Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompost  (läst 2539 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Kompost
« skrivet: 04 maj-10 kl 20:43 »
Hejsan!

Det står lite här och var att man bör placera en hushållskompost i skugga, men varför då? Blir det FÖR varmt i den om den får sol på sig? Anledningen till att jag frågar är att jag gärna vill ställa min kompost nånstans där solen kommer åt den ibland på vintern eftersom det är så förbenat kallt här ibland. Vill ju att den ska fortsätta brytas ner under vintern oxå. Ju...

Kan man kanske sätta den på en solig plats, men sätta upp skuggande skärmar under högsommaren? Eller behövs det kanske inte ens?

Och sen en annan fråga på ungefär samma ämne... Hur varmt ska en gödselhög brinna för att man ska vara säker på att eventuella frön och ogräs har dött?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kompost
« Svar #1 skrivet: 04 maj-10 kl 20:53 »
Den ska stå skuggigt för att temp inte ska variera för mycket, för att den inte ska torka ut och för att det inte ska bli för varmt.

Det ska till en mycket väl isolerad kompost för att det ska ske någon nämnvärd nedbrytning på vintern. Jag rekommenderar maskkompost i källaren om man vill ha snabb nedbrytning året runt.

Angående frön så är det mycket olika vad de tål, men det jag hört är att 60oC tar död på de ogräsen vi vanligen har i Sverige.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 05 maj-10 kl 00:42 »
Den ska stå skuggigt för att temp inte ska variera för mycket, för att den inte ska torka ut och för att det inte ska bli för varmt.

Det ska till en mycket väl isolerad kompost för att det ska ske någon nämnvärd nedbrytning på vintern. Jag rekommenderar maskkompost i källaren om man vill ha snabb nedbrytning året runt.

Angående frön så är det mycket olika vad de tål, men det jag hört är att 60oC tar död på de ogräsen vi vanligen har i Sverige.

Men en bra isolerad kompost ska ju i alla fall inte block-frysa på vintern...

Men okej, att tempen inte ska variera så mycket känns ju logiskt... Hmm... Då kanske den får stå skuggigt nånstans istället. Men dom skuggigaste partierna på min tomt är fortfarande snötäckta, och man vill ju gärna att komposten i alla fall tinar fram skapligt tidigt på våren. Hmm... Får nog klura på det där...

Tyvärr har jag ingen källare att ha en maskkompost i, så det alternativet är uteslutet. Dock kommer jag att ha hönshuset uppvärmt till över nollan i alla fall. Skulle det funka att ha en maskkompost där?

Okej, min kanin-dynga har brunnit upp till 65 grader som mest, så då bör den vara ogräsfri i alla fall.

Tusen tack!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 05 maj-10 kl 05:53 »
Hönshuset är utmärkt att ha maskkompost i, om du matar komposten bra kan blir det ett överskott av mask som du kan ge till hönsen på vintern, och det kommer att vara populärt, det garanterar jag.

Ska själv snart starta upp en maskkompost, så jag har läst på en del. Om man har dem i brödbackar eller champinjonbackar, så att man lätt kan plocka ut den nedersta backen, men lämna de övre lagren intakt ska det kunna ta mindre än 4 veckor att få färdig kompost i den första backen, lite längre tid i början såklart, innan maskarna kommit igång med att föröka sig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 2 användare
nybyggarliv, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser