Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny färgstandard på Gotlandskaninen  (läst 3914 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Ny färgstandard på Gotlandskaninen
« skrivet: 13 apr-10 kl 23:56 »
Det här har varit på tapeten tidigare, men är det nån ny färg-guide på gång för gotlandskaninföreningens genbanker?
Om inte, varför? Det måste ju finnas nåt sätt att få alla genbanker att benämna samma färg likadant.  ??? Japan-tecknade benämns ibland som "tigrerad" och blåbrokad som "vit med gråa fläckar"...
Jag förstår att inte alla genbanksinnehavare är intresserade av färgerna, men liiiiite kan man väl ändå anstränga sig för att skriva korrekt... Eller?
Att tex skriva "black&white" på en svart otter blir väldigt missvisande eftersom en "white" bär på chinchilla, vilket inte en otter gör.

Jag har ingen genbank, men jag avlar gärna med gotlänningar, och ibland är det helt omöjligt att ens gissa sig till vad färgerna på stamtavlan innebär. Det ser... tja... Slarvigt ut, helt enkelt.

Om ingen är intresserad av att göra en färg-guide så kan jag gärna ta på mig det. Jag tycker att det är både roligt och intressant!  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Ny färgstandard på Gotlandskaninen
« Svar #1 skrivet: 14 apr-10 kl 00:15 »
Det är p.g.

Arbetet har gjorts och pengar har beviljats.

Man kan nog tänker sig att det finns  nyheter om detta i  nästa tidning.

Januschka
som ocksa kämpar med felaktiga beskrivningar - utan att veta allt om färger ;-)
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 14 apr-10 kl 00:33 »
Det är p.g.

Arbetet har gjorts och pengar har beviljats.

Man kan nog tänker sig att det finns  nyheter om detta i  nästa tidning.

Januschka
som ocksa kämpar med felaktiga beskrivningar - utan att veta allt om färger ;-)

Såpass! Va bra!  :D
Hoppas att man ser till att inte "scheck" och "dalmatiner" används oxå... Brokat... Gotlänningar är aldrig nåt annat än brokade när det gäller vit botten och fläckar/ål/whatever.
Och "viltfärgad" och "hargrå" som benämning på viltgrå får det att krypa lite under skinnet faktiskt...  ;D

Det skulle vara jättebra om man gjorde en enkel översikts-förklaring på hur färgerna fungerar, som alla kan ta del av tex på hemsidan. Gärna dela upp färgerna i viltfärger (tex viltgrå, viltblå, viltgul, viltröd, chinchilla, "snöhare", japan), enfärger (svart, blå, brun, madagaskar, sallander, isabella tex) och otter (svart/blå/brun/madagaskar otter och även white)
Det går att göra enkelt och överskådligt, utan att krångla till det.

Är man nyfiken på grunder och lite till (eller mycket mer!  ;) ) så kan man gå in på kaninfarg.se och läsa i lugn och ro. Det känns stort och förvirrande från början, men det är riktigt spännande när man kommer in i det lite!  ;D

Jag håller tummarna för att jag blir glad när jag ser nästa version av färg-guiden!  ;)

/Sara

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 14 apr-10 kl 03:11 »
Personligen så tycker jag att begrepp som snäll, bitsk, bra mamma, köttansättning, god, mör eller seg är mer relevant på gotlänningar än vad man kallar färgen på dom  ;) Färgen, var nog det sista man beaktade när man valde ut vem som skulle gå till liv över vintern förr.

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 apr-10 kl 04:19 »
Jag vet att Föreningen Gotlandskaninen blivit beviljade pengar av Jordbruksverket till en färgatlas. Och att det beror på att man inte längre får öronmärka sina kaniner själv. Visst är det väl så? En dum fråga bara: Vore det inte lättare att häfta ett foto på genbanksintyget än att försöka få alla som skriver ut genbanksintyg att beskriva färg och teckning i ord? Ger det inte fel signaler att vara så noga med färgerna på en lantras som får lov att variera i färg? Tycker Gruff har en poäng där.
« Senast ändrad: 14 apr-10 kl 05:16 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #5 skrivet: 14 apr-10 kl 09:22 »
Anledningen till att man ska vara så noga med färgerna i beskrivningen nu är ju för att kunna identifiera kaninen. Det är inte för att man ska främja att avla på färger.... Hälsningar Erica
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 14 apr-10 kl 10:19 »
Precis. Att inte längre kunnd öronmärka innebär ju att man måste beskriva kaninen på ett så korrekt sätt som möjligt.
Jag vet att man inte färgavlar på gotlänningarna, men varför ska man för den delen benämna färgerna fel?
Dom bra egenskaperna känner mer som självklara hos gotlandskaninen, och en som inte innehar dom egenskaperna är inget bra avelsmaterial och ska väl inte finnas med på en stamtavla.  ;)

/Sara

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 14 apr-10 kl 15:26 »
Får man inte märka längre. Ja, då är det väl kört med alla skojare som finns.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 14 apr-10 kl 16:09 »
Får man inte märka längre. Ja, då är det väl kört med alla skojare som finns.

Va? Sen när blev alla genbanks-innehavare "skojare"...??

/Sara

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 14 apr-10 kl 17:12 »
Det sa jag väl inte  :) Lugn och fin! Men det finns många skojare som föder upp djur. Precis som överallt annars, menade jag. Inte att alla genbanks-innehavare skulle vara det. Det blir svårare att kontrollera i.a.f.
« Senast ändrad: 14 apr-10 kl 17:16 av Gruff »

Januschka

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 14 apr-10 kl 17:32 »
Det har jo diskuterats tidigare med märkning.

Nu kan gottisar ha tatuering, chips eller bara beskrivingsblankett.  Skojare med tillgang till genbanksintyg är förhoppningsvis inte manga, men lär alltid finnas. Precis som folk som inte kan eller vill beskriva sina kaniner väl.

Januschka
« Senast ändrad: 15 apr-10 kl 13:32 av Januschka »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 14 apr-10 kl 22:51 »
Det sa jag väl inte  :) Lugn och fin! Men det finns många skojare som föder upp djur. Precis som överallt annars, menade jag. Inte att alla genbanks-innehavare skulle vara det. Det blir svårare att kontrollera i.a.f.

Som Januschka skriver så ska man ha tillgång till genbanksintyg för att kunna luras, och det har väldigt lite med märkningen att göra hur mycket folk luras, eftersom man märkte hemma. Inte så avancerat att peta in en kanin utifrån i en kull och märka den som om den vore efter den mamman. Ju...
Och det är över ett år sen man var tvungen att sluta märka hemma, så just det är ju ingen nyhet direkt.  ::)

Att sen massor med folk fortfarande märker sina kaniner själva är ju en helt annan sak...  ;)

/Sara

SannaF

• -
« Svar #12 skrivet: 18 jul-10 kl 10:52 »
Nån som vet när denna atlas kommer?
Mot nya äventyr!

Meissner

« Svar #13 skrivet: 21 jul-10 kl 08:40 »
Personligen så tycker jag att begrepp som snäll, bitsk, bra mamma, köttansättning, god, mör eller seg är mer relevant på gotlänningar än vad man kallar färgen på dom  ;) Färgen, var nog det sista man beaktade när man valde ut vem som skulle gå till liv över vintern förr.
För den person som är intresserad av att ta tillvara på pälsen och inte bara köttet så kan det ju faktiskt vara av intresse att kaninerna har korrekta färgbenämningar i stammen så man kan lista ut vilka färger som kommer i vissa kombinationer osv.
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 21 jul-10 kl 09:40 »
För den person som är intresserad av att ta tillvara på pälsen och inte bara köttet så kan det ju faktiskt vara av intresse att kaninerna har korrekta färgbenämningar i stammen så man kan lista ut vilka färger som kommer i vissa kombinationer osv.

Ja, det kan man tycka... ;) Men så funkar det inte i gotlandskanin-föreningen. Man får inte avla för att få fram vissa färger om man är genbanks-ansluten. Det ska vara så stora färgvariationer som möjligt...  ::)

/Sara

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 jul-10 kl 10:42 »
Man kan ha gotlandskaniner utanför genbankssystemet och färgavla bäst man vill på dessa. Personligen tycker jag variationen är en styrka.

Januschka

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 21 jul-10 kl 13:14 »
Man kan ha gotlandskaniner utanför genbankssystemet och färgavla bäst man vill på dessa.

*nickar*

Men färgavel är nog enklare med färgrena raskaniner??

Efter det verkar helt omöjligt att sälja gotlandskaniner bara med uppgifter om vikt och härstammning (har testat!)  verkar det klart för mig att de flesta genbanker driver färgavel och om det är bara för att ta fram 'roliga färger'. Som förmodligen inte ens fanns i founders.
Men det förklarar nog att folk vill ha en färgkatalog - blir jo enklare shopping med detta. Vi kommer att se en boom i efterfragan för vissa sällsynta färger när de visas i nya färgkatalogen.

suckar Januschka

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #17 skrivet: 21 jul-10 kl 13:22 »
Säg den genbanksinnehavare som INTE har påverkats av färgen? :P En faller för brokiga, en annan för s.k. snöharar, en tredje tycker att blåa ögon är såå läckert. Osv. För oss människor är helt enkelt synen ett viktigt sinne och personer har olika uppfattning om vad som är snyggt. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att förbli.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 21 jul-10 kl 13:28 »
*nickar*

Men färgavel är nog enklare med färgrena raskaniner??

Efter det verkar helt omöjligt att sälja gotlandskaniner bara med uppgifter om vikt och härstammning (har testat!)  verkar det klart för mig att de flesta genbanker driver färgavel och om det är bara för att ta fram 'roliga färger'. Som förmodligen inte ens fanns i founders.
Men det förklarar nog att folk vill ha en färgkatalog - blir jo enklare shopping med detta. Vi kommer att se en boom i efterfragan för vissa sällsynta färger när de visas i nya färgkatalogen.

suckar Januschka

För mig som tex vill ha fram stora otter-färgade kaniner är gotlandskaninen ett ypperligt alternativ. Det finns ingen stor ras som är godkänd i otter, så istället för att avla på renrasigt så väljer jag gotlänningarna och parar dom med bastantare raser.

Och är det inte roligt om folk uppmärksammar dom ovanligare färgerna? Svarta, viltgrå och chinchilla-färgade gotlänningar kommer ju alltid att ploppa upp ändå... ;)

/Sara

Januschka

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 21 jul-10 kl 13:36 »

Och är det inte roligt om folk uppmärksammar dom ovanligare färgerna? Svarta, viltgrå och chinchilla-färgade gotlänningar kommer ju alltid att ploppa upp ändå... ;)

/Sara

I basbesättningen var det mer än 60% brokiga kaniner som nu verkar anses av många som trista. Uppmärksamma sällsynta färger, ja visst, ta kort innan de slaktas ;-)

Som Humleblomster skriver, man vill ha det ovanliga.. och jag ser bara risken att duktiga kaniner mönstras ut pga sin 'vanliga' färg och att man har kvar odugliga eller inte bästa djuret för aveln för man har jo väntat läääääääänge på just den färgen!  Platsen är jo en hård begränsningsfaktor för nästan alla här så om de flesta väljer mellan snygg och bra.. vad blir det då??

Januschka  >:D

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 4 användare (1 dolda)
tuslus, peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser