Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mögel på ägg?  (läst 2893 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
mögel på ägg?
« skrivet: 25 apr-10 kl 12:51 »
Min silkeshöna låg och ruvade på 3 ägg för ett tag sedan, dock så kläcktes inget men ett ägg var lite grönt på några ställen, vad är det som hänt? Mögel?  :-X kan leta upp en bild på det senare...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Liro

• Gäst
SV: mögel på ägg?
« Svar #1 skrivet: 25 apr-10 kl 21:58 »
Kanske avföring från mamma höna? Mina höns bajjar grönt ibland, mögel vet jag inte men lägg gärna ute en bild så kanske det går att utröna.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 26 apr-10 kl 06:36 »
Kanske avföring från mamma höna? Mina höns bajjar grönt ibland, mögel vet jag inte men lägg gärna ute en bild så kanske det går att utröna.
Ska till skolan strax, så ska försöka lägga ut bilden när jag kommer hem.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

RiverCottage

• Halland
« Svar #3 skrivet: 26 apr-10 kl 06:42 »
Har aldrig hörttalas om detta innan.. hmm.. Är halmen i redena fuktig?
Äggen i sig har svårt att mögla, däremot om det kommit fuktig halm, jord eller annan organisk förorening på dem så kan det bildas mögel.

Om så är fallet bör du nog rensa ut redena, tvätta ut med någon antiseptiskt, och återfylla med ny torr halm.

----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 26 apr-10 kl 07:26 »
Har aldrig heller hört talas eller varit med om detta förut. Du tror inte som första "svararen" skriver att det kan vara avföring från hönan? Då kan färgen bli lite missfärgade i skalet och gå åt gröna hållet i olika nyanser. En ruvhöna äter ju inte så mycket, och grön avföring kan betyda att de inte fått i sig tillräckligt med näring. Ganska vanligt att avföringen blir grön hos ruvhönor med tiden, även hos sjuka djur som äter och dricker dåligt.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 26 apr-10 kl 13:28 »
Nja, hade spån i redet och det enda som kunde gjort det fuktig var isåfall hönan?
Detta var för några månader sen.....

Om det nu var bajs, borde inte dem andra äggen ha det på sig också?
Vi hade fullt upp med flytt osv när hon lade sig så höll inte koll på dagarna, men sedan så räknade och insåg att hon leegart i 50 dagar. då tog vi bort äggen och ett ägg var grönt..
Det gröna satt lixom inte som bajs utanpå skalet utan detta satt lixom "i skalet" om ni förstår...
Kommer snart hem från skolan, ska leta upp bilden då.

Fast hon bajsade faktiskt en hel del i redet så vart rätt mycket att städa :x

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Hej!
« Svar #6 skrivet: 26 apr-10 kl 13:49 »
Ja, bajsmärkena "gror in" i skalet så det blir missfärgat. 50dagar låter väldigt mkt annars. Under att inget ägg gått sønder under henne... Mmmm... Vad trevligt det hade blivit då. ::) Väntar på bild.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Hej!
« Svar #7 skrivet: 26 apr-10 kl 15:14 »
Ja, bajsmärkena "gror in" i skalet så det blir missfärgat. 50dagar låter väldigt mkt annars. Under att inget ägg gått sønder under henne... Mmmm... Vad trevligt det hade blivit då. ::) Väntar på bild.
haha nä, hade luktat lite då...

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 26 apr-10 kl 15:33 »
Hittar inte bilden  :/ har kollat igenom alla mappar nu som har något med höns att göra men hittar den inte :x den gömmer sig väl...
Jaja, ska leta mer senare, ha ej tid nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser