Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste vaktel kycklingar ha värmelampa på under natten ?  (läst 5985 gånger)

Quailo!

• a "farmer" that lives in the middle of stockholm:P
    • Västmanland
Måste vaktel kycklingar ha värmelampa på under natten ?
och om inte vart får dem värmen ifrån?,eller klarar dem nätterna utan lampa !// adem

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Måste vaktel kycklingar ha värmelampa på under natten ?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-10 kl 21:36 »
Vaktelbäbisar måste som vilken liten kyckling som helst ha tillgång till värme. Annars har du snabbt ihjälfrusna små vaktlar. Lämnade en kull en gång i 15min utan värmelampa fast bredvid ett element så de skulle få lite värme under tiden jag skulle fixa en grej... 4 hade hunnit gått och blöta ned sig i ett syltburkslock (OTROLIGT O_O') varav 1 hade hunnit blivit nedkyld och frusit ihjäl och resten var på god väg men klarade sig då det blev snabba ryck med ordentlig värme.

De är otroligt känsliga.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

8zw

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 11 maj-10 kl 22:33 »
Har de ingen mamma eller annan vuxen vaktel som värmer dem så måste de ha värmelampa på hela tiden. De överlever inte natten utan det är ju på natten som det blir som kallast.
Släckar man lampan tar det inte många minuter innan de blir slöa och kurar ihop sig i en hög.
Vill du inte ha lampa på på natten kan du använda värmeslingor eller liknande som håller rätt temperatur.
« Senast ändrad: 11 maj-10 kl 22:36 av 8zw »
Påfågelduvor.

Quailo!

• a "farmer" that lives in the middle of stockholm:P
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 12 maj-10 kl 08:52 »
Okej så jag kan använda en värme matta? och hur länge behöver dem extra värme ?( asså när kan dem gå ut)?

8zw

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 maj-10 kl 15:25 »
Nästan vad som helst som avger tillräckligt med värme och som de inte bränner sig på kan man använda. Vet inte om en värmematta skulle funka så bra till det. Värmen ska helst komma ovanifrån. Kolla med en termometer att det blir rätt temp.
Jag har värmelampa till mina tills de har fått fjädrar på hela kroppen och sen går de utan värmelampa tills de är fullvuxna och sen flyttar jag dem utomhus.
Påfågelduvor.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 12 maj-10 kl 20:31 »
Jag använder en värmematta som är avsedd för reptiler till mina små vaktlar. Se till att värmekällan, oavsett vilken den är, inte täcker hela buren. Det är viktigt att de kan välja lite hur varmt de vill ha det. Ställ vatten och mat i den kalla delen, och sänk värmen gradvis tills de är vana vid rumstemperatur, bör samman falla med när de är fullfjädrade med vuxenfjädrar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser