Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kjønnsbestemmelse  (läst 1569 gånger)

Anne fra Norge

• Blekinge
kjønnsbestemmelse
« skrivet: 07 maj-10 kl 19:09 »
Jeg har 19 vaktler (japanske) som nå er litt over 5 uker. Planen var å grovsortere dem etter kjønn. Men det er jo umulig å vite hva som er hva. Jeg har fire honningfargede. Etter å ha lest på forumet her så har jeg skjønt at de som har brunt i fjeset og nakken er hanner/tupp. Jeg har to som har brunt i fjeset og den ene galer litt så da regner jeg med at det er riktig. ;) . Det som er litt rart er at de to er de som er størst og jeg har jo lest at hannene er minst? Så har jeg 6 hvite (med svarte felt her og der) som er ganske små i forhold til de honningfargede. En av dem har fjær som står litt opp på ryggen. Resten er viltfargede, tror de aller fleste er mørke. Synes alle mer eller mindre har flekker/prikker på brystet. Finnes det noe tegn jeg kan se etter på dem? En av dem er lysere med hvitt bryst, men den har jeg ikke noe å sammenligne mot så der må jeg bare vente å se. :) Er det noen som har noen tips? Ingen legger egg enda, bare en av dem som galer, ingen parring forsøk som jeg kan se.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: kjønnsbestemmelse
« Svar #1 skrivet: 07 maj-10 kl 20:17 »
Jag vet inte hur man ser skillnad innan könsmognad, men när de är könsmogna kan man lätt se sperman som ett kraftigt skum om man öppnar kloaken genom att hålla ett finger på var sida och trycka försiktigt.

En höna kan ha lite skum om hon precis blivit parad, men då är det betydligt mindre, och om man torkar bort det kommer det inte fram mer, vilket det gör på tupparna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 07 maj-10 kl 23:42 »
Å ja, det hadde jeg helt glemt, men det frister egentlig ikke å trykke vaktlen heller da ::). Når er den kjønnsmoden da? 6uker?
Er redd for å trykke ut hele stasen :-[

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 08 maj-10 kl 06:19 »
Könsmognaden infaller lite olika, 5-8v, de flesta runt 6 v vad jag har läst. Jag har mina första vaktlar nu, de blev könsmogna vid 6 v ålder.

Du ska inte trycka hårt, bara så att kloaken öppnar sig. Det kommer inte ut något "paket"  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 08 maj-10 kl 08:30 »
Takk skal du ha :D. Jeg får vente litt til da, så jeg kan være sikker på at de er kjønnsmodne. Jeg bekymrer meg litt for å dele dem feil, har skjønt at det ikke er så lett å sette inn igjen en fugl som kanskje har vært ute av gruppen et par uker. Jeg har tenkt å beholde alle høner og to haner/tuppar. Så skal resten slaktes.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 08 maj-10 kl 08:38 »
Det är ju ingen fara på taket, när de börjar para sig kan du ju sortera ut de tuppar du inte vill ha efter hand som du identifierar dem. Var bara uppmärksam varje dag så att du ser om någon börjar bli hackad.

Vaktlar hackar tyvärr gärna på varandra, min tupp gjorde stora sår på två av hönorna när han parade sig med dem, båda dog. Ett tips är att klippa av spetsen av övernäbben, bara lite, inte in till pulpan då börjar det blöda. Ungefär som när man klipper klor. Klipper man rätt gör det inte ont, och de kan äta och dricka som vanligt, men de får inte det nypet som gör att de får tag i huden så lätt. Efter incidenten med hönorna klipper jag alla övernäbbarna varannan vecka, då brukar de ha växt 1/2 till 1 mm, jag klipper med en liten klosax eller en liten vass vanlig sax. Håll stadigt så att de inte kan flaxa till bara.

Det är snällare att klippa näbben än att djur ska dö av skador, tyvärr sliter de inte näbbarna tillräckligt bra i fångenskap heller, så näbben kan lätt bli för lång.

Det är också bra att man håller i sina vaktlar regelbundet, dels blir de mindre stressade när man håller på med dem, dels märker man lätt om någon tappar i hull eller har ont eller verkar sjuk.

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser