Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fixa ev. benbrott på lamm  (läst 6855 gånger)

ulfg

fixa ev. benbrott på lamm
« skrivet: 05 maj-10 kl 19:23 »
Hej, tyckte resultatet blev lite dåligt när jag sökte trådar om halta lamm. Kan jag få lite  tips om de bästa och enklaste att spjäla eller bara linda på ett lamm som haltar på ett bakben? Jag avvaktar en dag eller två för att se om det inte bara är tillfälligt, men sen får jag ju göra något åt det. Tack på förhand.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Ulla Krull

SV: fixa ev. benbrott på lamm
« Svar #1 skrivet: 05 maj-10 kl 19:43 »
Lamm som inte har brutit benet skulle jag inte spjäla. Om de inte måste gå långa sträckor så läker de ofta bra ändå om hältan är en liten skada.
Om jag inte med säkerhet visste att det var en skada skulle jag misstänka ledinflammation och ge penicillin i 10 dagar  :)

Om jag skulle linda ett brutet ben (vilket jag tror att man inte får göra själv egentligen...) så skulle jag ta ett ordentligt lager bomull, sen två pinnar av lämplig storlek utan vassa ändar på var sida om benet, sen linda lagom hårt med vetflex ganska många varv. Jag skulle vara försiktig så att det inte blir för hårt lindat och stasar blodflödet. En sådan lindning skulle kunna sitta en vecka eller två  ;)
Denna lindning skulle jag dock bara göra på enkla benbrott nere på benet, svårare brott ska man ha vet eller bulten till.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #2 skrivet: 05 maj-10 kl 23:24 »
Jag håller med Ulla Krull, det är svårt eller omöjligt att spjäla eller linda ett lammben bra......

De lamm som klantat sig hos mig har klarat sig fint ändå. Hoppar på tre ben några veckor sedan läker det, lite krokigt ibland men så länge de inte ser ut att lida varesig under läkeperioden eller efter så är det OK. Ärlig bedömning av allmäntillståndet alltså, annars avlivning. På lamm behövs det sällan, de har gott läkekött.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 05 maj-10 kl 23:32 »
 Jag har spjälat ett enkelt benbrott på ett skenben bak med bomull, tom hushållsrulle och sen självhäftande linda utanpå som höll allt på plats, funkade bra, lammet kunde då gå utan att ha ont :)  Det läkte efter några veckor och bandaget byttes vid behov.
 Jag undrar om det egentligen är förbjudet att fixa benbrott på små lamm själv, bara man vet vad man gör och djuret inte har ont? Det står ju inte i Djurskyddslagen att man måste avliva alla djur som brutit ett ben, utan att man inte får utsätta djur för lidande...
                                                        Mvh
                                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ulla Krull

« Svar #4 skrivet: 06 maj-10 kl 07:16 »
Jag håller med Ulla Krull, det är svårt eller omöjligt att spjäla eller linda ett lammben bra......
Fast jag menade det inte riktigt så, jag kanske uttryckte mig lite luddigt.
Om benet har gått rakt av utan sårskador, från knät och ner, så det är lätt att lägga det rakt och inte så stor risk för infektion då är prognosen god för att man kan spjäla det fint själv.
Precis som Charlotte skriver  :)

Jag har för mig att man måste ta dem till vet så att de får göra det men  ::)

hallstabonden

« Svar #5 skrivet: 06 maj-10 kl 13:30 »
Var själv med om ett öppet benbrott på en tacka ifjol.Styggt brott,benpipor ute.dvs ett öppet brott.Dessbättre var detta rent.Tackan lades omkull,brottet drogs tillrätta.Tvättade det öppna såret med jod,sedan 95%sprit.Detta gjorde nog ont för då skrek tackan.Plåstrade så om den öppna huden.Efter omplåstring lindades en binda över såret.Sedan tre träkäppar som fixerades på benet med elatiska bindor.Käpparna fick sticka ner jäms med klöven så hon kunde belasta benet lite grann.Hade så ett lager med 500mg kåvepenin hemma.Tackan matades med detta under 10 dagar morron samt kväll.Hon hade även två lamm.Denna spjälning fick hon gå med under tre veckor.Trot eller ej men idag är hon fullfrisk,skall snart lamma igen.Hältar ingenting på benet.Så är man bara lite sjukvårdskunnig så kan man nog repa ett benbrott hemma.Dock så är ju renlighet A&O vid ett öppet brott.Samt att penicillin är nog ett måste när det är kombinerat öppet brott.

Elvira

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 maj-10 kl 20:20 »
Hej! Vi har just haft en liten bagge som bröt lårbenet bara ett par veckor gammal. Benet var helt av så sambon tyckte vi skulle avliva. Jag däremot som jobbar som undersköterska tyckte vi skulle försöka fixa till det på mitt sätt. Jag hade läst på denna sida att brutna lammben läckte snabbt så vi försökte.
När jag lagt det så det kändes bra i mitt tycke la jag underst bomull och sedan tog jag fyra glasspinnar och avpassade dem så de passade hans benstorlek. Tog en polstringsbinda och la glasspinnarna runt om benet fast med ett polstringsvarv mellan varje pinne. Lindade sedan med vanlig gasbinda och eftersom jag inte hade någon cobanbinda hemma så fick det bli kirurgtape runt hela paketet. Efter en vecka var veterinären här hos en sjuk tacka och då passade vi på att be henne kolla lilla baggen också och hon sa att det såg jättebra ut men var inte riktigt läkt än så hon lindade om på samma sätt som jag gjort men skippade bomullen och i stället för kirurgtapen hade hon cobanbinda. Bandaget har vi bytt med en veckas mellanrum och igår tyckte vi att nu hade han skuttat och hoppat så mycket så vi tog bort det helt. Han är mer vild än tam och benet är jättefint.
Jag har fått stödmata honom eftersom han inte orkat strida vid spenarna med sina två syskon och vi har haft dem i en egen box tills idag, men nu är de ute på grönbete och han är lika duktig som de andra lammen. Så det kan faktiskt fungera om man bara är villig och har möjlighet att jobba lite med det.   

Birgit

« Svar #7 skrivet: 07 maj-10 kl 07:11 »
Först ulfg, kolla om benet är brutet, han kanske bara råkat i kläm eller nåt och då är det bara att avvakta.
Beskrev själv i en liknande tråd att på små lamm läker benbrott väldigt fort. Det var Henning som lärde mig. Då använde jag "snögg spenförband" till kor. De har något liknande på apoteket idag. Man bara lindar om (ser till att benet ligger rätt) och låter lammet vara. Efter ett par-tre veckor är det återställt.
Fixade två halvstora baggar i vintras som fått lårbenen avstångade av kompisar (inte samtidigt) Där använde jag wellpapp som spjälning och linda utanpå. De fick gå längre än smålamm, men man ser ju när de börjar stöda på benet igen. De är helt återställda nu.

ulfg

« Svar #8 skrivet: 07 maj-10 kl 21:46 »
Tack för så många kunniga och bra svar. Spjälade lammet idag med lite av vad jag hade. Tog en halvstyv tunn gummislang (akvariumslang) som spjäla och lindade om med bandage från klöven upp till knäleden. Därefter kirurgtape. För de som gillar ett gott skämt kan jag berätta att jag började med att ta fel lamm som inte alls hade några problem. Sen blev det mer rätt. Hoppas gräset börjar komma igång snart. Fåren har tröttnat på sitt tråkiga grovfoder och rensar helt rent på ängarna och i skogen. Ser ju fint och välputsat ut, men väl så magert. Bra med lite regn nu. Återigen tack  till alla. Fixar jag både slidframfall och benbrott i år kommer jag att känna mig lite småstolt fåraskalle.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Eter_

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 15 dec-12 kl 16:41 »

Fick för bara några veckor sedan avliva ett 8 månader gammalt flasklamm som brutit lårbenet (femur). Dagen innan gick det runt som vanligt, och åt med god aptit, men ville inte lägga sig ned. Vi la märke till det, men tänkte inte så mycket mer på det. Nästa morgon låg han ner och kunde inte stödja sig på höger bakben. När veterinären kom, konstaterade hon direkt brottet och rekommenderade att vi skulle avliva honom. Eftersom han hade lite nedsatt allmänkondition och redan varit med om en hel del, kände vi att det var bäst för honom att få somna in, särskilt som veterinären förklarade att enda möjligheten var en operation, som det inte ens var säkert att
något djursjukhus var beredda att göra.

Jag har efteråt läst, både här i forumet, och i många utländska artiklar att även lårbensbrott kan läka ihop av sig själv, och rimligtvis bör de ju göra det även om det kan ta tid. Jag ringde och frågade en veterinär här i veckan som menade att det främst är av djurskyddsskäl man normalt sett inte opererar får med den typen av benbrott. Att det skulle vara onödigt lidande för djuret och i ännu större utsträckning om man lät det läka ihop av sig självt utan operation.

Jag tvivlar inte på att vårt beslut var rätt i fallet med vårat lamm, men mitt intresse har ändå väckts för hur man ser på den här typen av frågor, och jag ser att det diskuterats i den här tråden tidigare. Tacksam för alla kommentarer/synpunkter!

Christian

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 26 okt-13 kl 13:13 »
Tack för intressanta inlägg. Har ett bagglamm född mars som skadat kotled hö bak. Förmodligen fraktur. Kan inte stödja o klöven känns lite vriden o svullen o varm. Inga yttre sårskador. Allmäntillstånd bra, äter o är pigg. Står i sjukbox. Vad skulle ni ha gjort?

ewe

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 26 okt-13 kl 23:19 »
Varm och svullen låter som inflammation.
Vet inget om att laga benbrott, tycker det låter lite läskigt.
Men jag hade ett lamm som inte fick i sig råmjölk när han föddes. Han fick vara med om mycket under sitt korta liv. Han fick bl. a. inflammation i en led i frambenet.
Vi hade kämpat med detta lilla lamm men inflammationen fick bli hans sista lidande. Men om ditt lamm har inflammation så går det kanske bota med antibiotika. Ibland måste ledens öppnas och spolas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 4 användare
johber, ensamvarg_17, Stengrim, haakonkarlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser