Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp.......  (läst 1654 gånger)

nysse

Hjälp.......
« skrivet: 13 apr-10 kl 07:57 »
Nu när jag kom över i stallet hittade jag babisarna till min andra rexhona ute på gulvet - 6 var döda och 1 lever. Nu har jag ungen inne och värmar upp den, men skall jag mata den el. måste den tilbaka till mama ? Jag är ju rädd att den skal bli ihjälbiten - som dom andra var... Usch.... Vad matar man en sån liten 4 daga gammal babis med ? Tåls den komjölk ?

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Hjälp.......
« Svar #1 skrivet: 13 apr-10 kl 08:01 »
Det bästa är om den kan dia sin mamma. Är man rädd att hon tar ihjäl kan man hålla honan medans den äter. Min kompis la en hona på rygg medans úngen åt och sen tog hon ungen till en egen bur eller om hon hade den inne. Minns inte riktigt var, men den ugnen klarade sig i alla fall och växte som den skulle. Men man måste ju tvätta den äver magen och bakåt med en fuktig trasa så den kan kissa och bajsa.

nysse

« Svar #2 skrivet: 13 apr-10 kl 08:56 »
Jag skal försöka lägga den i boet igen......och kolla hur maman beter sig....

nysse

« Svar #3 skrivet: 13 apr-10 kl 10:18 »
Jag fick göra som du tipsade Nettis.
Nu ligger han mät i en liten transportbox med lite värme. Skal komma ihåg att dutta honnom i bagen....

nysse

« Svar #4 skrivet: 17 apr-10 kl 11:10 »
Måste bara berätta att babisen fortfarande lever......Han bor nu inne - och blir matat.....

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 17 apr-10 kl 11:15 »
Hade du inte två gotlänningar som precis fått ungar? Om inte rexhonan vill ta ungen, prova att ta ut lite bomaterial från gotlandskaninerna, gnid in rexungen ordentligt, och lägg sedan in den bland de andra ungarna. Det är det bästa sättet att få en frisk och fin kanin.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

nysse

« Svar #6 skrivet: 17 apr-10 kl 15:10 »
Gotlandsbabisarna är så mycket större end denna Rex, så är rädd att han inte kan klara konkurrencen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 17 apr-10 kl 15:14 »
Du gör som du vill, men 7 ungar per hona ger ingen stor konkurrens, även "pellar" ska kunna få tillräckligt med mat.

Jag har haft nzr kaniner med 13 ungar, alla växte bra och ingen blev undanträngd. Om kaninhonan får fullgott foder har hon mycket mjölk.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 17 apr-10 kl 16:29 »
Men med 13 gottis-ungar som alla är större än rez-bebisen så har den lille inte så stor chans att ta sig upp till toppen av syskon när det är mat-dags. Hade det bara varit 6-7 i varsitt bo hade det varit skillnad däremot...

Hoppas att den lilla krabaten klarar sig...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

nysse

« Svar #9 skrivet: 20 apr-10 kl 08:29 »
Tyvär dog han igår kväll.......

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #10 skrivet: 20 apr-10 kl 09:26 »
Så ledsamt för dig!
Trist när man ändå hoppas & så gärna vill när man själv hjälper till så gott man kan... men det kanske va första kullen för denna kaninen? Isåfall så blir det nog bättre nästa kull hon får för då har hon mognat & lärt sig samt att det förmodligen är varmare väder så de klarar sig bättre...

Vi hade en som dog i en kull om 11 i söndags så jag vet hur det känns...

/Birgitta
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 2 användare
javill, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser