Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  när börjar dem lägga ägg ???  (läst 6781 gånger)

Quailo!

• a "farmer" that lives in the middle of stockholm:P
    • Västmanland
när börjar dem lägga ägg ???
« skrivet: 27 apr-10 kl 19:11 »
hej !! Mina japanska vaktlar är ca 7  veckor nu och har inte börjat lägga ägg än ....  vet inte exakt när dem börja lägga ägg men jag har för mig att det är kring 6 veckors ålder.

Sååå när börjar dem lägga ägg och hur ofta lägger dem ägg i den åldern ??? &//Adem

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: när börjar dem lägga ägg ???
« Svar #1 skrivet: 27 apr-10 kl 19:15 »
hej,

6 veckor är om man har tur..... mer normalt är 8-9 veckor....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 27 apr-10 kl 19:32 »
Mina brukar börja lägga runt 8-12 veckors ålder. De som börjar runt 8 veckors ålder brukar lägga 1-2 ägg sedan gör de uppehåll i 1-2 veckor innan de börjar lägga igen och för att fortsätta. När de väl kommit igång så lägger de i stort sett 1 ägg om dagen livet ut förutom vid ruggning och kanske någon dag paus då och då.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 apr-10 kl 19:42 »
6veckor står det i böcker... mina var mycket äldre innan de började...solljus fick igång värpandet...
Fjäderfän och kaniner

Quailo!

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 27 apr-10 kl 20:12 »
okej ! men vad kan man göra för att dem ska börja värpa snabbare typ värme eller så ?????

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 27 apr-10 kl 20:14 »
Tag det lugnt, de kommer att börja värpa när de är färdiga för det. Ju mer man driver en vaktel ju mer kortlivad blir den och de lever ju ett kort o hektiskt liv ändå.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #6 skrivet: 27 apr-10 kl 20:45 »
Tag det lugnt, de kommer att börja värpa när de är färdiga för det. Ju mer man driver en vaktel ju mer kortlivad blir den och de lever ju ett kort o hektiskt liv ändå.

väldigt bra sagt...... det samma gäller väl alla djur tycker jag....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Quailo!

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 27 apr-10 kl 22:12 »
okej bra då vet jag att jag kan ta det chill  ::) :-[ , men  lever dem kortare desto mer ägg dem produserar ??? ???

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #8 skrivet: 27 apr-10 kl 22:21 »
Vår senaste kull började värpa väldigt tidigt, fem veckor och två dagar. I fjol när första kullen kläcktes kom första ägget efter åtta veckor. Tycker mina vaktlar värper lite spritt året om, inga direkt varje-dag-värpare.

Låter rimligt att de lever kortare ju mer de värper.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 28 apr-10 kl 14:44 »
Ja de lever kortare tid om de lägger mång ägg. Det verkar ta hårt på dem. Mina har kallt ( ett par plusgrader bara) på vintern utan extra ljus och då  vilar de. På så sätt har jag haft några som har levt i drygt 2½ år. Annars blir de flesta mellan 1 o 1-½ år. Jag föredrar att kläcka efter äldre djur för att på så vis förhoppningsvis få till en stam som lever lite längre på sikt.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 28 apr-10 kl 15:14 »
Ja de lever kortare tid om de lägger mång ägg. Det verkar ta hårt på dem. Mina har kallt ( ett par plusgrader bara) på vintern utan extra ljus och då  vilar de. På så sätt har jag haft några som har levt i drygt 2½ år. Annars blir de flesta mellan 1 o 1-½ år. Jag föredrar att kläcka efter äldre djur för att på så vis förhoppningsvis få till en stam som lever lite längre på sikt.

Mina hade inget extra ljus eller i vinter och de hade 5 minus som kallast... De värpte ändå.  :-\ Fick allfoder endast med. Hur kan det komma sig att det varierar såpass? Sett andra också som vaktlarna värper ändå fast det är kallt och så medan andra har som du, att de vilar?  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #11 skrivet: 28 apr-10 kl 15:35 »
Nåt ägg har det blivit men inte 1 per höna, kanske ett per en 5-6 hönor per dag. Men när det är sommar o varmt så har de ju oftast värpt 1 ägg om dan alla.

Det kanske beror lite på vilken stam de kommer ifrån? Vet inte annars. Tycker att det är bra att de tar det lite lugnt på vintern.

Quailo!

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 18 maj-10 kl 10:14 »
Hej !!! Det var ett tag sen jag skrev i dena tråd men nu börjar jag bli lite smått orolig för nu har det nästan gått en hel månad sen mina vaktlar var 7 veckor och inte ett enda ägg har kommit ...... Vad kan vara felet ??

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 18 maj-10 kl 10:40 »
Flere muligheter:
Alle kan være haner ;D ;D
Kan ha noe med foret og gjøre. Hva forer du med?
Hvis du flytter rundt på dem så kan nok det forsinke egg leggingen.
Kanskje det er noe i omgivelsene som forstyrrer dem, eller kanskje noe/noen stjeler/spiser eggene?
Har de nok lys?
Vet du noe om foreldre dyrene? Hard innavl? (mulig det har noe å si) Kanskje foreldre fuglene var trege også? Jeg ser på mine vaktler som blir 7 uker i morgen at de ble kjønnsmodne på forskjellig tid. De honningfargede var i hvertfall en uke tidligere ute enn de andre. Hanen/tuppen er ikke interessert i alle hønene enda heller, men det kan jo selvfølgelig ha andre årsaker enn kjønnsmodning også.  ;)
Sikkert mange flere muligheter også...

Quailo!

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 18 maj-10 kl 18:41 »
jooo....

Jag vet att det är honor för jag köpte dem av suzan här på forumet och hon är hundra på att det är ´höns.
Sedan tror jag att Suzans vaktlar m,år väldigt bra och att det inte är nå  innavel på dem.
Jag matar dem med allfoder ,rívna rot frukter,mjölmask andra insekter ,havre,rönnbär och massa annat som jag läst är O.K .

Däremot har de inge belysning på natten eller extra ljus och dem vill helst vara ute under natten även fast dem har tillgånng till ett hus .

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 18 maj-10 kl 20:12 »
Jeg vet ikke hva allfoder er? Kan det være noe der? Er det verpefor?
Jeg bruker noe som heter Kromat avl egg 1. :)

Quailo!

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 18 maj-10 kl 20:31 »
asså det är pellets eller nåt i den stilen

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #17 skrivet: 18 maj-10 kl 20:49 »
Hej.............har inget svar på frågan.................men tror inte det är något med ljuset.....jag har  mina ute i en stor voljär och ger dem kornkross, värpfoder och snäkskal...............de har inte tillgång till "innehus" utan har små skul som står häro var..............mina är 10v och 2 värper av 8 hönor.  så de börjar vid denna tiden........båda dessa har börjat värpa denna veckan.
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Quailo!

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 18 maj-10 kl 21:07 »
okej så ad ska jag tro ..... ? att dem kommer börja värpa så småningom elr ??? , men det är väldigt konstigt att det tar så lång tid  :-\

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 18 maj-10 kl 21:44 »
Du bør sjekke om det er verpefor du gir. Dersom det ikke er det, er det antagelig grunnen til at du ikke får egg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser