Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt hönshusbygge  (läst 5315 gånger)

tranicos

• Västergötland
Nej, ha definitivt tunneln längs väggen om du väljer att ha tunnel. Annars blir det fler svåra hörn att rengöra, och en besvärlig tunnel mitt på golvet som du kommer att snubbla på. Men Nina K:s lösning var definitivt smart, den tänker jag använda själv.

Ja, jag kom på mig själv och satt precis och editerade inlägget när jag fick besök så jag fick avbryta det hela. Jag blandade ihop de olika varianterna i mitt huvud och fick för mig att tunneln måste vara i mitten för att jag ska få luckorna intill varandra. Det är klart att jag ska ha den längst in och sen den andra luckan precis intill. Kan ju göra taket på tunneln öppningsbart med så det blir lätt att rengöra.

Jag kanske tom. borde göra en liten tunnel även för den andra luckan. Då borde det bli lite som en sluss så inte all värme åker ut direkt när det är öppet på vintern. Eller tänker jag fel nu?

Jennyt

• Västergötland
Du kan ju även ha två smala fållor på utsidan hönshuset som leder hönsen runt hördet till sina utegårdar..... om du då delar den stora utegården på diagonalen så blir den lättillgänglig för båda grupperna.....

..... det brukar funka bra att ha två tuppar ihop under vintersäsong.... fram till mars ungefär.... då blir det liv i luckan ::)

Jag kan oxå tipsa om att ta upp ett hål i väggen under sittpinnarna.... det som du tar ut när du gör hålet sätter du gångjärn på och använder som lucka...... under sittpinnarna sätter du sedan en skiva som lutar snett neråt mot väggen där luckan tar slut..... på så sätt kan du lätt mocka ut utan att behöva ta allt genom hönshusdörren...

.... jag är inge vidare på paint.... men fråga gjärna vidare om du inte förstår.....

..... jag hade nog valt att lägga lite mer arbete nu och göra en dubbeldörr, så att du slipper lägga utrymme på förrummet.... det kommer ändå bli så litet att du inte kan vända dig därinne .... än mindre med en skyffel :-X

..... förr förrästen..... om du vill ha hönsgårdarna åt det hållet..... kan du inte snurra huset ett kvarts varv?..... det löser ju ett och annat problem ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

tranicos

• Västergötland
SV: Tips & råd inför mitt hönshusbygge
« Svar #22 skrivet: 05 jun-10 kl 17:53 »
Bjuder på en vy från platsen där hönsgården kommer placeras. Tror ni jag behöver tak? Höken borde inte se mina små vänner som det ser ut nu, men björkarna står inte alltid i sin vackra lövskrud och ett tak tar bort behovet av att skotta i vinter. Jaja, jag får se hur det blir. :)

« Senast ändrad: 05 jun-10 kl 17:58 av tranicos »

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #23 skrivet: 06 jun-10 kl 21:20 »
En intressant tråd, på det hela taget! :) Tack! /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Hönz

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 07 jun-10 kl 14:42 »
Bjuder på en vy från platsen där hönsgården kommer placeras. Tror ni jag behöver tak? Höken borde inte se mina små vänner som det ser ut nu, men björkarna står inte alltid i sin vackra lövskrud och ett tak tar bort behovet av att skotta i vinter. Jaja, jag får se hur det blir. :)

Åh sånt där tak ska jag också bygga, hur gjorde du det? Har du ritningar?  ;)
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

tranicos

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 07 jun-10 kl 18:25 »
Åh sånt där tak ska jag också bygga, hur gjorde du det? Har du ritningar?  ;)

Läste du inte lite fel nu? ;)

Hönz

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 07 jun-10 kl 20:16 »
Nej, jag skoja bara..  :o ;D
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

tranicos

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 08 jun-10 kl 17:20 »
Ah, jag som är trög bara. :)

Nu har jag iallafall beslutat att det blir en flock i huset. Blir för mycket kompromisser över bygget om jag ska dela upp det. Om det fungerar bra får de gå ihop under den kalla tiden av året och så får en flock bo i ett sommarhus när det är varmt. Tror det blir bäst så.

Återkommer med bilder och mer info när jag sätter igång om det finns intresse.

//Linus

Markim

• Gäst
SV: Mitt hönshusbygge
« Svar #28 skrivet: 04 jul-10 kl 01:58 »
Hej du det där ser finfint ut.
Men silikona listerna du så vet du att det är gjort.
Fick kvalster nu i somras och har nu i snart en veckas tid legat på alla 4 och fogat varenda jäkla hål och springa.Sen har jag spaklat över och målat.
Nu ska jag köra med den dära kritblandingen en sista ggn sen kanske vi kan flytta in igen.
Vore kul och se bilder när du är klar..
mvh
Majsan i ottan i hönsgården

ramsta

• Uppland
    • Ramsta lasergravyr
SV: Mitt hönshusbygge
« Svar #29 skrivet: 04 jul-10 kl 08:15 »
Jag har plastmatta upp på väggarn ända upp till taket,lättstädat :D
http://www.ramstagravyr.se ,6 barn och en helt underbar fru,3 taxar,15 höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser