Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept på kritblandning?  (läst 19933 gånger)

Hönan Doris

• Värmland
Recept på kritblandning?
« skrivet: 20 maj-10 kl 13:18 »
Nån som har "recept" på kritblandning till väggarna??

Marja
Bor i värmlandsskogera med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner och ett antal höns och tuppar av raserna, dv Kochin, hedemora och så några "gott och blandat" med allt från Brahma, silkeshöna, dv kochin och faverolle i sig

Turnit

• Västergötland
SV: Recept på kritblandning?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-10 kl 06:36 »
Jag läste receptet här, har skrivit ner det, men förlagt boken. Ska leta reda på den.

Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Hallabon

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 maj-10 kl 19:11 »
Recept på limfärg med krita.

I en 15 litershink slår man 5 liter vatten och häller sakta i 10 kg krita. Rör inte om.
Låt stå över natten så att kritan absorberar vattnet.
Gör 0,2 kg tapetklister enl. anv. på förp.
blanda runt allt och tillsätt e. mer vatten så att färgen blir lättstruken.
Detta skall räcka till 20 kbadratmeter.

Detta står i boken "Höns".
Har ej provat och frågan är om dom menar krita eller kalk, och i så fall vilken sorts kalk, (bränd eller släckt)

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #3 skrivet: 25 maj-10 kl 22:13 »
Kanske dum fråga för er... men varför ska man ha det på väggarna xD?

Hallabon

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 26 maj-10 kl 13:29 »
Tydligen mycket bra sätt att ta död på och förebygga kvalster. Färgen skall in i alla sprickor så dom inte kan kömma sig på omålad yta.

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #5 skrivet: 26 maj-10 kl 14:26 »
okej :D

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 26 maj-10 kl 16:50 »
Om du har hört talas om släckt kalk, att man kalkar väggarna är väl det samma sak tror jag....?

Fast när jag kalkar väggarna har jag inte lim/tapetklister i, bara vatten och släckt kalk
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Hallabon

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 26 maj-10 kl 17:38 »
Man måste väl vara försiktig för det fräter väl på huden innan det torkat

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 27 maj-10 kl 15:11 »
Man måste väl vara försiktig för det fräter väl på huden innan det torkat

Vet inte, men det är i alla fall farligt i pulverform, man ska akta sig för att få det i ögonen, men har för mig att det är "ofarligt"när man väl blandat det med vatten......

Hoppas ngn annan vet bättre =)
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 27 maj-10 kl 15:19 »
Kalkbaserade färger (både limfärg och "vanlig", alltså sån som man målar stallar med) är frätande, så man ska ha skyddsglasögon och handskar på sig när man målar med det. Inte värt att fuska med skydd när det gäller ögonen.  :-\

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 27 maj-10 kl 15:29 »
Jag har målat hela mitt hus med kalk, det är nog  flera hundra kvm. En säck kalk kostar under en hundring, så man kan måla ett stort hus för några hundra.

Ta en  tunna lägg dit ett par säckar kalk, slå på vatten tills det täcker, låt stå gärna i månader.

Måla sedan tunt, mycket utspätt, och det krävs ca 7 ggr första gången.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #11 skrivet: 27 maj-10 kl 19:57 »
Vart köper man egentligen kalk?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 28 maj-10 kl 08:44 »
I bygghandeln, sist köpte jag hos woodey, men flera bygghandlare säljer.

De kanske försöker pracka på dej en pasta, som inte är annat än färdigblötat kalk, till mångdubbelt högre pris.

Använd handskar och gärna ögonskydd, läs säkerhetsföreskrifterna.  Det är inte livsfaligt, men är lite frätande, tills det torkat.

betsla

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 28 maj-10 kl 09:53 »
Vi vara på väg att köpa foderkrita på Lantmanna, men såg att den var lätt rosa i färgen... är all kalk/krita så? Jag vill ju ha ett vitt resultat när jag målar min murstock...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 28 maj-10 kl 17:37 »
INTE foderkalk till målning, och INTE målarkalk som foder, en förväxling är katastrof.

betsla

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 28 maj-10 kl 23:15 »
INTE foderkalk till målning, och INTE målarkalk som foder, en förväxling är katastrof.

Men jag fick till svar i en annan tråd att någon hade köpt just foderkrita till att måla med? Vad skiljer ?

Lägger in länken till tråden jag startade och kopierar in svaret jag fick:

"Som den snåljåp jag är tyckte jag också de där små påsarna med krita var ruggigt dyra, så jag köpte en spann foderkrita på Lantmännen istället för ett mycket trevligare kilopris. Funkade hur bra som helst!"

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=84319.0
« Senast ändrad: 28 maj-10 kl 23:18 av betsla »

Hallabon

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 29 maj-10 kl 08:35 »
Krita är dyrt ca: 40 kr/kg som man köper i 0,5 kg påsar i färghandeln men det är inte det du vill ha utan du vill ha släckt kalk som du kostar ca:5 kr/kg. Detta är svagt frätande men blir krita när färgen torkat. Det är även mycket bra att strö ut lite släckt kalk i hönshus, värpreden, hästboxar etc. för att motverka kvalster.

Strajder

• Aspegården
« Svar #17 skrivet: 29 maj-10 kl 08:39 »
Nej, det är inte för att väggarna ska bli vita som man kalkar. Det är faktiskt bara en biverkning att det blir snyggt av kalkstrykningen. Den främsta orsaken att man kalkar är att den våta släckta kalken är mycket alkalisk och därför dödar många parasiter och andra sjukdomsalstrare. Den ger därför samma effekt som klorin eller lut. När den våta kalken reagerar med luften så omvandlas den till krita. Släckt kalk är starkt frätande, krita däremot är helt ofarligt för djuren.

Släckt kalk (kalciumhydroxid)+koldioxid=krita (kalciumkarbonat)
-----------------------------------

Jag har mycket tunnare blandning och kör fler strykningar, det fäster bättre då.

Det här receptet kör jag med till innertak, om jag ska måla väggar blandar jag i vanligt tapetklister också. Använd en dammfiltermask (finns engångs som är billigare än ett par nya lungor) och skyddsglasögon. Vill du inte betala en förmögenhet för handkräm så tar du på diskhandskar...

Ingredienser:
   •   Släckt kalk (köp på t ex granngården, kostar mindre än 100:- för en stor säck som räcker "i evighet")
   •   Vatten
   •   En borste/pensel att stryka på med. Det finns speciella kalkpenslar i färgaffärer och på t ex granngården. De ser ut ungefär som en liten, mjuk sopborste med kort skaft och är väl värda att köpa (suger åt sig mycket kalk och är bra att jobba med).

Gör så här:
Ta en 10-litershink, häll i kalk, ca 1 liter. Häll försiktigt så det inte dammar - det torra dammet är inte bra att få i ögon och andningsvägar!
Häll på några liter vatten, rör om så det blir en tjock smet.
(alternativt häll kalken i vattnet, lär ge färre klumpar)
Häll på mer vatten så hinken blir lite mer än halvfull. Rör om noga.
Nu ser din "färg" ut som blaskigt diskvatten, men det är rätt.
Själv brukar jag ha den här blandningen till första strykningen och sedan göra en lite tjockare blandning till nästa strykning, men prova dig fram, det är inga dyra ingredienser! Jo, en sak till - låt gärna blandningen stå en stund innan du använder den så kalken blir ordentligt uppblött. Rör om innan du använder den! (det går även bra att låta kalkfärgen stå över natten om du inte hinner måla allt på en dag)

Pensla på färgen med stora tag, tänk på att röra om i botten på hinken ganska ofta, eftersom kalken sjunker.
Räkna med att det ser bedrövligt ut under tiden du målar, färgen rinner och första strykningen ser det mest bara ut som om du blött ner väggen med något grådaskigt blask, men vänta tills det torkat - det blir inte vitt förrän då!
Räkna med att du får stryka minst två gånger.
------------------------

Strajder

• Aspegården
« Svar #18 skrivet: 29 maj-10 kl 08:44 »
Det är även mycket bra att strö ut lite släckt kalk i hönshus, värpreden, hästboxar etc. för att motverka kvalster.
Felaktigt gjort är det kvalificerat djurplågeri, släckt kalk är kraftigt frätande och uttorkande.

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 30 maj-10 kl 19:55 »
I stallar kanske inte den vita färgen är det som är viktigast, men jag kalkar även utomhus, och då är det den fina vita färgen som bli viktig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 3 användare
Ollefund, långfot, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser