Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Detta med bytar och försäljningsdagar  (läst 4162 gånger)

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
Detta med bytar och försäljningsdagar
« skrivet: 08 maj-10 kl 19:52 »
Har nu rekomenderat folk som ska börja med höns till två bytardagar. Har sedan hört av dessa igen då de varit mycket besvikna för det säljs bara korsningar och sådant de inte ens vet vad det är på dessa ställen.  Åker inte själv så kan inte uttala mig men är det verkligen så illa? Säljer folk bara "skit" och inget renrasigt?
Nu kommer jag inte föreslå någon mer att åka på dessa för det är så tråkigt när ledsna människor åkt långt  och kommer hem tomhänta. Den jag träffade idag hade hela bilen full med stora fina burar men alla var tomma för där fanns ju inget rent att köpa.    :'(

Weasel

• Skåne
SV: Detta med bytar och försäljningsdagar
« Svar #1 skrivet: 08 maj-10 kl 20:11 »
Har bara varit på högsma bygdegård (hette den väl...) och där tyckte jag det fanns massa renrasiga! Folk tar ju klart med sig det som de behöver bli av med, så mycket tuppar kanske, men absolut inte bara!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 08 maj-10 kl 20:22 »
.....och på Åkraberg var det oxå MYCKET rent och FINT..... det är ju svårt att veta vad som kommer på bytardagarna....... precis som på vilken marknad som helst :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 08 maj-10 kl 20:27 »
Var på evas träff i göinge, tycker det var mycket rasrent där!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #4 skrivet: 08 maj-10 kl 20:39 »
I Åkraberg var jag själv förra året och det var bra på alla sätt.  Det var ingen av dessa bytadagar det gällde.   ;)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 maj-10 kl 20:42 »
Typiskt  ::)

Det är ingen av dem som vill ha en dv Kochin tupp ;).... pärlgrå ......
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Ethna

• Stabo som blivit lantlolla ;-)
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 08 maj-10 kl 20:48 »
Var senast på Franks smådjursmarknad och där fanns en hel del renrasigt och även färgrent! men visst även en hel del blandraser....

Nina K

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 08 maj-10 kl 21:03 »
Har varit på både franks marknad och rönås marknad. Har funnits många renrasiga djur men även blandningar. Har märkt att det är mer värt att åka senare på sommaren på marknader om man söker rena djur. Folk går på tidiga marknader för att bli av med oönskade djur och de som kommer på senare marnader har med unga djur de avlat fram under sommaren. Det gäller att man har lite humm om vad man vill ha och lite info om det. För det finns oftast nån som försöker luras. Gäller att ställa mycke frågor om djuren.

fjällan

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 08 maj-10 kl 21:49 »
har stått på marknad idag och sålt höns och kaniner, många frågar efter värphöns och det behöver inte vara renrasigt bara dom värper, hos oss fanns både renrasigt och blandisar , smaken är olika, är man bara ute efter renrasigt är det väl bättre att ta kontakt med rasfjäderfäförbundet, marknad är marknad och alla friska djur ska vara välkomna

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 08 maj-10 kl 22:01 »
På våran hönsbytardag i höstas 09 så fanns det både Chabo, Fönix, Stor vit kochin, dv silke, dv kochin, brahma - renrasiga (både hönor och tuppar och kycklingar). Sedan så fanns det lite blandisar också, men övervägande renrasigt.

Och som sagt, man kan ju aldrig riktigt veta vad som kommer. Så man får se det som en kul grej samtidigt och åka och kolla på djuren, träffa lite olika likasinnade med mera och inte endast rikta in sig på att "DEN DÄR RASEN KOMMER FINNAS DÄR!" och åker endast för det... För då kan man nog bli besviken.  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jakobsson

« Svar #10 skrivet: 08 maj-10 kl 22:03 »
Jag tycker det är väldigt olika utbud på dom jag varit på.
Kommer man i tid, alltså när det "öppnar" kan man hitta väldigt fina,
rasrena, färgrena & rastypiska djur. Det har jag gjort + att jag haft med egna
som varit det. Men dom går ju såklart åt på en gång, så därför finns det inga
om man kommer 1-2 timmar efter utsatt tid det börjar.

Dessutom tycker jag att det är trist att ALLA såna trevliga tillställningar där den som
arrangerar verkligen anstränger sig, lägger ner en massa tid & jobb på att få det
att funka, dessutom pengar i en himla massa tfn samtal, bläckpatroner, papper &
allt annat som hör till dras över en kam. Det gör mig väldigt ledsen att höra som arrangör.

//
Jakobssons fru,
Eva

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #11 skrivet: 08 maj-10 kl 22:08 »
Jag förstår allvarligt talat inte problemet? Om jag vill köpa renrasiga höns så hör jag väl av mig till en uppfödare direkt, inte går jag på en marknad?? Och varför kallas blandraser för "skit"? Mina blandhöns är fantastiska på alla sätt och vis.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 08 maj-10 kl 22:23 »
Och varför kallas blandraser för "skit"?

Ja, det där förstod jag inte eller riktigt... Gjorde mig lite ledsen till och med då jag hör till dem som nog favoriserar blandisar och älskar att hålla på och korsa.  :-\  :-X De har alltid funnits i mitt liv. Underbara härdiga, så gott som problemfria individer som kan se ut på alla möjliga sätt och vis.  :-*

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dolvis

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 08 maj-10 kl 22:31 »
Jag har inte erfarenhet av så många, men jag har inte varit med om att det sålts nån skit, förutom kanske lite som kommit med på köpet efter att ha fastnat på fötterna eller sågspånet då.
Däremot både blandningar och renrasiga fina höns har jag sett! En bekant som jag tipsat om dagen idag i Österbymo var när jag stötte ihop med henne lite besviken för att hon bara hittat renrasiga, speciella och då lite dyrare vuxna tuppar. Hon ville bara ha en fullvuxen vanlig stilig tupp till sina ganska många och kaxiga värphöns då de förlorat sin gamla. Senare under dagen hittade jag fem sådana i en bur som hon nog i trängseln inte hittat, det var synd.

Ethna

• Stabo som blivit lantlolla ;-)
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 09 maj-10 kl 07:10 »
Jag tycker det är väldigt olika utbud på dom jag varit på.
Kommer man i tid, alltså när det "öppnar" kan man hitta väldigt fina,
rasrena, färgrena & rastypiska djur. Det har jag gjort + att jag haft med egna
som varit det. Men dom går ju såklart åt på en gång, så därför finns det inga
om man kommer 1-2 timmar efter utsatt tid det börjar.

Dessutom tycker jag att det är trist att ALLA såna trevliga tillställningar där den som
arrangerar verkligen anstränger sig, lägger ner en massa tid & jobb på att få det
att funka, dessutom pengar i en himla massa tfn samtal, bläckpatroner, papper &
allt annat som hör till dras över en kam. Det gör mig väldigt ledsen att höra som arrangör.

//
Jakobssons fru,
Eva

Kan bara hålla med
Jakobssons fru Eva
Vill man ha en speciell ras så gäller det att vara ute i tid :)

Sen heder åt alla dessa som vill och orkar arrangera dessa hönsbytar/marknader, ni gör ett kanon jobb :D

Håller även med Linkoso blandraser är inte "skit"  tvärtom :-[

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 09 maj-10 kl 08:16 »
jag vill ge en ros till alla som lägger ner tid och arrangerar såna här trevliga dagar... ni är guld värda :-*

säljarna tar med det dom har..renrasigt och blandraser..
de som jagar speciella raser är ute tidigt och dessa försvinner fort om det finns...
för vanligt folk som bara vill ha höns som sällskap i trädgården är blandraser fina med stor variation,friska och ofta bra värpare... dessutom till vettigt pris..
ingen mening att köpa en exteriöravlad höna för dyra pengar och knappt få några ägg om man inte är utställningsintresserad... så tycker jag...
Fjäderfän och kaniner

Tindranu

• Småland
« Svar #16 skrivet: 09 maj-10 kl 08:42 »
I snuddebo där jag varit några år har det varit väldigt blandat med raser o färger.
Det beror ju helt på vilka som kommer.
Men som tidigare sagts här - kom i tid!
Förra året sålde jag lejonparten av mina godingar under första
timmen!!
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 09 maj-10 kl 09:26 »
jag sålde hälften av mitt innan jag hade packat upp i väröbacka.. sålde även mina visningshönor som jag hade med för att göra reklam för äggen :o 
Fjäderfän och kaniner

fjällan

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 09 maj-10 kl 17:46 »
i österbymo har vi en visningstimma först innan vi börjar sälja, och i fjol lärde vi oss att ha kösystem, det funkade bra i år, inget tjafs om vem som var först och skulle ha en viss höna.alla hinner på den timmen se vad som finns och kan sen ställa sig i kön.
trots regn hade vi många besökare och vi kan inte nog tacka vår ordförande i "grodden" som har gjort ett enormt jobb,
ang blandisar är det många med mig som inte förstår vad det är för skit med dom. är det "finare" att ha renrasigt, jag har både ock och är lika glad åt alla

fia65

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 09 maj-10 kl 18:05 »
Jag förstår allvarligt talat inte problemet? Om jag vill köpa renrasiga höns så hör jag väl av mig till en uppfödare direkt, inte går jag på en marknad?? Och varför kallas blandraser för "skit"? Mina blandhöns är fantastiska på alla sätt och vis.

Håller med dej, mina blandisar är oxå jättebra, och många köper mina avelsägg.
lohman, dv cockin, sabelpoot, blandraser, wyandotte, stor vit wyandotte, kennel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser