Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snokare i farten?  (läst 5173 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Snokare i farten?
« skrivet: 04 maj-10 kl 22:33 »
Ja, nu undrar jag vem fan det är som har gått och snokat hos min pojkvän! 4 dörrar vidöppna när han kom hem som ledde in till hönshuset. 3st djur borta, en gotlandstupp, en lohmannhöna och en pärlhöna...

Han hittade vita fjädrar längre upp vid huset, men inte fan kan en räv gå och öppna dörrar sådär!?  Detta luktar tvåbeningar!  >:( Planer på webbkamera i byggnaden börjar smidas! Men vem går in och tar en tupp, en pärlhöna och en vanlig vit värphöna egentligen? =/
Åh, ju mer jag funderar över att det kan ha varit någon jävel i hönshuset, ju mer växer ilskan inuti en!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Gamina

SV: Snokare i farten?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-10 kl 22:38 »
Sätt lås på dörrarna. Jag har lås på mitt hönshus, samma typ som man har i ytterdörren. Visst om man vet hur man gör tar man sig in på några sekunder men de flesta normala människor som inte är helkriminella går inte förbi en låst dörr.
Inser att jag måste sluta slarva med att låsa. Vissa idioter har inga hämningar alls verkar det som  >:(
Genbank för Gotlandshöns

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 04 maj-10 kl 23:11 »
Imorgon åker handtaget bort från dörren (är ett löstagbart handtag som är som ett stor nyckel). Då kan ingen ta sig in där.  >:( Sedan åker hänglås på andra dörrar för säkerhetsskull också.

Adress och karta borttagen i våran hönsbytardagtråd... Tråkigt nog då det kan ha varit en hjälp för snokarna. Hoppas ni som skrivit och vill komma (som jag majoritet känner igen ganska väl och litar på) tar kontakt med oss om ni behöver vägbeskrivning när det är dags för dagen. Vill inte att detta ska bli förstört på grund av detta.  :'(
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 05 maj-10 kl 06:38 »
Med gud :o hemskt!
Dem verkar ju inte ha tagit dem "finaste" hönorna heller ? ::)  :-\
Ja lås, kamera och stöthandtag!! ;)  :-\

Ja man kan ju undra vad dem skulle ha dem till....
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

8zw

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 05 maj-10 kl 07:16 »
Synd att någon gör så.
Vissa rävar är smarta nog att öppna dörrar. En människa borde väl ha stängt dörrarna efter sig och hoppats på att ni inte skulle märka att det fattades djur.
Fast nu vet jag inte hur det ser ut där ni har höns men var de instänga i en inhägnad inanför dörrarna och det fattades djur eller var de 'lösa' så att en räv kunde fått tag i dem? Var de instängda och dörren in till hönsen var stängd är det en människa som vart där.
Fjädrarna kan bero på att personen tappat hönan och försökt få tag i den igen och då kanske lite fjädrar lossnade. Fast med den blandingen på djuren verkar det väl inte vara någon kunnig hönsperson egentligen.
Påfågelduvor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Hej!
« Svar #5 skrivet: 05 maj-10 kl 08:31 »
En räv kan nog inte vrida om en nyckel, samtidigt skjuta in dörren och dra tillbaka för att öppna den. Jag har problem med den dörren till och med. Sedan gå in och haspa upp en till dörr för att sedan skjuta in en dör samtidigt som man måste vrida på en kloss. Till sist gå in i hönshuset utan att sprida panik, öppna en till haspad dörr. Ta 3 djur, gå ut utan att övriga visar någon form av chocktillstånd. Alla övriga kvar i hönshuset.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 05 maj-10 kl 08:33 »
SUCK >:(

Vissa har svårt för mitt och ditt och tycker att har man många av något så kan man dela med sig...

Har själv haft besök av "tvåbent mickel" vid två tillfällen. Den ena kunde Skandinavisk Fjäderfä Standard och lämnade endast de djur som hade kamfel....

JAg jobbade på en mjölkgård som hade dispens från försäkringsbolaget att låsa kostallet. På den tiden fick man normalt inte det pga brandsäkerhetsskäl.

Men efter att bonden som bodde ca 100 meter från stallet vaknat av att dom höll på att lasta gårdens mjölkor på en djurtransport (lastbil som tar ca 12 vuxna djur) så fick gården dispens. Bonden släppte ut gårdens rottweiler....

Lastbilen var stulen och förövarna greps aldrig. Alla kor klarade sig utan skador trots tumultet... 

Varför i hela värden försöka stjäla mjölkkor :o Gamla sega tanter (Den äldsta lastade kon var 6 år) är ju inte precis en delikatess om man planerar att slakta och äta upp dem.

Det är väl förmodligen inte så stor chans att djuren kommer tillbaka men jag håller definitivt tummarna för att ni inte får återbesök!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

äppelpaj

• Småland
« Svar #7 skrivet: 05 maj-10 kl 12:55 »
Usch vad tråkigt att höra!!  >:( :'(

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Hej!
« Svar #8 skrivet: 05 maj-10 kl 13:14 »
Gåtan står kvar om vem som låst upp och öppnat dörrarna. Men en lättnad är att vem det än är så är den ingen tjuv. Däremot har de hjälp en röd lurvig tjuv som varje kväll stryker omkring att ta sin chans. Gotlandstuppen är återfunnen. Rädd, svårt plockad på fjädrar med ett blodigt huvud och igensvullna ögon 2 tomter bort. En riktig kämpe är du Jussi som klarat det här! Emil ska höra runt med grannarna idag om de märkt något. Nyckeln är iaf. Borttagen nu när de inte är hemma så det intd ska ske igen. 

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #9 skrivet: 05 maj-10 kl 13:59 »
Kan det inte vara så att det är någon unge i grannskapet som "bara ville titta lite" eller liknande?
Jag vet av erfarenhet att en del barn har svårt att förstå vad som man får gör och inte ibland. Och eftersom dörrarna var lämnade öppna så känns det ju otroligt om en vuxen skulle "glömma" sådant.

När jag födde upp kaniner så hade det titt som tätt att grannens ungar var där och kollade på kaninerna. En dag hade en grannunge tagit med sig mormor och morfar till mina kaniner och skulle visa. De förstår inte riktigt att det är fel. Fick dock lov att sätta lås på dörren efter att samma unge lärde sig att om man öppnar alla burar så att kaninerna kommer ihop då blir det jättemånga söta små kaniner snart som vi kan titta på. Inte helt kul när det slutade med att hanarna slog ihjäl varandra och honorna fick stora kullar med blandraser.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 12 maj-10 kl 21:42 »
Tänkte bara varna folk lite nu. För Emil läste idag om någon i Vingåker som fått 20st kycklingar bestulna... Kanske att de var de som var inne i Emils hönshus också men inte hittade det de sökte. Isf. kanske det handlar om avelsintresserade människor.

Så lås in era höns ordentligt, särskilt ni inom östergötland/sörmland nu.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #11 skrivet: 12 maj-10 kl 21:46 »
Tjuvarna finns tyvärr överallt.  Här har varit låst de senaste 10 åren.  >:D

fauve

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 maj-10 kl 21:46 »
Tänkte bara varna folk lite nu. För Emil läste idag om någon i Vingåker som fått 20st kycklingar bestulna...

Vad stals av kycklingarna? Dun?

(sorry, kunde inte låta bli  ;D )

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 12 maj-10 kl 22:08 »
antingen är det hungriga kleptomaner eller nån slags räddningsaktion av nån förvirrad vegan.... hur som helst är det ofattbart att nån gör inbrott och stjäl några kycklingar.. kolla straffskalan om man polisanmäler nån för olaga intrång och stöld... och kolla straffskalan om man inte polisanmäler!! >:D stryk ska de ha >:D
Fjäderfän och kaniner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 12 maj-10 kl 22:23 »

Oj. xD

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #15 skrivet: 12 maj-10 kl 22:49 »

hahahaha!  ;D  ;D  ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 13 maj-10 kl 04:10 »
Och jag har blivit av med alla mina nakenhalsar. Alla 15 är borta, inte så mycket som En fjäder kvar!

"allt" är borta förutom fyra ruvande hönor som var i en annan del av ladan! Får jag tag på dem ska de få känna att de lever!!!
My name is not Rihanna....

Turnit

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 13 maj-10 kl 04:59 »
Helt sanslöst......jag trodde inte höns var stöldbegärliga......Trist med er som blivit av med era....

Själv kan jag inte låsa om mina än....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #18 skrivet: 13 maj-10 kl 07:55 »
Helt sanslöst......jag trodde inte höns var stöldbegärliga......Trist med er som blivit av med era....

Själv kan jag inte låsa om mina än....
Shhhhhssss skriv inte ut det här!!! vem vet. Personen kanske läser i tråden just nu...

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
« Svar #19 skrivet: 13 maj-10 kl 08:11 »
Bonden släppte ut gårdens rottweiler....

Kommer ske här också! Jag har två rottweilers, och jag tvekar inte en sekund!
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser