trådar hittar man inte den information man söker, den döljs i bruset. Om man inte förstår allt i en gammal tråd, fortsätt att skriva i den, så att informationen om varje sak i görligaste mån hamnar i EN tråd, då blir det lättare för såväl nybörjare som veteraner att hitta informationen, och olika erfarenheter samlas på samma ställe.
Men ibland har iallafall jag varit lite rädd att jag kapar någons tråd... :-\ På andra forum kan man vara stenhård på det.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #30 skrivet: 30 maj-10 kl 21:51 »
Men ibland har iallafall jag varit lite rädd att jag kapar någons tråd... :-\ På andra forum kan man vara stenhård på det.
Här tycker jag inte att någon verkar bli sur över sådant. Jag ser inte trådarna som tillhörande trådstartaren, utan som ämnen, och att varje ämne ska ha EN tråd, eventuellt med undertrådar/angränsande trådar för sådant som kommer upp och behöver utvecklas utöver vad rubriken skriver.

Jag inser att det inte funkar riktigt så i verkligheten, men det är så min hjärna funkar, och då försöker jag anpassa omvärlden så att det passar min hjärna  8). Jag lär mig mer och kommer ihåg kunskapen bättre om jag gör så.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #31 skrivet: 30 maj-10 kl 21:57 »
Jag måste upprepa: jag har inte klagat på att man frågar. Det jag möjligtvis ifrågasätter är de personer som säljer hönsen  utan att  informera ordentligt.  Ni som är nybörjare, hur gick ert hönsköp till? Har ni  kontakt med "er" uppfödare? Har ni försökt att fråga  uppfödaren när något problem uppstått?
Tror ni kanske att ni "besvärar" uppfödaren med era frågor? I så fall tror jag att ni nästan alltid har fel.
Vi har kunnat läsa ett skräckexempel här, men det är väl förhoppningsvis ett undantag.
Det var denna diskussion jag ville ha fram.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #32 skrivet: 30 maj-10 kl 22:02 »
Jag tycker att diskussionen är jätte bra ;D
Men som jag sagt innan så är många nybörjare nya här, rädd för att kapa andras trådar, känner inte till sökfunktionerna..
Och de flesta nybörjare kollar här innan de skaffar djuren och har då inte haft kontakt med uppfödare än.. men såklart undantag finns

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #33 skrivet: 30 maj-10 kl 22:21 »
Sen tycker jag inte alltid det är sök-funktionen fungerar, eller om det är jag som är klantig. Jag skriver in ett ord, t ex sittpinnar, så får jag ibland inte upp någonting alls...

Har man sen råkat vara inne på t ex Bukefalos innan man kommer hit aktar man sig kanske för att skriva i 'någon annans tråd' de med sina knapplån och sånt och en ganska mästrande ton dessutom (tycker jag iaf... jag har inte ens vågat skriva något, verkar vara krav på att vara proffs för det)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #34 skrivet: 30 maj-10 kl 22:26 »
Ja sökfunktionen är faktiskt inte helt enkel  ::).. inte om man är aningen klantig iaf.. för jag har gjort fel många gånger bara för att jag redan har varit inne i en tråd när jag har sökt.. och då kommer ju bara orden upp i den tråden jag är i, om ni förstår vad jag menar :P

fauve

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 30 maj-10 kl 22:28 »

Har man sen råkat vara inne på t ex Bukefalos innan man kommer hit aktar man sig kanske för att skriva i 'någon annans tråd' de med sina knapplån och sånt och en ganska mästrande ton dessutom (tycker jag iaf... jag har inte ens vågat skriva något, verkar vara krav på att vara proffs för det)

;D Buke i ett litet nötskal, men jag lovar; alla bits inte så skriv på du  ;)

Anso1971

• Dalarna
« Svar #36 skrivet: 30 maj-10 kl 22:35 »
Jag måste upprepa: jag har inte klagat på att man frågar. Det jag möjligtvis ifrågasätter är de personer som säljer hönsen  utan att  informera ordentligt.  Ni som är nybörjare, hur gick ert hönsköp till? Har ni  kontakt med "er" uppfödare? Har ni försökt att fråga  uppfödaren när något problem uppstått?
Tror ni kanske att ni "besvärar" uppfödaren med era frågor? I så fall tror jag att ni nästan alltid har fel.
Vi har kunnat läsa ett skräckexempel här, men det är väl förhoppningsvis ett undantag.
Det var denna diskussion jag ville ha fram.

Jag köpte inte mina första höns. Det var min makes arbetskamrat som frågade maken om vi inte skulle skaffa höns. Han hade några kycklingar över. Min man svarade att vi hade funderat på saken, men ej tagit något beslut. Någon vecka senare, när dottern fyllde fem, så kom arbetskamraten med sina två barn på besök, och med sig hade de tre kycklingar i en låda. Vi blev både glada och förvirrade. De hade ju ingenstans att bo! Så de fick bo i en låda i en fd hästbox. Arbetskamraten lovade att vi fick lämna tillbaka dem om när som helst om det inte fungerade. Men med hjälp av en grannes böcker om höns och Alternativ så gick det så bra att vi nu har 10 individer. Den gamla hästboxen är försedd med sittpinnar och reden och en hönsgård är byggd utanför. Hittade Alternativ i samband med att jag sökte på "höns" fyra månader innan vi fick kycklingarna. Så litegrann visste jag ju redan, men det dök upp funderingar på vägen, och gör faktiskt fortfarande ibland.
Det gick som sagt bra och hade vi inte fått dem så hade vi kanske ännu inte haft några. Men egentligen ska man nog inte ge bort djur i födelsedagspresent... och dottern som fick dem fyllde fem och hur skulle jag haft hjärta att ta ifrån henne kycklingarna? Tur att det aldrig blev aktuellt!
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #37 skrivet: 30 maj-10 kl 23:11 »
Ja, sökfunktionen här på alternativ.nu har spelat även mig åtskilliga spratt.  Men på gettavlan har vi en länksamling och en litteraturlista.  Det kanske kan vara en idé, som komplement till handboken och trådarna?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

karsan

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 30 maj-10 kl 23:23 »
Jag tycker ofta det är trevligt när folk ställer dumma nybörjarfrågor. Jag får chansen att känna mig överlägsen: Det där vet jag i alla fall.

Jag tycker inte alls att det är irriterande mycket av samma saker som kommer upp igen här på Alternativ. Jag kollar ofta på Backyardchickens också, och där finns ideligen samma frågor om skillnaden mellan 'grit' och oyster shell. Som exempel.

Melica

« Svar #39 skrivet: 30 maj-10 kl 23:54 »
Tyvärr Sonja på Slätten, så tror jag att det är alldeles för vanligt att säljarna egentligen inte vet så mycket själva! Jag fick mina första höns av en grannfamilj som skulle flytta. Det dröjde nog inte många dagar innan jag själv kunde svara på frågor som de inte hade något svar på, just för att jag läst själv i böcker, och hittat hit till Alternativ. Jag har tänkt lite på det efteråt, och också sett fler exempel där folk verkar ha skaffat höns för att det är trevligt med egna ägg, men inte alls varit särskilt intresserade av själva hönsen.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser