Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  när börjar dem lägga ägg ???  (läst 6759 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: när börjar dem lägga ägg ???
« Svar #20 skrivet: 18 maj-10 kl 22:52 »
Lugn... Äggen kommer. Mina höll igen i 6 månader, det ni (de la max 7 ägg tillsammans runt 13 veckors ålder, sedan inte ett enda ägg på ett halvår). Men nu sprutar de ägg efter att jag bytte miljö. Från att de fick vara för sig själva på ett stort utrymme till ned i hönshuset i allt liv och rörelse på mindre yta.

Om du vill försöka "driva" på de. Testa ge de något proteinrikare foder, t.ex. fasanfoder eller kalkonfoder. Snäckskal ska de ha också.

Alla nya unghöns jag tagit fram brukar sätta igång runt 12 veckors ålder nu och sedan fortsätter de lägga. Några enstaka börjar vid 8 veckors ålder men då har de lagt något ägg för att göra uppehåll i ett par veckor innan de kommer igång på allvar.
« Senast ändrad: 18 maj-10 kl 22:56 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 18 maj-10 kl 23:53 »
Jag ger allfoder start till mina, det ska innehålla lite mer protein. Eftersom jag bara har unghöns ännu så länge har jag inget värpfoder, mängden som går åt till vaktlarna är försumbar. Därför vill jag inte ha ytterligare en säck stående.

De har lagt ägg sedan ca 7 v ålder, den enda kvarvarande hönan har missat två dagar sedan dess, på drygt 2 månader. (Hönorna blev illa hackade av tuppen, det ville inte läka, 1 självdog, den andra tog jag bort, och nu har jag klippt näbben på tuppen så att den inte kan skada den sista hönan.)

Igår och idag kläcktes nya vaktlar, några från egna ägg och några från skickade. Hoppas kunna få en rimligt stor vaktelgrupp nu.
« Senast ändrad: 19 maj-10 kl 06:53 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Suresh

• -
« Svar #22 skrivet: 19 maj-10 kl 05:43 »
Dem lägger aldrig ägg.

De lägger ägg.

Quailo!

• a "farmer" that lives in the middle of stockholm:P
    • Västmanland
« Svar #23 skrivet: 19 maj-10 kl 18:14 »
vadå så ni tror att dem kan börja lägga ägg om en tid ???
För det är räät så mycket rörelse kring dem så jag tror inte att dem är för ensama.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 20 maj-10 kl 12:11 »
Hej Adem, du vet att det var kalkonfoder som jag gav till dig va?
Mina kommer fortfrarande igång rätt tidigt hemma hos mig. De andra hönorna från samma kull som dina 2 hönor har börjat värpa hos mig... Vaktlar tycker jag alltid är ett mysterium, de gör lite som de själva vill när de känner för det :P

Quailo!

• Västmanland
« Svar #25 skrivet: 20 maj-10 kl 14:08 »
aha  :o så det är kalkon foder !! då lär dem ju få i sig ett protein rikt foder .

Till suzan: vad tror du det kan va för fel?, eftersom att dina har börjat bvärpa men inte mina  ???
Annars mår ju dem bra ,dom äter som dom ska och är väldigt livliga.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 20 maj-10 kl 15:59 »
Japp, eller tror jag blandade ut det med allfoder också. Men är exakt det jag brukar ge till mina vaktlar.. och snäckskal då. Men snäckskal vet jag inte om man kan köpa i mindre mängd.. Vet bara att det finns som säck på 25 kg.

Vet faktiskt inte varför inte dina har börjat värpa, men som de andra säger så kommer de igång tillslut ska du se.

Quailo!

• Västmanland
« Svar #27 skrivet: 20 maj-10 kl 17:30 »
jag ger dem fri till gång till snäckskal och jag köper det på lösvikt i djurmagazinet

Quailo!

• Västmanland
SV: när börjar de lägga ägg ???
« Svar #28 skrivet: 20 maj-10 kl 21:51 »
Tror ni att värpfoder hjälper? och föresten vad är det och vart kan man köpa det ???

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #29 skrivet: 20 maj-10 kl 23:35 »
Jag gav mina vaktlar ALLT jag kunde tänka mig utan att de la några ägg. Det enda som hjälpte var när jag bytte miljö.

Dina är dock långt ifrån de 6 månader gamla som mina var utan att lägga ägg. Så jag skulle vara luuuugn och vänta i ett par veckor till på äggen. Vissa grejor kan ta sin lilla tid. ;)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Quailo!

• Västmanland
« Svar #30 skrivet: 22 maj-10 kl 13:04 »
Ville bara säga att första ägget kom idag ochjag är så glad  ;D
Jag tror att det var det varma vädret som lockade dem att börja värpa ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser