Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grumligt öga på kaninunge  (läst 4865 gånger)

Annika Johansson

• Östergötland
Grumligt öga på kaninunge
« skrivet: 25 maj-10 kl 16:30 »
Det är alltså själva linsen som är lite "mjölkig". Rinner inte och kniper inte, rör sig som de andra, hittar mat, hoppar och lever skithus.. Den har haft detta från första gången vi såg den och är nu 8 veckor. Så frågan är om det kan vara något ärftligt? Detta är gotlandskaniner, så min undran är om det är nedärvbart eller om "det bara blev så"? Hans 8 syskon är felfria, och detta är första och enda kullen med den hanen i kombination med honan under mitt ägande. Kan jag sälja och registrera övriga syskon, eller har jag massor till frysen? Honan är nu parad med annan hane.. Ägaren till pappakaninen är informerad så hon kan hålla koll på avkommor där.
Såå, har någon haft samma fenomen? Erfarenheter?

Annika Johansson

• Östergötland
SV: Grumligt öga på kaninunge
« Svar #1 skrivet: 25 maj-10 kl 18:27 »
Nu vet jag redan att han ser tillräckligt bra för att överleva, det jag undrar är om det är ärftligt, för i sådana fall vill jag inte sälja syskon heller, om de skulle tänkas kunna nedärva problemet. Det är en gotlandskanin - genbank - så frågan är nedärvbarheten..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 26 maj-10 kl 00:16 »
Du kan inte ta ett foto, då är det lättare att svara på vad det är.

Min spontana gissning är en skada på hornhinnan, som inte är ärftlig, men en närbild på ögat borde göra det lättare att utesluta olika orsaker.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 26 maj-10 kl 22:10 »
Tror verkligen inte på skada på hornhinnan då det ser exakt lika ut på båda sidor.

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 27 maj-10 kl 16:03 »
Jag skulle också gissa att detta är ett skadat öga och inget genetiskt, nedärvt, fel. Jag tycker gott att du kan registrera och sälja de övriga ungarna i kullen. Men ungen med det skadade ögat kanske skall gå i grytan till hösten?
Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 27 maj-10 kl 22:34 »
Är det på båda ögonen eller bara ena?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 27 maj-10 kl 22:39 »
Tror verkligen inte på skada på hornhinnan då det ser exakt lika ut på båda sidor.
Klart denna åker i grytan. Frågan är om jag vill/kan ev. sälja syskon?
Ingen som haft samma fenomen?

Meritaton

« Svar #7 skrivet: 30 maj-10 kl 15:38 »
Sånadär ögon har jag sett förut och det har varit på kaniner med nosematos.
NOsematos kan ge såna fläckar på ögonen.
KAn lägga upp lite bilder så ni får se.

OBS:
Det är bevisat genom obduktion att de kaninerna hade nosematos därför jag vet.

Meritaton

« Svar #8 skrivet: 30 maj-10 kl 15:56 »
Det kan finnas olika varianter på detta med fläckar orsakade av nosematos.
I en kull behöver det inte va mer än en kanin som har synbara tecken.
Det kan va alltfrån bara ena ögat som har fläck eller båda ögonen.
Allt från hela pupillen som e täckt till att det bara syns i vissa ljusvinklar.

Här har ni ett antal bilder att kika på.

På denna kanin var det svårt att se efetrsom det bara var lite och bara syntes i vissa vinklar. När de va mindre såg man det inte alls, det blev synligare med åldern.

Samma kanin men i olika ljus:

http://i4.photobucket.com/albums/y148/Cessan/Img_0020.jpg?t=1275227518

http://i4.photobucket.com/albums/y148/Cessan/Img_0001-2.jpg?t=1275227518

De kommande bilderna är på kaniner med kraftigare grumlighet.

http://i4.photobucket.com/albums/y148/Cessan/Img_0070-1.jpg?t=1275227518

http://i4.photobucket.com/albums/y148/Cessan/Img_0073.jpg?t=1275227518

http://i4.photobucket.com/albums/y148/Cessan/Img_0067.jpg?t=1275227518

http://i4.photobucket.com/albums/y148/Cessan/Img_0066.jpg?t=1275227518

Kan tillägga att syskonen hade felfria ögon mamman var det inga fel på.

Deras mormors kull samma år insjuknade också, fast på dessa så fick de genast snett huvud.

Det råder spekulationer om att sånahär individer med ögonfel kan ha insjuknat redan i moderlivet, medan andra varianter insjuknat då de kommit i kontakt med moderns urin.

Meritaton

« Svar #9 skrivet: 30 maj-10 kl 17:51 »
Här stod det faktist om nosematos som kan infektera ögonen på små ungar, och om jag förstod det rätt i moderlivet.

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00002167/01/ex-jobb_vers4.pdf

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 30 maj-10 kl 22:43 »
Äntligen ett svar med innehåll, tack Meritaton, även om jag hoppas att det inte är nosematos förståss..
Hans grumling har minskat i omfång, han visar ingen som helst vinglighet eller huvudvridning, MEN from nu är det STOPP på alla kaninaktiviteter. Läser/söker mer imorgonkväll.

Mvh  Annika

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 01 jun-10 kl 21:30 »
Hmm, läst allt jag hittat om nosematos. Det finns ju massor av symtom, vanligast verkar ju vinglighet, huvudvridning, avmagring och nysningar vara..? Min lille kille har bara sina fläckar på ögonen. Men tydligen så kan de leva länge och så "bara bryter det ut, och de dör akut" ?
Enda sättet att få klarhet är blodprov?
Jag gör inköps- och salu-stopp iallafall, och avvaktar..

Meritaton

« Svar #12 skrivet: 08 jun-10 kl 13:22 »
en vän till mig berättade om då hon hade enorma problem med sina kaniner under lång tid.
Hon hade inte den blekaste vad det var för kaninerna typ tynade bort i muskulatur, som om nåt åt upp alla muskler och de avmagrade och var ständigt hungrig. Inget maskmedel eller sånt funkade.

Så hon sände in för obduktion och svaret var nosematos så hon avlivade alla djuren och ska nu börja om.
Vet ännu en annan uppfödare som hade massa strul under lång tid och som inte fick bukt med det. Nosematos där med.

Dessa bilder jag länkade till, de ungarna var helt friska inga fel alls i hälsan.
Dock deras mormor hade en kull samtidigt och där var en unge som började magra hemskt och har tidvsi dålig i magen, i vissa stunder då den stod på bakbenen hade den huvudet aningen snett, men bara ibland. Sedan hade den en konstig sidleds rörelse med ögonen som kallas nostagmus läste jag på nätet.
Den avlivades sen och sändes iväg för obduktion.
Provsvaren visade nosematos och kokkidios.
Tydligen kunde de va så att magsjukan triggade nosematosen.
Mamman var frisk förutom att hon margade och gikc inte upp i vikt, de övriga ungarna var ok.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 08 jun-10 kl 20:45 »
Jag har nu läst att ett negativt svar på blodprov ( kaninen har inte nosematos ) inte är 100% pålitligt. Jag avvaktar alltså tills jag ser andra symtom ( alla vuxna och ungar mår väldigt bra - växer fint ) alt. slaktmognad innan mitt liv som kaninägare tar sig nya uttryck..
Återkommer vid förändring.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 12 jun-10 kl 20:45 »
Slaktade idag 3 vuxna kaniner, som suttit i närheten av den med grumligt öga. Hur lång tid efter smittotillfället skall det synas på njurarna? De såg fina ut, och "lillen" mår fortfarande bra, och alla andra med.

Meritaton

« Svar #15 skrivet: 15 jun-10 kl 18:49 »
Slaktade idag 3 vuxna kaniner, som suttit i närheten av den med grumligt öga. Hur lång tid efter smittotillfället skall det synas på njurarna? De såg fina ut, och "lillen" mår fortfarande bra, och alla andra med.

När jag pratade med patologen/obducenten så sa denne att det inte alltid syns med blotta ögat utan man måste använda microskop.

Min åsikt är att jag nog tror att kaninen ska ha blivit utsatt för parasiten en längre tid och att man ser nåt sorts symptom innan man ser det på njurarna.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 15 jun-10 kl 21:49 »
Jaha. Suck. Väntar fortfarande på symtom, eller egentligen inte.. Alla kaniner mår bra.

Elvan

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 30 jul-10 kl 07:25 »
Hur har det gått med kaninen och de andra i kullen? Vad har du bestämt dig för att göra?
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 31 jul-10 kl 11:03 »
Jodå, han och alla andra kaniner på gården mår bra. Har slaktat en del äldre avelsdjur och en del yngre födda veckorna innan denna kullen, och ingen har uppvisat gropar på njurar eller annat symtom. Så... jag har fortfarande köpochsälj-stopp på kanin mer för att jag inte behöver några fler kaniner, men jag har ett par snyggingar i just den kullen han är ur som jag skulle vilja spara/sälja.. vet inte hur jag ska göra.. avliva en frisk kanin och skicka till Sva känns lite fånigt.. jag väntar.. med att fatta beslut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser