Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Döende Dvärgvädur - Hjälp!*Ny fråga ang. rengöring*  (läst 2071 gånger)

Emza

Min älskade Triton, vit blåögd Dvärgvädur har blivit jättehängig under natten.
Han är helt slapp i kroppen, pupillerna är jättestora, han vägrar äta(inte ens äpple som han tycker så mycket om) och reagerar inte om man erbjuder honom vatten i skål.

Han föddes den 24e juni förra året, så han är fortfarande bara barnet.

Jag badade honom igår eftersom han hade grävt i en alltför mjuk gräsmatta - kan han ha andats in vatten eller fått vatten i öronen?

Han har sett mycket dåligt hela sitt liv, kan han rent av blivit blind nu?

Vad har jag att vänta mig? Han ska till veterinären senare idag.

Min lilla bebis  :'(
« Senast ändrad: 18 apr-10 kl 14:46 av Emza »

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Döende Dvärgvädur - Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 16 apr-10 kl 08:41 »
Epelipsi är starkt kopplat till vita blåögda djur. Kan han inte ha haft ett större anfall? Människor som har grand mal blir ju ofta ganska trötta och påverkade efter.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 16 apr-10 kl 08:45 »
Vatten i öronen kan om man ha otur ge öroninflammation, men det borde knappast ge så allvarliga symptom, och inte heller så snabbt.

Han kan ha andats in lite vatten, men knappast någon större mängd, det borde inte heller ge så allvarliga symptom så snabbt.

Hur torkade kaninen? Nedkylning och chock kan ev ge sådana symptom, framför allt om kaninen har medfödda problem, kanske svagt hjärta?

Tyvärr tror jag inte att du ska vara alltför hoppfull om att han blir bättre, men du får se vad veterinären säger. Ibland kan smärtstillande och antibiotika/antiinflammatorisk medicin göra underverk.

Nettis kan också ha rätt i att det är epilepsi, om veterinären bedömer att det är en korrekt diagnos, får du bedöma om kaninen kan leva ett bra liv i alla fall. Om ett epilepsi ger så allvarliga symptom så är kanske inte livet så roligt för kaninen.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Emza

« Svar #3 skrivet: 16 apr-10 kl 08:58 »
Jag var väldigt noga med torkningen och han har badat en gång tidigare när han var liten och var dålig i magen, då reagerade han inte såhär och jag kan inte minnas att han har haft några epileptiska anfall tidigare...

Ja, jag får helt enkelt lyssna på vad veterinären säger,  men man får ju inte hoppas förmycket  :'(

Emza

« Svar #4 skrivet: 16 apr-10 kl 10:26 »
Nej, nu har han nog inte så långt kvar, han ligger bara i min famn och reagerar knappt på någonting, sparkar till ibland... :'( :'(

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 16 apr-10 kl 10:31 »
De flesta ser aldrig när kaninen får anfall eftersom man ite sitter och tittar på dem dygnet om. Vissa har bara små anfall som knappt syns.

Men jag tror att det är nåt annat nu för han borde inte dö av ett anfall. Det bästa för honom är nog att du hjälper honom vidare nu.

Emza

« Svar #6 skrivet: 16 apr-10 kl 10:36 »
Absolut, men jag kan inte besöka en veterinär föränn i kväll, tidigast 4-5  :'(

Kom på att de där sparkarna kanske är någon form av epilepsianfall iallafall eftersom han liksom rycker utan syfte i ca 10-15 sek.

Okej, nu sträckte han sig spikrak och böjde ryggen i en onaturlig båge bakåt... hemskt att se  :'(
hela ögat är pupill...
« Senast ändrad: 16 apr-10 kl 10:47 av Emza »

Emza

« Svar #7 skrivet: 16 apr-10 kl 10:57 »
NEEEEJ!!!!!!!!!!! Nu är han borta  :'(

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #8 skrivet: 16 apr-10 kl 11:02 »
jag är ledsen.....

men har inte ont längre.....
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 16 apr-10 kl 14:47 »
Blir rörd. Det gör ont när favvisarna går bort. Men som Earthangel sa, det är över nu. Ninen har det bra.

Emza

« Svar #10 skrivet: 16 apr-10 kl 15:01 »
Ja, nu skuttar han väl omkring bland molnen och äter ängla-äpplen, men det kom ju så plötsligt utan förvarning...  :(

Kan det vara så att han har ätit någon konstig växt? Han har agerat gräsklippare hela veckan(efter en lång vinter med bara hö och pellerts så smakar allt grönt gräddtårta) och i vår gräsmatta finns en salig uppsjö av olika strån...  :-\

Nu måste jag kontakta hans uppfödare och höra vad hon säger om saken...

Emza

« Svar #11 skrivet: 16 apr-10 kl 16:06 »
Nu är uppfödaren meddelad, får hoppas att det inte är något ärftligt så att flera i kullen blir drabbade :/

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #12 skrivet: 16 apr-10 kl 18:23 »
hej,

om jag kom ihåg rätt så kan de har svårt att ställa om sig till grönt foder i början och borde bara få lite åt gången... men jag är ingen expert.....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Emza

« Svar #13 skrivet: 16 apr-10 kl 18:56 »
Han har ju fått sallad flera gånger i veckan och innan han fick gå på gräsmattan så hade jag plockat en påse gröna kvistar och gräs, det fick han förra fredagen och åt sparsamt av det fram till måndagen.
Och han har ju bara varit ute runt 30 min åt gången eftersom det är så hårt trafikerat(det låter så mycket)  :-\

Är det mossan som kan vara farlig, sväller det i magen tro? Han älskar mossa...

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 16 apr-10 kl 19:07 »
Det låter som om du vant till honom med grönfoder i lagom takt så jag tror inte det är något han ätig så. Kaniner är små känsliga varelser och ofta visar de inte att det är något fel med dem förän det är alldeles för sent att göra något åt det. Sådan är kaninens natur. Det låter inte som om du gjorde något fel. Han fick dö i din famn och han lider inte mer. Jag sänder en tröstkram.  :'( Hälsningar Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Emza

SV: Döende Dvärgvädur - Hjälp!*Ny fråga ang. rengöring*
« Svar #15 skrivet: 18 apr-10 kl 14:57 »
Okej, idag så ska jag ta mig i kragen och göra rent buren  :-\

Men hur ska jag göra, tänk om det var någon sjukdom?
Räcker det om man spolar av trähuset, bur och galler i badkaret med hett vatten och rengöringsmedel + dammsuger och våttorkar själva rummet som han var i?
Bör jag tvätta mattan och våttorka ALLA hyllor, bänkar osv.?

Kan jag behålla det rena spånet, höet och fodret som finns i öppnade förpackningar eller bör jag kasta det?

Kan jag utan större risk behålla hans sele som ett minne, bör jag tvätta den i 90 grader först, eller går det inte alls?

Kan poängtera att det säkert kommer att flytta in en till kanin när jag orkar, men inte innan hösten och jag vill gärna kunna ha den i samma bur och i samma rum. Inredningen(huset som han bajsade väldigt mycket på, hans Nalle Puh-boll och skålarna) har jag nog råd att byta ut.

Attes matte

• Jämtland
SV: Döende Dvärgvädur - Hjälp!*Ny fråga ang. rengöring*
« Svar #16 skrivet: 18 apr-10 kl 15:29 »
Det är jobbigt sånt där, men det är lika bra att ta tag i det...

Är det en vanlig såndär innebur med botten i plast och galler som man sätter ovanpå? I så fall kan du ta och ställa alltihop i badkaret, svabba ur med hetvatten och diskborste, sedan letar du fram ett par rejäla gummihandskar och ett par skyddsglasögon (helst riktiga, men det duger med ett par stora solglasögon oxå) som skyddar mot stänk i ögonen. Och så blandar du en lösning med vatten och kaustiksoda i en hink, och sen borstar du noggrannt hela buren med denna lösning.
Sen spolar du av allting med varmvatten igen. Och var försiktig hela tiden, kaustiksoda är frätande!
Tillbehören skulle jag slänga om jag var du. Det är dumt att riskera nåt med nästa nin...

Sprang han lös i rummet? Om han var renlig av sig så räcker det nog med att städa ordentligt. Om det nu var en smitta av nåt slag så har den ju bra med tid på sig att försvinna av sig själv om du inte skaffar nån kanin förrän till hösten.

Hoppas att du hittar en ny gosig kanin sen när du kommit över detta.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser