Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa kålnät och ev väv  (läst 15174 gånger)

Nina W

• Värmland
Köpa kålnät och ev väv
« skrivet: 22 apr-10 kl 15:13 »
Jag undrar vart man kan köpa kålnät och odlingsväv. Jag är inte yrkesodlare, men husbehovsodlare och lite till. I de vanliga handelsträdgårdarna i Karlstadsregionen finns bara rätt små, dyra bitar. Finns det någon som säljer det som metervara? Lindbloms hade förr men dom har slutat.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Köpa kålnät och ev väv
« Svar #1 skrivet: 22 apr-10 kl 15:16 »
Köp tyllgardiner på typ myrorna och sy ihop till lagom storlek, det blir billigt och hållbart. Eller köp metervara på tygaffären, oftast billigare än på plantskolan.

Annars ska välsorterade plantskolor sälja på metervara. Tex lillafiskaregatanstradgardsbutik.se sålde förr, har inte kollat nu.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bo

« Svar #2 skrivet: 22 apr-10 kl 17:08 »
Den vita väv som används som vindskydd för byggnadsställningar är perfekt. Leta på nätet.

Jag använder den till kål och morötter och den håller i 20 år.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 22 apr-10 kl 17:22 »
Den blå funkar också utmärkt, jättehållbar. Men dyrt om man inte har kontakter så att man kan komma över lite söndriga nät billigt. Man lagar lätt näten med elastisk raksöm och en ny bit väv om den fransat sig, annars lägger man bara minimalt omlott och syr.

Oavsett vilket nät man använder är det viktigt att det inte finns några hål större än ca 2-3 mm och att man spänner det över pinnar, elrör eller liknande så att det inte rör intill plantorna. Annars kommer kålfjärilen åt i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #4 skrivet: 22 apr-10 kl 20:19 »
Den vita väv som används som vindskydd för byggnadsställningar är perfekt. Leta på nätet.

Jag använder den till kål och morötter och den håller i 20 år.
Jag har letat utna att få träff. Vad kallas detta nät?
Ann

Bo

« Svar #5 skrivet: 22 apr-10 kl 22:11 »
Sommarväv tror jag.

AnnaPanna_is_back

« Svar #6 skrivet: 23 apr-10 kl 18:42 »
IKEA har gardiner som är utmärkta till detta, billiga och så ser man igenom dem vilket gör att det är lätt att hålla koll på vattning etc.

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #7 skrivet: 23 apr-10 kl 20:59 »
Tack för svar.  :)

Använder ni elplaströr för tunnlar eller hur gör ni?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 23 apr-10 kl 21:15 »
Elplaströr är hållbara men inte så snygga. Det svåraste är att fästa nätet vid ställningen så att det sitter stadigt men utan att nätet går sönder. Samtidigt vill man gärna att det ska vara lätt att lyfta på nätet för skörd och skötsel.

Bo

« Svar #9 skrivet: 24 apr-10 kl 07:31 »
Det är lätt att ordna så att man kan gå in under väven när man rensar och skördar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 24 apr-10 kl 08:02 »
Det är lätt att ordna så att man kan gå in under väven när man rensar och skördar.
Hur?

Bo

« Svar #11 skrivet: 24 apr-10 kl 09:36 »
Broccolin har jag nu under väv som ligger på en ställning med lister spikade på stolpar med ståhöjd. Förut har jag haft den under väv på bågar. Över morötterna lägger jag väven direkt men har en gång mellan två upphöjda bäddar varifrån jag når att rensa och skörda.

borlotti

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 24 apr-10 kl 17:44 »
IKEA har gardiner som är utmärkta till detta, billiga och så ser man igenom dem vilket gör att det är lätt att hålla koll på vattning etc.
Köpte detta förra året och tyckte inte alls det funkade bra. Gardinerna är jättekorta och jag fick sy ihop flera stycken - vilket var svårt! Det fastnade i maskinen, mm.

Ska kolla på tipset med sommarväven, eller leta metervara i år.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 24 apr-10 kl 19:30 »
Broccolin har jag nu under väv som ligger på en ställning med lister spikade på stolpar med ståhöjd. Förut har jag haft den under väv på bågar. Över morötterna lägger jag väven direkt men har en gång mellan två upphöjda bäddar varifrån jag når att rensa och skörda.
Ställningen är inte problemet, utan hur man får det tätt mot marken, så att inga skadeinsekter tar sig in, ser till att det inte blåser bort, och samtidigt inte har mycket jobb med att lyfta på väven. Har klurat mycket och fått en del tips i en annan tråd, men har ännu inte hittat en tillfredsställande lösning. Det får ju heller inte vara för dyrt, men samtidigt hållbart och med lång livslängd.

Nuvarande lösning är långa pinnar/brädor som jag flyttar på och sedan försöker jag lyfta nätet över mot andra halvan, så att nästan halva bågen/ställningen blir fri. Ner med nätet och samma sak på andra sidan. Besvärligt, särskilt att få nätet (eller plasten om det är en odlingstunnel) att stanna uppe men inte trilla över på fel sida medan man sköter bädden. Bäddarna är ca 10 m långa och 120 cm breda, och det är näst intill dödsstraff på att trampa i dem. Man ska gå i gångarna. Ensam är det besvärligt att hantera så långa sjok av väv eller plast, men att dela på längden gör att man riskerar att skadeinsekter kommer in, och om det ska bli en till gavel på mitten förlorar jag odlingsyta, och ytan är redan för liten.

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #14 skrivet: 25 apr-10 kl 15:17 »
Precis. O minsta reva eller glipa så är kålen oätlig pga kålmask.

Ser gärna era lösningar på att fästa väven mot marken för att det både ska bli tätt o lättarbetat.
Ann

Bo

« Svar #15 skrivet: 25 apr-10 kl 16:27 »
Ni bär er ju galet åt. Jag sköter min kål och mina morötter inne under väven. Järnrör och stenar håller den på plats och dem rör jag inte utom där jag går in och ut. Med upphöjda bäddar och tunnel, har man gången i mitten.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 25 apr-10 kl 16:36 »
Då får man ha bra smala land, man når max 75-80 cm. Dessutom blir arbetsställningen olidlig, att ha ståhöjd innebär för stort vindfång och för stor investering i material. Då kan man lika gärna bygga bågväxthus.

Dessutom är den rimliga bevattningen om man inte flyttar på väven/plasten droppbevattning, och sådana slangar är fruktansvärt dyra, och håller inte så länge, jag har några s k porslangar som bara är tre år, och som ger väldigt ojämt med vatten trots att jag rengjort utsidan och försökt spola ur insidan. Tyvärr måste jag vattna med spridare på den mesta ytan, jag vattnar mycket tidigt på morgonen för att minska avdunstningen. Men då måste väven (och definitivt plasten) av åtminstone på halva så att man kan vattna två bäddar åt gången.

Bo

« Svar #17 skrivet: 26 apr-10 kl 08:06 »
Stommen till mitt broccolitält har inte kostat något. Aspsly för stolparna, - listerna hittade jag bland bakarna jag fick för att elda med. Bågar att lägga väv över är också busenkelt att ordna. Själv använder jag bitar av hittad svart polyetenslang som jag trär på aspstänger jag trycker ner i marken.

Vindfång? - Vad är problemet? Blåser väven sönder, är det fel sort och släpper den, är den för dåligt förankrad.

Vattnat har jag aldrig gjort i min odling utom vid plantering.

Det går ju inte att avtäcka morötter och kål utan att flugor och fjärilar kommer in genast. De finns ju redan där runt om på grund av doften och letar efter en ingång.

« Senast ändrad: 26 apr-10 kl 08:11 av Bo »

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 26 apr-10 kl 10:25 »
Men om det ska täcka två bäddar, med gång i mitten, och vara ståhöjd, då måste bredden på nätet vara minst 3 (120+120{bäddar}+60{gång}) * 3,14 / 2 + 60 (30 cm fästyta på varje sida) = 5,31 m. Så breda nät har jag aldrig hittat, det blir till att skarva, och enda sättet som blir tätt och hållbart är med symaskin.

Mycket sy blir det då, jag har 10 bäddar, ca 15 m långa, med 2 sömmar på varje blir det 5,31*10*15*2 = 1593 m. Det går alltså åt minst 1593*2 (över- och undertråd)*1,10 (10 % extra för att kompensera för nätets tjocklek och förluster i början och slutet) =3504,6 m. Det är inte gratis, dessutom tidsödande, så det gäller att det håller många säsonger. Vad köper du för väv som klarar det?

Ett nät som ska hålla lökfluga och kålfjäril ute måste vara finmaskigt, och då får vinden bra tag i det. Och det går visst att öppna nätet utan problem med insekterna, det gäller bara att vara morgonpigg. De flyger inte innan det blivit lite varmare, har sällan sett en flygande fjäril innan kl 07.00.

Detta gäller för nätet. För tomater, squash och andra värmekrävande grödor gör jag temporära bågväxthus av åldersbeständig plast, som sitter på hela eller delar av säsongen, beroende på gröda. Dessa utgör definitivt ett vindfång, de görs så låga som möjligt, dels pga vindfång, dels pga att plasten inte går att skarva, och den brukar ligga på 4 m bredd. Dessa måste definitivt vattnas, även om jag täcker med gräsklipp för att minska vattningsbehovet.

Jag har bara odlat en säsong på denna marken, pga flytt, så den kräver lite extra vattning eftersom mullhalten ännu inte är så hög. Jag har sandjord och det var tidigare gräsmatta på ytan, med ett inte alltför tjockt jordlager.

Bo

« Svar #19 skrivet: 26 apr-10 kl 11:49 »
Jag använder ställningsnät och behöver inte skarva till mina tunnlar trots att jag inte fick den bredaste sorten. Mina bäddar är 150 breda och när väven inte räcker över två hela bäddar, har jag en rad med låga bönor och persilja utanför på den ena sidan eller båda eller ett nät med höga brytärtor.

För mitt stora broccolitält har jag skarvat ihop till tredubbel bredd. Vinden sliter inte sönder nätet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 4 användare
RickardR, Karlsdotter, eriksjos, Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser