Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge ska fodret malas?  (läst 2001 gånger)

Lina W

• Ångermanland
Hur länge ska fodret malas?
« skrivet: 27 maj-10 kl 09:30 »
Jag undrar hur länge fodret bör malas till de små vaktlarna?
När brukar ni börja ge de lite klippt gräs?
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
SV: Hur länge ska fodret malas?
« Svar #1 skrivet: 27 maj-10 kl 09:53 »
Maler fodret 1,5-2 veckor och ger grönt efter ytterligare någon vecka.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 27 maj-10 kl 10:29 »
Hur mycket grönt sätter era vaktlar i sig?  Jag har aldrig fått dem mer än till att möjligen smaka.

Foder har jag köpt krossat och klart, och då kalkon/fasan start, som  det är tillräckligt krut i för vaktlar, som ju ska bli vuxna på några veckor.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #3 skrivet: 27 maj-10 kl 12:27 »
Nu när det finns grönt ute får våra 35 vaktlar ca 2 liter, nästan varje dag. Det äter de upp under dagen.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #4 skrivet: 21 jun-10 kl 19:50 »
Fick ett bra tips av Linkoso (tror jag det var...) om att sila fodret istället och spara de större "bitarna" tills de blir vuxna. Om man kör på typ Allfoder eller Kalkonstart eller liknande alltså :)
Smart tycker jag, eftersom mina vuxna ändå lämnar "pulvret", men gärna äter det när dom är bebbar ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Quailo!

• a "farmer" that lives in the middle of stockholm:P
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 22 jun-10 kl 10:12 »
förlåt om jag kapar tråden lite,men mina nu 3 vaktlar äter minst en liter klöver om dagen(jag har en liters burkar som jag fyller) och jag har märkt att desto mer grönt dem ätit desto orangare ägg gula har jag fått.... är det normalt???//Adem

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #6 skrivet: 22 jun-10 kl 10:14 »
förlåt om jag kapar tråden lite,men mina nu 3 vaktlar äter minst en liter klöver om dagen(jag har en liters burkar som jag fyller) och jag har märkt att desto mer grönt dem ätit desto orangare ägg gula har jag fått.... är det normalt???//Adem

Fullkomligt normalt (om nu vaktlar funkar lika som höns). Ju mer grönt, desto "gulare" gula. Det är därför ägg från frigående djur är så poppis. Alla tror att man har saffran i allt man bakar med äggen =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser