Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man desinficera ägg som redan legat en vecka i maskin?  (läst 1566 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
Jag ångrar att jag ej desinficera mina ägg som ligger i min äggkläckare.  Jag undrar om jag kan göra de nu i efterhand? Dom har legat i ca 1 vecka.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Kan man desinficera ägg som redan legat en vecka i maskin?
« Svar #1 skrivet: 24 maj-10 kl 19:57 »
Det är väl värt ett försök. Du måste ju ändå desificera maskinen samtidigt.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 24 maj-10 kl 20:13 »
okej kan du tipsa om nåt bra medel? Kan jag ha samma till maskinen som till äggen? Tar jag en trasa till äggen?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 maj-10 kl 20:15 »
Virkon S.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 24 maj-10 kl 20:15 »
Ett litet förtydligande om hur jag tänker:

En annan sak som jag undrar är gällande ett gäng ägg som legat 1 vecka i maskin och dessa är ej desinficerade.  Med tanke på att jag haft mkt otur så ångrar jag att jag ej gjort detta. Kan jag nu i efterhand trots att dom legat i maskinen en vecka ta ur dom och snabbt desinficera både dom och maskinen för att sedan lägga tillbaks dom i maskinen igen?

För om man läser om att desifincera hönshus från ILT så skall de ju hellst stå tomt i 3 veckor innan man flyttar dit några nya djur.. Jag menar OM det är så att dom äggen som ligger i har ILT smitta... ja har ju ingen aning alls:confused:

Dom kycklingarna som vi misstänker ha ILT är från en uppfödare och äggen som ligger i nu är från en annan.. kan de vara så att ja hållt i dessa äggen och sen råkat smittat kycklingarna med någon smitta i från dom?

Jag  vet att hygienen och smittskyddet är jätteviktigt och jag tycker mest man springer och tvättar händerna hela tiden så ja förstår inte hur de isåfall kan ha skett...

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 24 maj-10 kl 22:14 »
läste precis att virkon bör appliceras på äggen genom att man sprayar på ägget och att det sedan skall lufttorka.... då går de kanske inte så bra nu när de gäller mina ägg som hunnit ligga i maskinen... då blir dom ju svala en bra stund innan dom torkat och skall ner i maskinen igen? Eller klarar dom det?

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 24 maj-10 kl 22:17 »
Tror det är lite sent påtänkt. 

Men spraya då i hela maskinen, det bör torka ut via fläkten.

Jag hade nog inte gjort det i detta skede.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 25 maj-10 kl 08:17 »
ja de kanske är det :-\ Men jag pratade med en man på SVA idag  och han menar att det är inte bra att göra det för nära beräknad kläckning.. men det är de ju inte nu? Dom är ju ca 7 dagar

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 25 maj-10 kl 17:08 »
När jag desinficerar mina ägg doppar jag dem i Virkon-S. Sen torkar jag av dem lite med hushållspapper. Alltså inte gnider dem utan "baddar" lätt med pappret så att det mesta torkar snabbt.
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 maj-10 kl 18:11 »
Har du hållt på med smittade kycklingar och sen dina egna och äggen så är det för sent. Men du är väl inte ens säker på att det är ILT?

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 25 maj-10 kl 19:39 »
dom enda kycklingar jag har är dom som jag misstänker ILT på. Sedan har jag ägg i en maskin  och enda gången jag höll i dom var när jag lade i dom i maskinen....  Men kan man inte ta bort ev smitta på äggen med virkon s?

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser