Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skalliga :(  (läst 1343 gånger)

trallallaa

• Gäst
skalliga :(
« skrivet: 29 apr-10 kl 16:22 »
Finns det någon som kan tipsa mig om någon bur till mina Harlekinvaktlar?
Den buren jag har nu är tydligen för låg,för varje kväll kl 21.30 flyger de upp i taket och slår i huvudet...mest är det hönorna som gör det.
Buren de har nu är en 120 x60 marsvinsbur. Ytan tycker jag är bra,men jag behöver helt klart mer höjd!!
Hönorna hoppar flera ggr efter varandra och hoppar så de blir blodiga...inte så roligt.
De burar jag sett har antingen höjd och förliten golvyta eller mycket yta, men ingen höjd  :-\

Marsvins bur tycker jag har fungerat på de kinesiska vaktlarna, men de här är lite större och hoppar med en j-vla kraft, snart flyger nog huvudena av i farten ,eller något,de är bara helt blodiga och skalliga nu  ::)
Snacka om att de måste ha hjärnskakning !! :o

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: skalliga :(
« Svar #1 skrivet: 29 apr-10 kl 16:25 »
Du kan inte bygga en egen bur då? :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

trallallaa

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 apr-10 kl 18:27 »
Jo, jag får nog göra det...men dessa burar var så lätt städade  ::) :-[ , men du har rätt, jag kan bygga en egen  ;D
jippiii, ännu ett projekt, min man kommer att lämna mig snart  >:D o:)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 29 apr-10 kl 20:22 »
Jo, jag får nog göra det...men dessa burar var så lätt städade  ::) :-[ , men du har rätt, jag kan bygga en egen  ;D
jippiii, ännu ett projekt, min man kommer att lämna mig snart  >:D o:)
Haha ja, är nog enda sättet.. eller ha dem i en stor papegoj bur :P haha
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

trallallaa

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 apr-10 kl 20:20 »
Nu har jag lagt liggunderlagsmaterial uppe i taket på buren, det ska bli så roligt i kväll då de börjar hoppa  ::) .
De börjar gala och hoppa runt 21.30...varje kväll  :o och inte är det mörkt heller  :( ,så jag fattar inte vad brudarna ska hoppa i taket för  ??? ,tupparna gal och brudarna flyger som raketer rätt upp i taket, så fjädrarna yr :-X.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 30 apr-10 kl 20:32 »
Vaktlars flyktreaktion är att flyga rakt upp.  Om buren är låg ´hinner de inte få upp farten.
En hög bur kan skada mer.  Man ska  undvika att ha nät i taket med maskor av en storlek så de kan fastna.  Vaktlar är ganska stirriga och lättskrämda, så de bör bo där inte plötsliga ljud, eller snabba växlingar i ljus förekommer.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

8zw

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 01 maj-10 kl 11:31 »
För att de inte ska hoppa upp i taket så kan man vingklippa dem eller ha en så låg bur som möjlig eller en så hög bur som möjligt. Är buren 2 meter hög så brukar de inte nå upp till taket vad jag har märkt utan flaxar in i sidan på buren istället och sen tillbaka till marken.
Alla mina är vingklippta för att de inte ska bryta nacken eller slå sig blodiga om de blir rädda.
Har de blodiga huvuden så sätt dem i en låg bur där de inte kan hoppa tills det har läkt. Hade en vaktelhona som slog sig helt blodig och som skallen syntes på men den läkte rätt fort när den fick bo i en låg bur där den inte kunde hoppa.
« Senast ändrad: 01 maj-10 kl 11:33 av 8zw »
Påfågelduvor.

trallallaa

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 jun-10 kl 11:59 »
Citera
Nu har jag lagt liggunderlagsmaterial uppe i taket på buren, det ska bli så roligt i kväll då de börjar hoppa   .
De börjar gala och hoppa runt 21.30...varje kväll   och inte är det mörkt heller   ,så jag fattar inte vad brudarna ska hoppa i taket för   ,tupparna gal och brudarna flyger som raketer rätt upp i taket, så fjädrarna yr .
Kör en uppdatering...
Nu har alla fått tillbaka fjädrarna i huvudet...eller jag menar PÅ huvudet, men man kan ju undra ibland  ::)
De gal och hoppar fortfarande samma tid på kvällen, aldrig annars, så det är bara då vi har lagt oss...börjar fundera på om Harlekinvaktlar är kvällsdjur  >:D
Så det fungerar med liggunderlags material på undersidan av taket  ;D ;) .

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser