Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fastnat ägg  (läst 1708 gånger)

ORCA

• Gäst
Fastnat ägg
« skrivet: 22 maj-10 kl 09:01 »
Hej en utav mina Japanska vaktlar hittade vi i morse blödandes med ett ägg på tvären utanför kroppen med hinnan fasttorkad på vissa ställen på ägget tog snabbt in henne och spolade henne under kranen i ljummet vatten. Fick ut ägget spolade med koksaltlösning sedan jodopax, är det nått mer att göra än att kolla allmäntillståndet då och då eller är det kört? Och lika bra att ta bort henne? Hon började äta direkt.
« Senast ändrad: 22 maj-10 kl 09:10 av ORCA »

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
SV: Fastnat ägg
« Svar #1 skrivet: 22 maj-10 kl 12:00 »
Jag skulle inte ge upp hoppet... jag hade något liknande en gång och efter att ha gått i egen bur ett tag så piggade hon på sej och är idag helt normal. Så länge de äter och verkar må bra så ge henne en chans.
Nu vet jag inte om min hade lika allvarligt som din.. men jag hade avvaktat.

ORCA

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 maj-10 kl 22:33 »
Okej tack för svaret än sålänge hänger hon med iaf.

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #3 skrivet: 23 maj-10 kl 03:05 »
Du måste berätta hur det går för henne! Hoppas det går bra och att hon slipper för mycket lidande

ORCA

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 maj-10 kl 10:37 »
Imorse när vi kom ut i ladugården var hon död :'(, nu har jag bara en tupp och förhoppningsvis en höna vet ej ännu riktigt dock. Skaffade 4 stycken först, en dog ganska snart bara så, vet ej varför. Hmm jag kanske inte skall ha vaktlar detta är den andra döda och en blev kraftigt skadad på halsen utav tuppen antar jag men den klarade vi livet på trots uppsliten hals.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 23 maj-10 kl 10:48 »
Klipp gärna näbben på vakteltuppen, jag klipper minst varannan vecka. De nyper i skinnet på hönan, och är näbben för lång och spetsig så går det hål. Mina sliter inte tillräckligt på sina näbbar själva. Det finns beskrivet i andra trådar hur man gör när man klipper näbbar, men principen är den samma som när man klipper klor - man klipper den yttersta delen utan att komma för nära pulpan. Det är bara övernäbben som klipps.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ORCA

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 maj-10 kl 10:50 »
Okej jag klipper ju redan vissa hönor så bara att fortsätta med Slim Jim också då :)

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #7 skrivet: 23 maj-10 kl 11:29 »
Nej va synd :( Jag tycker inte du ska ge upp vaktlarna! Oturen vänder säkert ska du se =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser