En av våra föll på ett konstigt sätt igår, med sitt horn i backen tog han en kullerbytta kan man säga. Jag och andra stod precis bredvid och puttade upp honom (600 kg) eller om han med lite av vår putthjälp kom upp själv.
Det knakade till under kullerbyttan, och jag trodde han brutit nacken! Men då han kom upp direkt såg det okej ut, men lite näsblod kom.
Vi gick med honom sen och allt tycktes som vanligt, han åt lite ensilage och vi kände på honom på nacken, skuldror etc, som tycktes som vanligt (vad man nu kan känna så) , men så kände en att hans ena horn var aningen ruckbart!
Vi pratade med vet och gav smärtstillande och satte ett bandage (vet tyckte det lät vettigt). Det var inspirerat av denna artikel:
http://www.texaslonghorn.com/longhorn_info/management_tips/index.cfm?con=broken_hornMen vi har inte gipsat, hornet sitter precis som vanligt, men vi har alltså satt bandage, så det stödjer mot det andra hornet (som inte är skadat).
Näsblodet oroar mig! Har ni erfarenhet av detta? Hos oss finns en ko med snett horn, men hon var bara ett då hon skadade det.
Eftersom denna är så pass gammal (3 år) så känns det läskigt.
Snälla berätta allt ni vet, jag har googlat, men det enda jag hittade var den länk jag skickar med nu. Jag har sökt på brutet horn, broken horn (cows, oxen)...
Gått igenom hela alternativ-arkivet med...