Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jästa ankägg  (läst 976 gånger)

susanne78

• Det finns en anledning till allt!!
    • Medelpad
    • carolinehulinder.blogg.se
Jästa ankägg
« skrivet: 26 maj-10 kl 07:01 »
Mina ankägg började "bubbla". Sedan blev dom lättare och lättare......
Och det stank som sjutton i kläckaren. Jag misstänkte att något var  fel. Så jag gick ut och slog sönder ett är. Som SMALL högt som ett pistolskott!! Och det luktade APA! I fanns en knölig ljusgul sörja... I samma maskin hade jag ank och kycklingägg. Som nu är kläckta. Vad hände? Är det vanligt? Beror det på att jag doppade dom i vatten 2 ggr om dagen när jag vände på dom?
Jag bor 20 m från älven Ljungan. Tillsammans med min man och våra 3 underbara döttrar.
Vi delar alla ett starkt djurintresse! På gården finns hästar, hundar, katter, kaniner och höns! :) Butikschef (På butiken Zizzi) som älskar jakt, fiske och naturen i sin storhet!!

Annika Johansson

• Östergötland
SV: Jästa ankägg
« Svar #1 skrivet: 26 maj-10 kl 22:59 »
nädå, det kan faktiskt hända under anka med.. Jag kommer in i ank-rummet och det luktar surströmmimg så jag vill spy.. Va fan tänker jag, då jag hör smaskslurpsmask... mamma anka har identifierat ett ruttet/jäst ägg under sig och håller på städa - genom att äta upp det..  :-X
Hom serverades mat o vatten vid sitt bo efteråt, så kanske äckelpäckelsmaken försvann, tänkte jag.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Jästa ankägg
« Svar #2 skrivet: 27 maj-10 kl 16:16 »
Ank-ägg med foster som har dött börjar ofta jäsa och de kan explodera i kläckaren så det är bra att lysa äggen ofta och titta på dem. De som dör av brukar bli svartaktiga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 3 användare (1 dolda)
peterm, annorlunda58

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser