Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öppet kastrationssår  (läst 2612 gånger)

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
Öppet kastrationssår
« skrivet: 04 maj-10 kl 17:33 »
Idag var vi iväg och kastrerade lille Trasslet. Omtöcknad och utseende av en nåldyna men ganska välmående åkte vi hem.. men nu har såret gått upp! Ringde jourhavande veterinär och frågade vad jag skulle göra och då säger han att det SKA vara öppet..visst att det inte ska vara helt igen för att kunna dränera lite osv, men är det verkligen meningen att det ska vara helt öppet, dvs ett stort sår på ca 3x3 cm där man ser "rätt in"??! Verkar inte vettigt. Han sa att det skulle läka men hur kan ett sånt stort sår läka ihop utan infektion??

Erfarenheter? åsikter? Vad ska jag göra?
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Öppet kastrationssår
« Svar #1 skrivet: 04 maj-10 kl 19:14 »
Det var samma när mina två bockar kastrerades.
Såret gick ihop rätt så fort,  men minns inte hur lång tid det det tog :-\
Ingen av dem fick någon infektion, men den äldre bocken blev rätt så medtagen men han var ju några år när det gjordes.
Håll bara koll på honom, var uppmärksam på om han blir slö eller får feber. Kolla såret varje dag och ring veterinären om det inte ser  bra ut!

Det gick bra för mina bockar, de läkte rätt så fort och den yngre sprang och skuttade snart igen Dagen efter tror jag det var.
Som sagt, för min äldre tog det ju längre tid.....

Hoppas det går bra!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: Öppet kastrationssår
« Svar #2 skrivet: 04 maj-10 kl 19:36 »
Det ska vara så! Det värsta man kan göra är att "sy in bakterier". Nu blöder det lite och vätskar och håller på så sätt det renare. I takt med att det läker försvinner vätskandet. Om det är sommar så ökar infektionsrisken och då kan man behöva ge antibiotika i förebyggande syfte. Likaså kan flugor vara ett problem som lägger ägg i såret men det borde inte heller vara ett problem så har års. För att ytterligare minska risken för infektion bör jhan vara utomhus där han kan röra sig fritt så mycket han vill. Står han inne finns det mycket mer bakterier i miljön.

De kan vara ganska tagna första dygnen, äta dåligt, ligga ner osv men det går över! Du behöver inte vara orolig. Om en infektion skulle bli allvarlig så får han feber och då måste han få antibiotika av veterinär.

Lycka till!
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: Öppet kastrationssår
« Svar #3 skrivet: 04 maj-10 kl 21:43 »
Tack för svar, känns konstigt att det ska vara så mycket öppet. Veterinären klämde ju ihop det, är det alltså meningen att det SKA gå upp efter ett tag?? Ser ju urotäckt ut (inte som i inflammerat just nu men ändå otäckt) Han äter och idisslar iallafall som vanligt och jag antar att det är ett gott tecken. Han fick en engångsdos med antibiotika iallafall och stelkrampsspruta.
Ska ringa vet. stationen imorrn och höra också och åka in om de anser det, vill ju inte förlora den lille skönheten!
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Öppet kastrationssår
« Svar #4 skrivet: 05 maj-10 kl 07:55 »
Vi kastrerade en  3 månaders bockkilling förra året och om jag inte minns helt fel så drog hon ihop med ett styng och lät resten vara öppet (nån-några cm) och jag fick med mig antibiotika att ge honom i tre dagar efteråt för säkerhetsskull...
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Öppet kastrationssår
« Svar #5 skrivet: 09 maj-10 kl 00:31 »
Kan Du lägga ut en bild?  Det ska förstås inte vara "hur stort som helst", och jag kan inte förstå varför det "ska" vara öppet, det är ju alltid en risk att infektioner kommer IN...   :o  Men om vetr säger så, så ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: Öppet kastrationssår
« Svar #6 skrivet: 09 maj-10 kl 10:13 »
visst att det ska dränera litegrann men helt öppet ser jag ingen logik i.
Nu är det iaf bättre, det har torkat till och är än sålänge inte infekterat, så de hela verkar ju reda upp sig trots några kritiska timmar med öppet kladdigt sår. Han får gå i en egen hage med mamma ett tag nu så att han inte får något horn rätt upp i det hela..
Kan lägga upp en bild på hur det ser ut fram ikväll när jag tar in honom.  :)
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Öppet kastrationssår
« Svar #7 skrivet: 09 maj-10 kl 10:19 »
Med öppen kastraktion SKA såret lämnas osytt.  Det finns starka slemhinnor och andra strukturer, som håller ute bakterier.  Såret är egentligen endast "ringen" mellan hud och slemhinna, som blev när pungen öppnades/togs bort.  För min personliga del ogillar jag kastraktion öht, men måste det göras, föredrar jag sluten, där endast sädesledaren krossas, men blodkärlen till och från testikeln bibehålls.  Bocken blir då fortplantningsoduglig, men får ej sänkt hormonproduktion, och fortsätter att vara en hane, och blir inte ett "det".  Det blir lugnast så i flocken.

Tips:  OM bocken står inne, eller inför nattvilan, ströa rikligt med halm av god kvalité, gärna med ett tunt "lager" trädgårdskalk innan halmen.  Denna kombination, som förnyas varje kväll, om bocken går ute på dagarna, eller morgon och kväll om bocken är inne hela tiden, minskar kraftigt bakteriefloran.  Har Du inte tillgång till trädgårdkalk. kan träaska fungera, men halmen måste då vara tjockare.

Lycka till!

Hälsningar Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Öppet kastrationssår
« Svar #8 skrivet: 10 maj-10 kl 13:46 »
Min veterinär föredrog "oblodig kastrering", med Rompun, lokalbedövning och tång, som krossade sädesledarna.  För infektionsriskens skull.  Vad finns det för argument för att skära sönder huden?

De bockar jag lät kastrera innan jag förstod hur nedstämda de blev för resten av livet gick upp efter en timme, snubblade efter flocken, och var som vanligt redan nästa dag.  Jag tycker inte att man ska tolerera några symptom på smärta efter en operation, särskilt inte av detta slag!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Öppet kastrationssår
« Svar #9 skrivet: 10 maj-10 kl 16:05 »
Jag valde också tångkastrering när det var aktuellt. Argument emot den metoden är bl.a. att det finns en liten risk för att det misslyckas, genom att sädesledaren "smiter undan" ur tånggreppet. Mina bockar visade inga tecken på smärta mer än en viss svullnad dagen därpå, men den gick snabbt över.

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: Öppet kastrationssår
« Svar #10 skrivet: 10 maj-10 kl 22:04 »
Jag hade ingen aning om man kunde välja kastrationsmetod, tångmetoden känns ju betydligt bättre. Skulle kollat upp det hela bättre innan.
Min gamla kastrerade bock visar inga tecken på nedstämdhet som du nämner Trollmor, hur visar det sig på dina bockar?
Och hur blir det lugnare i din flock av att bocken inte är ett "det", Tt?

Lille Trasslet mår bra iaf, hoppar och skuttar men har fortfarande lite ont, vill inte att man ska titta för mkt, men det gäller väl alla opererade individer att det gör ont efteråt och att man inte vill ha folk som tittar och  petar i såren...
Skulle ju ta ett kort, kameran blir alltid kvar inne när jag går ut ::)
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Öppet kastrationssår
« Svar #11 skrivet: 10 maj-10 kl 22:32 »
Ja, Du, Tesse, det där med att förstå djuren, det kan vara ganska subtilt.  Jag vet inte alltid själv hur det går till, eller vad det egentligen är jag ser.  Men efter några omgångar med kastrerade bockar började jag inse att de faktiskt VISSTE att det var något "fel" på dem, och att de var lika ledsna som de av mina getter som råkade ut för handikappet att aldrig bli dräktiga.

  Jag kanske bör nämna, att jag en gång var med på en föreläsning av veterinär Hammarberg, och han sa att "det första ni märker, om en get inte mår bra, är att hon sjunker i rang".  Jag gick hem och funderade, och kom fram till att jag tydligen hade bättre kontakt med mina djur än genomsnittsbonden, eller mycket snälla djur, ty den dag en get pga sjukdom började sjunka i rang, då hade jag hunnit ta ut veterinären för länge sedan ...

  Så det är inte bara som jag hittar på eller inbillar mig.  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: Öppet kastrationssår
« Svar #12 skrivet: 11 maj-10 kl 06:59 »
Intressant Trollmor! Hur länge har du haft getter?
Får hoppas att den nykastrerade inte ramlar ner för mycket i rang när han blir stor, min nuvarande stora kastrat är lika högt i rang som avelsbocken, ska alltid vara först till allt, är alltid först i ledet in, och stångar bort alla från sin matplats. Han kanske helt enkelt inte har fattat att han är en "det"  ;)
Har sett "ramla-i-rang-fenomenet" på Tanten, hon har förmodligen inte så långt kvar med sina 9 år och gruppen har väl just därför tagit ner henne i rang. Men hon får gå här och skrota tills det är slut sålänge hon inte har ont..Och geten som fick sina första killingar kom upp i rang istället. Getpsykologi..det är ju helt fantastiskt spännande och komplicerat...
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Öppet kastrationssår
« Svar #13 skrivet: 11 maj-10 kl 07:51 »
Jag hade getter i 35 år.  Men de var ju släkt allihop...

Ja, visst är det fascinerande med getpsykologi!  Jag lärde mig mycket av mina, även om mig själv och andra människor!

Vi hoppas och önskar det bästa för Din Trasslet!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SV: Öppet kastrationssår
« Svar #14 skrivet: 13 maj-10 kl 18:41 »
Såret ska vara öppet och läka inifrån. Jag har en nykastrerad liten bock (min tredje) och så länge de springer och rör på sig finns ingen risk för infektion. Va inte där och pilla bara. Om han blir hängig och man märker att det gör ont så tillkalla vet.
Att kastrera med tång utan operation är inte lagligt. Det kanske kan vara bra att veta.
Det vet. gjorde när han "nöp ihop" var inte såret utan sädesledarna så att det inte ska blöda. Man gör likadant på häst. De såren är betydligt större än 3 cm.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Öppet kastrationssår
« Svar #15 skrivet: 22 maj-10 kl 22:29 »
Konstigt ??? Jag hittar inget i min info från SJV om att sluten kastraktion skulle vara olaglig (med bedövning förstås!). Var kan jag finna detta, i vilken regelsamling eller paragraf etc? ???
Hn Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser