Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Samodling Lök/morötter-palsternacka?  (läst 11911 gånger)

Skytten

• Skåne
Samodling Lök/morötter-palsternacka?
« skrivet: 26 apr-10 kl 15:06 »
Man säger att det är bra att odla morötter och lök tillsammans. Hur? Varannan rad eller nära.
Det är ca 35 kvm som jag tänker använda.  Hur är det med släktingen palsternacka?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Samodling Lök/morötter-palsternacka?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-10 kl 15:21 »
Enligt ett försök på SLU fick man inte skydd mot morotsfluga genom att samodla med lök. Om detta försök är uttömmande vet jag inte. (Troligen är det inte det.) Dessutom utesluter det väl inte andra positiva samodlingseffekter. Enligt Paul Teepen skulle morot och purjolök vara en bättre kombination mot morotsfluga. Jag minns inte om han stödde detta på försöksresultat.

Vad gäller palsternacka så känner jag inte till någon positiv samodlingseffekt av att odla den ihop med lök. Där finns heller inte problemet med morotsflugan.

Själv odlar jag ofta morot ihop med lök, potatislök och vitlök och tycker det går bra.

Hur nära? Tja, det är väl också en praktisk fråga. Varannan rad är nog OK. Eftersom löken skördas tidigt och moroten växer till sent (om det är till höstskörd) så kan man ha dem lite tätare tycker jag, 30-35 cm radavstånd t ex. Då kommer de rätt nära varandra.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #2 skrivet: 26 apr-10 kl 16:03 »
tagetes är bra mot morotsflugan.... jag odlar lök morot och tagetes ihop och har inga problem med morotsflugan...

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 26 apr-10 kl 16:28 »
Eller så täcker man med fiberduk eller finmaskigt nät, så slipper man skadeinsekter.

Jag tycker att samodlingseffekter är jätteintressant, samtidigt är jag helt inne på att växelbruk är lösningen på allt ont (nästan i alla fall) och då funkar det inte för mig att samodla saker från olika växtfamiljer. Jag siktar på att inget ska återkomma oftare än vart sjätte år, vissa saker vart tolfte, jag har 10 bäddar nu, tänker ha 12, där jag tillämpar ett strikt växelbruk. Vissa växter, däribland tyvärr kålväxterna (eftersom de lätt får jordburna sjukdomar, framförallt klumprotssjuka) och selleriväxter, dvs palsternacka, morot, persilja, selleri och deras släktingar, och troligen också mållväxter, kommer att få två bäddar var, eftersom jag äter så mycket av dem.

Täckodling och upphöjda bäddar ska bidra till friskare jord och därmed friskare växter, så det satsar jag på.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sagoliket

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 26 apr-10 kl 16:59 »
Läste i någon bok att det inte var optimalt att odla palsternacka nära morot, för får moroten problem med morotsflugan så tenderar även palsternackan att drabbas, något den ju annars inte gör. Har själv inte erfarit det, men jag tänker nog odla olika rotgrönsaker i samma bädd/i närheten av varandra ändå och samodla med lite annat såsom lök, sallat mm.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 26 apr-10 kl 18:01 »
Jag har också hört det, min bädd är ca 15 m lång, morötter i ena änden, palsternacka i andra, persilja, selleri och annat emellan. De kan ju växa i samma bädd men med flera meters mellanrum, om bädden är tillräckligt stor...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 26 apr-10 kl 21:46 »
Jag planterade gul och röd lök på ena halvan och morötter på den andra i bädden. Den är 3x8 meter.  Jag kommer att ha morötter på ytterligare ett ställe, och palsternackan på ett tredje.
Avstånden är ändå inte så värst stora.

Beträffande Tagetes så även om de kan skrämma en morotsfluga, så lockar de bestämt sniglar.

Jag brukar inte kosta på mig nät äver mina odlingar, utom för vissa kålsorter.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #7 skrivet: 26 apr-10 kl 22:04 »
hej,

här har vi inga sniglar:-)

mvh

jonathan

www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Sagoliket

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 27 apr-10 kl 01:16 »
Täckodling och upphöjda bäddar ska bidra till friskare jord och därmed friskare växter, så det satsar jag på.

Varför blir jorden friskare av upphöjda såbäddar? För att det blir luftigare, varmare och mindre fuktigt? När man säger upphöjd såbädd, menar man endast de som är fyllda med täckmaterial under matjorden?

På min 200 kvm:s odlingslott har jag nämligen några "upphöjda såbäddar" på 150 cm bredd och ngr få meter långa (dock inte fyllda med täckmaterial undertill) som jag funderat ett tag på att plana ut för att inte gångarna ska ta upp för mkt av odlingsytan just där, och istället ersätta med tunnare gångar som man endast kan gena till fots och inte med tex skottkärra. Tänker mig att det blir lite "lummigare"/frodigare då. Fast jag vet inte säkert, har inte bestämt mig. Låter det som en dum idé? Blir växelbruk däremellan mindre "verksamt" då?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 27 apr-10 kl 08:59 »
Upphöjda bäddar blir, precis som du skriver, luftigare, varmare och slipper stående vatten. Därmed trivs maskar och mikroorganismer bättre, organiskt material bryts ner snabbare och det är lättare för de goda mikroorganismerna att vinna över de dåliga.

Täckmaterial under matjorden? Du menar s k odlingslimpa? Den är bra om man vill slippa gräva, men den är inte stabil och harmonisk förrän den brutits ner och blivit ett tjockt lager matjord tillsammans med den ursprungliga matjorden. Innan dess är den känsligare för störningar, t ex torka än andra bäddar. Täckmaterial är väl egentligen benämningen på material som man täcker jordytan med.

Du kan visst lägga om dina bäddar för att minska gångarnas bredd, och behöver/vill du göra det så är det bättre att göra det förr än senare. Även dubbelgrävda upphöjda bäddar, om det var sådana du syftade på, är egentligen inte idealiska första året/åren, eftersom man stör maskar och mikroorganismer, inte så att bäddarna är dåliga, men man märker tydligt att de blir bättre med åren, förutsatt att man tillämpar växelbruk och helst marktäcker mellan grödorna.

Vad gäller växelbruk har jag läst, och tycker att det verkar logiskt, att avståndet ska vara sådant att rötterna inte växer in i samma yta som det tidigare varit samma gröda. Här är de upphöjda bäddarna, gärna med gångar utan matjord, dvs utgrävda ner till alven, en stor fördel, eftersom rötter ogärna växer där och man därmed kan ha mindre avstånd. Jag har 40 cm gångar, och är övertygad om att det räcker. I o f s brukar jag flytta 2 steg åt gången, så att en växtgrupp växer minst 200 cm från där den växte förra året. Om man odlar utan permanenta nersänkta gångar tänker jag mig att man bör ha minst 150 cm mellan nuvarande och förra årets placering av en växtgrupp. Rötter är olika långa för olika växtslag, men med i bra lucker jord kan många växter säkert ha rötter 50-70 cm i sidled.

Samtidigt ska man inte vara fanatisk, det ska vara glädjefyllt att odla, att det ser trevligt ut för ögat och att man njuter när man pysslar om sina växter är väl så viktigt som att man följer alla teorier och forskningsresultat kring vad som är optimalt.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #10 skrivet: 05 maj-10 kl 19:49 »
Det jag har fått lära mig är att man ska glömma allt vad trädgårdsböckerna säger. Man bör alltså planera sin växtföljd så att en gröda inte bara flytter ett steg åt vänster. Utan istället så långt bort från fjolårets växtställe som möjligt.
Inte lika enkelt att planera. Men det kan definitivt bli ett bättre resultat.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser