Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sandbad  (läst 2846 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Sandbad
« skrivet: 16 maj-10 kl 23:28 »
Min granne har en hink med sand som dom hade till sina öken-råttor för ett gäng år sen. Typ ökensand, väldigt finkornig... Är det nåt som är bra till sandbad för höns? Han ville gärna bli av med den... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Sandbad
« Svar #1 skrivet: 17 maj-10 kl 09:20 »
Definitivt inte farligt. Om hönsen inte gillar sanden lär dom ju inte utnyttja den ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 17 maj-10 kl 10:24 »
Definitivt inte farligt. Om hönsen inte gillar sanden lär dom ju inte utnyttja den ;)

Näe, förvisso, men det vore ju dumt om jag köpte den i onödan... ;)

/Sara

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #3 skrivet: 17 maj-10 kl 11:33 »
En hink bara? Det lär väl gå åt ganska fort, så som höns sprätter och flaxar när de badar. Köp torv i en sådan där ihoppressad bal i stället! Det räcker länge.
Höns, stickning och pelargoner

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 17 maj-10 kl 12:54 »
Det är nog minst 30 liter (stooor hink) sand... Men nä, om det bara sprätts iväg så är det nog ganska onödigt... ;)

/Sara

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 17 maj-10 kl 12:58 »
Skambjud på den och när den är slut så kan du ju köpa en torvbal på Dille foder =D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 17 maj-10 kl 13:03 »
Nja... jag har redan fått köpa en nästan helt fräsch kaninbur av dom för 200 spänn och då fick jag en massa vattenflaskor med oxå... ;)  Jag kan åka och hämta sjösand istället...

/Sara

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #7 skrivet: 21 maj-10 kl 23:16 »
i vår familj går sandlådan i arv... ::)
först var det en veranda över, sedan blev bara sanden kvar och tösen lekte där..katten tog över och nyttjade som toalett..tills dess att hon gick till de sälla jaktmarkerna...nu har ett litet uthus tillkommit och hönsen har gjort sin egen playa del trångstad i solväggen...hela högen ligger där och sprätter  ;D ;D ;D

de älskar finkornig sand
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #8 skrivet: 22 maj-10 kl 12:53 »
i vår familj går sandlådan i arv... ::)
först var det en veranda över, sedan blev bara sanden kvar och tösen lekte där..katten tog över och nyttjade som toalett..tills dess att hon gick till de sälla jaktmarkerna...nu har ett litet uthus tillkommit och hönsen har gjort sin egen playa del trångstad i solväggen...hela högen ligger där och sprätter  ;D ;D ;D

de älskar finkornig sand

Haha så sött! =)

Turnit

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 maj-10 kl 06:35 »
Vi köpte sandlåde sand till lillkillen, ett släpkärrelass kostade 250 på grusgropen, han fick till sin sandlåda och hönsen fick till sin + att vi sålde hälften till en väninna.....
Hönsen och kycklingarna älskar sanden
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 25 maj-10 kl 20:01 »
Våra höns har utomhus av mej fixade sandbad som de inte använt en enda gång.. Däremot tycker det att det är perfekt att rufsa in dammboss som ligger under ett hus som står på stolpar.. åratals inblåst torr jord o diverse torra material.. Finemang. Även mot söderväggen i hönsgården kan de ligga o mysa, där har jag hjälpt naturen med torv o sand. Inomhus vintertid rufsar de runt i torv.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 01 jun-10 kl 15:53 »
så torv fungerar alltså som bad och avsvalkning för dom??   Då räcker de bara att ha en balja med lite sandlåde sand eller liknande för krävans skull med?

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 06 jun-10 kl 11:14 »
Som jag kan tyda det så "kväver" de parasiternas fina andningsorgan när de badar i något finkornigt, ex torv, eller dammig jord/sand ute. Samt att överskottsfett i fjädrarna försvinner..
Sand tillsätter jag i snäckskalsautomaten vintertid, sommartid löser de ju det själva.

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tångräkan, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser