Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grilla vaktel...?  (läst 4216 gånger)

enbarsfallet

• Närke
Grilla vaktel...?
« skrivet: 01 maj-10 kl 15:05 »
Behöver lite råd...
Har slaktat våra första vaktel tuppar... och i kväll ska de hamna på grillen..
Nått gått råd... mottages gärna...  ;D
Mvh Charlotte
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

äppelpaj

• Småland
SV: Grilla vaktel...?
« Svar #1 skrivet: 01 maj-10 kl 15:09 »
Inga råd från mig, men berätta gärna hur det blev sedan :)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 01 maj-10 kl 15:44 »
Jag har aldrig grillat vaktel på vanlig grill, men lindade in vaktlar i baconskivor en gång. Stekte dem då i stekgryta och de fick efterkoka lite i buljong.

Ja, ja, vad jag vill komma fram till är att det blev mycket gott med bacon runt. Tror det kan passa till grillen också  :D
Landsflykting i storstan...

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 maj-10 kl 16:22 »
Jag tycker de blir smakligast om man endast kryddar med salt och vitpeppar.  De ska grillas ganska kort tid.

När jag steker på järn, tar det inte mer än ca en 15 minuter. På grillen kan det gå tom snabbare.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 maj-10 kl 16:43 »
vill inte vara negativ men jag tror att de blir brända fort på en grill... eller?
Fjäderfän och kaniner

enbarsfallet

• Närke
« Svar #5 skrivet: 01 maj-10 kl 17:36 »
Man tackar för tips och råd...
På grillen ska de  >:D (har lite annat kött också i fall det misslyckas, så kommer vi inte gå hungriga i alla fall  ;D)

Hör av mig och talar om hur det gått!
// Charlotte
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 maj-10 kl 18:59 »
Man kan bränna alltt på en grill, för en vaktel bör gallret placeras högre över glöden.

äppelpaj

• Småland
« Svar #7 skrivet: 01 maj-10 kl 19:03 »
Hm, det är likadant med vaktel, som kyckling väl, att de ska vara HELT färdiga?

enbarsfallet

• Närke
« Svar #8 skrivet: 02 maj-10 kl 16:08 »
Hej

Nu ska jag tala om hur det gick...
Kryddade endast med peppar och salt... Och grilla dom ca 15 min...
Vart super gott! hela familjen tyckte det samma!  ;D
Så det lär bli fler "vaktel grillningar" i sommar.
Ingen fara att de bränndes, la dem på ett galler lite högre upp!
Och vaktel kan serveras lite rosa i köttet (surfade runt lite till på nätet innan) det är inte som med kyckling!
Så alla ni som inte provat... Prova det var som sagt gott  ;)

// Charlotte

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 02 maj-10 kl 22:26 »
Låter smarrigt :P..... var de plockade eller flådda?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

enbarsfallet

• Närke
« Svar #10 skrivet: 03 maj-10 kl 08:46 »
Flådda...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 03 maj-10 kl 10:33 »
Grillade också vaktel i lördags. hade dom i frysen och hann inte riktigt tina dom så när dom var lite halvfrusa så bara åkte skinnet av, var bara huvud och ben borta när jag stoppade dom i frysen. Var i alla fall jätte lätt att flå dom när de var halvtinade. och som andra säger så är det godast att bara krydda lite lätt. annars tycker jag nog att vaktel i ugnen är godast :) och brukar bryta bröstbenet så att de blir som platta när man tillagar dom, såg att dom gjorde det på en resturang jag var på.

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 03 maj-10 kl 13:12 »
Grillade också vaktel i lördags. hade dom i frysen och hann inte riktigt tina dom så när dom var lite halvfrusa så bara åkte skinnet av, var bara huvud och ben borta när jag stoppade dom i frysen. Var i alla fall jätte lätt att flå dom när de var halvtinade. och som andra säger så är det godast att bara krydda lite lätt. annars tycker jag nog att vaktel i ugnen är godast :) och brukar bryta bröstbenet så att de blir som platta när man tillagar dom, såg att dom gjorde det på en resturang jag var på.

Man plattar för att gästen är otåligt hungrig, och är van från McDonald att det inte finns sånt som bröstben.

En stekt eller grillad vaktel, kan vara flådd, men det är om man har bjudning, trevligare att visa en liten plockad fågel. Har de fått snittar med små stekta vaktelägg till entré, så är det garanterat lyckat.  Har man som jag haft nån gång, en massa vaktelägg över, så serveras en bryllépudding med karameliserat socker som efterrätt.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 31 maj-10 kl 19:38 »
Ja så kan man ju se på det också  :P Men tycker själv det är väldigt pilligt att äta vaktel eftersom bena är så små, så kändes lättare att äta den när man hade brutit bröstbenet.. men det är vad jag tycker.

Man plattar för att gästen är otåligt hungrig, och är van från McDonald att det inte finns sånt som bröstben.

Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser